וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון במיאמי: מניין ההרוגים עלה לארבעה, 159 נעדרים; ביידן אישר שליחת סיוע

צוותי החילוץ ממשיכים לפלס את דרכם בהריסות הבניין בסרפסייד. נשיא ארה"ב הכריז על סיוע חירום, בהמשך להכרזה של מושל פלורידה. בין הנעדרים יהודים ואזרחים רבים מדרום אמריקה. בנט: "עושים כל שביכולתם כדי לסייע ולטפל במצב"

בווידאו: תיעוד מפינוי הריסות המבנה שקרס במיאמי/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אישר הבוקר (שישי) סיוע פדרלי למאמצי החילוץ וההצלה בפלורידה, אחרי קריסת מבנה מגורים באזור מיאמי שהותירה 159 נעדרים. מניין ההרוגים עלה לארבעה לפחות. רבים מהדיירים במבנה בן 12 הקומות בעיירה סרפסייד הם יהודים ואזרחים ממדינות דרום אמריקה.

ההודעה של ביידן הגיעה לאחר שמושל פלורידה הכריז הלילה על מצב חירום, והיא מסמיכה את הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA) לרכז את מאמצי הסיוע לצוותים הרבים הפרוסים בשטח. משטרת מחוז מיאמי-דייד מסרה כי עד כה אותרו וחולצו בשלום 102 איש. על אף מספר הנעדרים הגבוה, ייתכן שלא כולם שהו במקום בעת שאירע האסון בלילה שבין רביעי לחמישי. סיבת האסון טרם התבררה, אך המבנה עבר לאחרונה שיפוצים והתבצעו תיקונים בגג.

ראש העיר מיאמי, דניאלה לוין קאווה, אמרה בתדרוך לעיתונאים שנערך סמוך לזירת האסון כי הגופות שחולצו טרם זוהו והזהירה כי "המספרים נזילים". עוד הוסיפה כי "יש תקווה שנמצא אנשים בחיים, ולכן אנחנו משתמשים בכלבים, בסונאר, מצלמות וכל דבר אפשרי". היא ציינה כי יחד עם סיוע מבחוץ פועלים יותר מ-130 כבאים בזירה.

קריסת הבניין במיאמי, 25.6.21. רויטרס
ארבע גופות אותרו עד כה. הריסות המבנה במיאמי/רויטרס
מבט מהאוויר על הבניין שקרס בסרפסייד, פלורידה, 24 ביוני 2021. רויטרס
המבנה התמוטט בתוך שניות. עיי החורבות בסרפסייד. אתמול/רויטרס

לאורך הלילה נמשכו ניסיונות איתור הנעדרים, בסיוע כלבים ואמצעים טכנולוגיים כמו רחפנים, גם דרך החניון התת-קרקעי של הבניין שנבנה ב-1981. במבנה היו יותר מ-130 יחידות דיור, וכ-80 מהן היו מאוישות. הכוחות זיהו צלילים שונים מתוך עיי החורבות, אך לא קולות אנושיים.

שמות הנעדרים היהודים פורסמו ברחבי הרשת, יחד עם בקשה לקריאת פרקי תהילים לשלומם. גורם מקומי סיפר שהבניין בעיירה סרפסייד, שמצפון למיאמי ביץ', הממוקם סמוך למרכז חב"ד, נבנה על ידי יזם יהודי מקנדה. להערכתו, כ-90% מבעלי הדירות בבניין הם יהודים, חברי הקהילה של בית הכנסת הגדול של באל הארבור הסמוך, הנחשב המרכז היהודי הגדול במיאמי, ובו הוקם מוקד החירום.

"ברחנו מהבניין כששמענו את הקריסה", סיפר אחד הדיירים. "הרגשתי התמוטטות שנייה, יותר משמעותית, וברחתי תוך כדי שהעשן מתחיל להתפשט ולהקשות על הנשימה. זה הרגיש כמו רעידת אדמה. אני אסיר תודה שאני בחיים".

רייצ'ל שפיגל, בתה של אחת הנעדרות, סיפרה לרשת CNN כי הפעם האחרונה שדיברה עם אמה הייתה ביום רביעי בערב, כשאמה שלחה לה בהתרגשות שהיא קנתה שמלה באינטרנט לבתה של רייצ'ל, נכדתה. "אני מתפללת לנס", אמרה. "השמלה נמצאת בדואר ואני רק רוצה שאמא שלי תיתן לה את זה", סיפרה בדמעות.

עוזר כיבוי האש במיאמי, ריי ג'אדאללה, אמר כי כוחות ההצלה שמעו רעשים בין ההריסות, אך אמרו כי זה יכול להיות פסולת שנופלת. "אנו מקשיבים לצלילים של אנשים" אמר ג'דאללה, והסביר שהמחלצים משתמשים בפטישים כדי לחפור תחת ההריסות בתקווה למצוא ניצולים.

פעולות החילוץ בבניין שקרס בסרפסייד, פלורידה, 25 ביוני 2021. רויטרס
מרוץ מסביב לשעון. צוותי החילוץ בין ההריסות, הלילה/רויטרס
פעולות החילוץ בחניון בבניין שקרס בסרפסייד, פלורידה, 25 ביוני 2021. רויטרס
צוותי החילוץ הגיעו גם לחניון המבנה שקרס, הלילה/רויטרס

"דברים היו יכולים לקרות הרבה יותר מהר. יש פה המון בירוקרטיה", אמרה לוואלה! מורן, ישראלית בת 25 המתגוררת זה מספר שנים במיאמי ומבטאת תחושה של רבים בקהילה הישראלית והיהודית בעיר. "אני מכירה משפחות של אנשים שגרו בבניין, לא יודעים עליהם שום דבר עדיין, והן מתוסכלות. אני בטוחה שאם היו נותנים למשלחת מישראל להגיע אז כבר מזמן דברים היו קורים. יש טכנולוגיה ישראלית, יש כלים, יש ניסיון. יש שם המון משפחות שמתייסרות בחוץ בלי תשובות", היא הסבירה.

"יש כאלה שרוצים להגיע לעזור אבל הבינו שהרשויות כאן לא תאפשרנה להם להיכנס לאתר בלי אישורים ולכן ויתרו. לדעתי דברים יכלו להיות זריזים יותר. השאננות הזו והאיטיות הזו מאד מתסכלות. כולי תקווה שיש שם בשעה זו עדיין אנשים חיים אבל כל שעה שעוברת פוחת הסיכוי שלנו להציל אותם".

יוסף וקס, יהודי תושב סרפסייד מזה יותר מ-12 שנה אמר גם הוא לוואלה! כי "הסיטואציה היא כזו שלא הרבה אינפורמציה התחדשה. מאות בני משפחה של נעדרים מגיעות מכל קצווי אמריקה למרכז ההתאחדות עם קרובים שהקמנו כאן בקהילה שלנו בסרפסייד ואנחנו מעבירים אותם עכשיו למלונות כי מתברר שהעבודות ייקחו הרבה זמן".

"בבניין הזה יש דירות לאמריקאים, קנדים, אוסטרלים, אנשים מקולומביה, ונצואלה רומניה ובטח עוד. קרובים שלהם גם עוד צפויים להגיע. סגן ראש העיר אמר היום שייקח ימים. זה כנראה ייקח אף יותר", טען וקס. "הקרובים מבולבלים מבקשים תשובות ולמשטרה ולכבאים אין. כולם עובדים קשה. הביאו מומחים. אבל המשפחות לא מרוצות ומתוסכלות. על הנסיבות שהביאו לקריסת הבניין גם אין תשובות. אומרים שאחרי 40 שנה כל בניין כאן אמור לעבור בדיקה מחודשת ושזה לא קרה, ואומרים שלאחרונה היו עבודות על הגג שאולי תרמו לקריסה אבל לאף אחד אין עדיין תשובה".

קריסת הבניין במיאמי, 25.6.21. רויטרס
"יש שם המון משפחות שמתייסרות בחוץ בלי תשובות"/רויטרס

הקונסול הכללי של ישראל במיאמי, מאור אלבז סטרינסקי, נותר עם הצוות שלו בזירת האסון, ועומד בקשר שוטף עם סנאטורים וגורמי ממשל אמריקנים ומוסדות וארגונים אזרחים המבקשים לסייע, כמו אפילו קבוצת הפוטבול מיאמי דולפינס. אך מנגד, פניית ישראל לשיגורה של משלחת צה"ל לסיוע נענתה בינתיים על ידי הרשויות האמריקאיות בלאו מנומס. "הם מעריכים את ההצעה אבל לא נתנו אישור", אמר לוואלה! הקונסול אלבז.

לדבריו, "אמרו שבינתיים לא צריכים. אמרו לנו שיש בשטח כבר 300 מחלצים ושעוד 300 בדרך, ושאין להם מקום לזה. בינתיים, לטובת הניצולים וקרובי הנעדרים, צפויה כאן אולי כבר במוצאי שבת משלחת של יחידת 'חוסן' של 'איחוד הצלה'. יחידת חוס"ן (חירום וסיוע נפשי) כוללת מתנדבים בתוכם פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, וכן גם כונני עזרה ראשונה נפשית שעברו הכשרה מיוחדת, שערוכים לתת הערכה וטיפול מידיי בשטח".

עוד מסר אלבז: "אנחנו בקשר עם אל על ואמריקן איירליינס לסייע בהטסת קרובים ישראליים שרוצים להגיע. אחד כבר הבאנו אתמול ואנחנו בקשר עם השגרירויות שלנו שעוזרות לקרובים להגיע ממדינות שונות כמו קולומביה ואף ונצואלה, בסיוע השגרירות בסנטו דומינגו".

מיאמי: עשרות נעדרים ולפחות הרוג אחד בקריסת בניין
24.6.21. רויטרס
"מעריכים את ההצעה לסיוע אבל לא נתנו אישור". זירת האירוע. אמש/רויטרס

גם בישראל עוקבים מקרוב אחרי האסון, ואתמול שוחח שר החוץ יאיר לפיד עם הקונסול במיאמי, מאור אלבז-סטרינסקי.

"אנחנו עוקבים בדאגה אחר התמונות הקשות מפלורידה", צייץ ראש הממשלה נפתלי בנט. "נציגי משרד החוץ במיאמי ובישראל עושים כל שביכולתם כדי לסייע ולטפל במצב. עם ישראל כולו מתפלל לשלומם של הפצועים והנעדרים באסון. מכאן אנו שולחים תמיכה לאחינו בקהילה היהודית בפרט, ובפלורידה בכלל, ומביעים את צערנו על האירוע הקשה".

בתוך כך, הקונסול הכללי של ישראל, מאור אלבז-סטרינסקי, העביר לרשויות האמריקניות הצעה רשמית לשגר לפלורידה משלחת ישראלית של יחידת החילוץ של צה"ל. שר התפוצות נחמן שי יגיע לביקור במקום ביום ראשון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully