וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנדה: מאות קברים לא מסומנים התגלו בפנימיית ילידים לשעבר

25.6.2021 / 9:52

פחות מחודש אחרי תגלית שזעזעה את המדינה, אותרו לפחות 600 קברים בשטח מוסד שהיה חלק ממערכת שאליה נשלחו ילידים שהופרדו ממשפחותיהם במשך 150 שנה. "קנדה תיזכר בתור מי שניסתה להשמיד אותנו", אמר אחד מראשי הקהילה. טרודו: "יש לנו אחריות לשאת בכאב ובטראומה שלהם"

קבוצת ילידים בקנדה הודיעה אתמול (חמישי) על גילוי של כ-750 קברים לא מסומנים בשטח בית ספר לשעבר בססקצ'ואן, שאליו נשלחו ילידים שהופרדו ממשפחותיהם כדי להטמיע אותם בחברה הקנדית. זאת שבועות בודדים אחרי שהתגלו שרידי ילדים בשטח של מוסד דומה בקולומביה הבריטית, בפרשה המזעזעת את המדינה. חשיפת הקברים האחרונה, הגדולה ביותר עד היום, היא תזכורת עגומה לשנות האלימות והאפליה שחוו הקהילות הילידיות במדינה, שממשיכות להילחם גם היום על הצדק ועל שיפור תנאי חייהן.

ראש הממשלה ג'סטין טרודו אמר כי הוא "התעצב נורא" למשמע גילוי הקברים בפנימייה במריוול, שנמצאת כ-140 ק"מ מבירת הפרובינציה רגינה. הוא פנה לקהילות הילידיות ואמר כי "לקנדה יש אחריות לשאת בכאב ובטראומה שלכם".

הצ'יף קדמוס דלורמה של "האומה הראשונה" אמר כי לא ברור כמה מהשרידים שייכים לילדים. הוא הוסיף כי לפי המסופר, מבוגרים נקברו באתר. הוא אמר בהמשך לכתבים כי חלק מהקברים שייכים לאנשים לא ילידים שייתכן שהיו חברים בכנסייה הקתולית. הוא ציין כי האומה הראשונה מקווה למצוא את המצבות של אותם קברים, ולאחר מכן היא עשויה לערב את המשטרה.

דלורמה אמר כי הכנסייה שהפעילה את בית הספר הסירה את המצבות. "אנחנו לא הסרנו את המצבות. הסרת מצבות היא פשע במדינה הזאת. אנחנו מתייחסים לכך כאל זירת פשע", אמר.

קבר עם שמות של 11 ילדים בברנדון, קנדה, 25 ביוני 2021. רויטרס
רצח עם תרבותי נגד הילידים. קבר עם ציון שמות 11 ילידים בברנדון/רויטרס

רשת הפנימיות, שפעלה מ-1831 ועד 1996, הפרידה כ-150 אלף ילדים ילידים ממשפחותיהם ולקחה אותם אליה. הפנימיות, רובן קתוליות, פעלו בשם הממשלה הפדרלית.

"קנדה תיזכר בתור מדינה שניסתה להשמיד את האומות הראשונות", אמר בובי קמרון, צ'יף הפדרציה של האומות הילידיות הריבוניות, המייצגת 74 קהילות של האומות הראשונות בססקצ'ואן. "זאת רק ההתחלה".

ועדת האמת והפיוס של קנדה, שפרסמה לפני כמה שנים דוח שלפיו אותם מוסדות חינוך היו רצח עם תרבותי, אמרה כי בית הקברות נותר באתר אחרי שבית הספר נהרס. דובר הכנסייה הקתולית במחוז, אריק גורש, אמר כי ב-2109 קיבלה קהילת קאוסס, חלק מהאומות הראשונות, סיוע של 70 אלף דולר קנדים לטובת שיקום האתר וזיהוי הקברים הלא מסומנים. הוא הוסיף כי הכנסייה העבירה גם את כל רישומי המתים מהתקופה שבה היא ניהלה את בית הספר.

הארכיבישוף דון בולן שלח אתמול מכתב לדלורם ובו חזר על התנצלותו על "הכשלים והחטאים של מנהיגי הכנסייה ואנשיה" והבטיח לעזור בזיהוי הקורבנות.

הת'ר בר, שלמדה בבית הספר בשנות ה-70 וכיום היא סגנית מנהיג הפדרציה של האומות הילידיות הריבוניות, זכרה בית קברות קטן במתחם, אך לא בגודל שנחשף אתמול. "אף אחד לא רצה להסתובב לבד", סיפרה. "הייתה תחושה עצובה באוויר. אני חושבת שבכל פנימיה כזו הייתה אותה תחושת עצב".

אנשי קאוסס החלו ב-2 ביוני בשימוש בגלאים חודרי קרקע, אחרי שנחשפו 215 קברים לא מסומנים בפנימיית קמלופס בקולומביה הבריטית. הגלאי איתר 751 "נקודות" בטווח טעות של 10%, כך שלפחות 600 קברים נמצאים בוודאות במקום.

חשיפת השרידים בקמלופס פתחה מחדש את פצעי העבר של קנדה על המחסור במידע ודין בחשבון בכל הנוגע לאותה מערכת חינוכית להטמעת הילידים באוכלוסייה, שכללה הפרדה כפויה של ילדים ממשפחותיהם. הם סבלו מתת-תזונה ואלימות פיזית ומינית.

האפיפיור פרנציסקוס אמר בתחילת החודש כי הוא חש כאב מהחשיפה וקרא לשמירה על זכויותיהם והתרבויות של העמים הילידים. עם זאת, הוא לא הביע התנצלות ישירה כפי שדרשו חלק מאזרחי קנדה.
דלורמה אמר כי זהו יום קשה, אך הוא רוצה שילדיו הצעירים "שנגיע לפיוסיום אחד עם מעשים כמו אלו היום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully