וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקדי התחלואה והתכניות לעצירת המגיפה: מה שצריך לדעת על התפרצות הקורונה

עודכן לאחרונה: 24.6.2021 / 22:58

מציאת שרידי הזן ההודי בביוב באשקלון וההתפרצויות המקומיות העלו זכרונות ממציאות של הגבלות, אבל התכניות עדיין לא ברורות. אילו הגבלות נוספו בימים האחרונים? היכן נמצאים מוקדי ההתפרצות? מה מצב מבצע החיסונים אצל בני הנוער, ומתי נצטרך מנה שלישית? המדריך המלא

הודעת משרד הבריאות הערב (חמישי) על שרידי זן הקורונה ההודי שאותרו במערכת הביוב באשקלון מצטרפת להתפרצויות המקומיות שהתגלו בבנימינה ובמודיעין בימים האחרונים - ואלה גורמות לשאלות רבות בסוגיית ההתמודדות עם הנגיף.

היכן נמצאים מוקדי התחלואה העיקריים? מהן הדרכים בהן צפוי לנקוט משרד הבריאות אם מספר המאומתים יוסיף לעלות, ובאילו תנאים תוענק מנת החיסון השלישית? אלה כל הדברים שצריך לדעת על התפרצות הקורונה בישראל.

נוסעים בנתב"ג, 22 ביוני 2021. ראובן קסטרו
לפי שעה לא מדובר על סגירת נתב"ג./ראובן קסטרו

אילו הגבלות נוספו עקב ההתפרצויות האחרונות?

משרד הבריאות עדיין לא החליט על הטלת מגבלות חדשות. בכירי המשרד המליצו כבר עכשיו לעטות מסיכת פנים בחללים סגורים, אולם החובה תחל רק כאשר יהיו 100 מאומתים בממוצע שבועי. פרופסור נחמן אש אמר הערב כי בתחילת שבוע הבא תחל חובת עטיית המסכות, ואם מגמת העלייה בתחלואה תימשך - יושתו גם מגבלות על התקהלויות.

עוד בוואלה!

חשש לתחלואה סמויה: שרידים של זן הקורונה ההודי אותרו בביוב באשקלון

לכתבה המלאה

היכן צריך לעטות מסיכות, והאם החובה תחול גם בחללים פתוחים?

חובת עטיית המסיכות תקפה רק בחללים סגורים, הכוללים תחבורה ציבורית והתקהלויות. לא תהיה חובה לעטות מסכה במרחב הציבורי.

חזרת תלמידי חטיבות הביניים ללימודים, בי"ס יונתן נתניהו, רעננה, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
חובת עטיית המסיכות חוזרת. בית ספר ברעננה/ראובן קסטרו

מה המשמעות של איתור הנגיף במערכת הביוב באשקלון?

משרד הבריאות עורך זה מספר שבועות בדיקות במספר ערים ברחבי הארץ כדי לגלות תחלואה חבויה. מדינות רבות משתמשות בכלי הזה כדי לנטר תחלואה. על פי הבדיקות של משרד הבריאות, נמצאו ממצאים של הזן ההודי במי השופכין באשקלון. בכיר במערכת הבריאות אמר לוואלה! כי בשבוע שעבר התוצאות היו שליליות, ולכן מדובר באירוע חדש שצריך להיערך אליו. הבעיה בבדיקת הביוב היא כי כרגע משרד הבריאות לא יודע לאמוד את היקף התחלואה: האם מדובר ברבים הנושאים את הנגיף בכמות מועטה, או בכמות נמוכה של חולים שיש בגופם עומס נגיפי רב, אך באופן נקודתי? לשם כך מתכוונים במשרד הבריאות לבדוק את מקור האירוע ע"י בדיקה ממוקדת לפי שכונות. המיפוי יוכל לעזור לאתר אזורים ספציפיים בהם יש נוכחות של הנגיף.

היכן נמצאים מוקדי ההתפרצות?

מוקדי התפרצויות הקשים הם ביישוב בנימינה-גבעת עדה, בו יש לפי שעה יש 136 מאומתים ו- 1,115 מבודדים. במודיעין נמצאים 90 מאומתים ועוד מאות מבודדים. לדברי פרופסור אש, האירוע החל להתפשט לעוד חלקים ברחבי הארץ כמו כפר סבא, הרצליה, הוד השרון ואפילו לרמלה.

פקחים מנטרים ביוב ברשלקון. רויטרס
פקחים מנטרים ביוב באשקלון./רויטרס

מה ההבדל בין הווריאנט ההודי לקודמו?

על פי מחקרים מאנגליה, הזן ההודי, זן דלתא בשמו הרפואי, מדבק פי 50 יותר מהזן המקורי. טרם ברור האם הוא גם קטלני יותר או רק מדבק יותר. בעוד שהחיסון של חברת פייזר יעיל ב-96% מול הזן הקודם, מול הווריאנט ההודי הוא יעיל ב-88%, אחוז גבוה לכל הדעות. במשרד הבריאות בודקים האם הידבקות של מחוסנים נובעת מירידה של העומס החיסוני לאחר מספר חודשים מרגע קבלת החיסון, או שמדובר באחוז גבוה כיוון שרוב האוכלוסייה בישראל מחוסנת, ולכן סביר שגם מחוסנים יידבקו. בקופת חולים מכבי דיווחו כי מתוך 244 חיוביים לקורונה, 39% היו מחוסנים במנה שנייה. מבין המחוסנים שנדבקו, רובם המוחלט לא סובלים מתסמיני המחלה. לעומתם, כ 60% מהמטופלים החיוביים שאינם מחוסנים מדווחים כי הם סובלים מתסמינים קלים עד בינוניים.

האם על מחוסנים להיבדק לקורונה?

על פי החלטת משרד הבריאות, אם באתם במגע עם חולה מאומת - עליכם להיבדק לקורונה, גם אם אתם מחוסנים או מחלימים. בכל מקרה - אם אתם חשים בתסמיני המחלה, עליכם להיבדק לקורונה ללא קשר לשאלה אם התחסנתם או החלמתם בעבר.

ממונה הקורונה: מתחילת שבוע הבא חובת עטיית המסכות בחללים סגורים חוזרת/צילום: לע"מ

מה מצב מבצע החיסונים אצל בני הנוער, ומתי נצטרך מנה שלישית?

מבצע חיסונם של בני הנוער התחיל לפני שלושה שבועות. בשבועיים הראשונים נרשמה היענות נמוכה של מעט מאוד בני נוער, כיוון שהמלצת משרד הבריאות הייתה לחיסון רק בני נוער בסיכון. לאחר שהחלה ההתפרצות, במשרד הרחיבו את ההמלצה לכלל בני הנוער. בקופת חולים מכבי עדכנו כי עד כה יותר מ-19 אלף בני נוער התחסנו לקורונה. בקופת חולים כללית דיווחו על מספר דומה: כ-20 אלף בני נוער בגילי 15-12 התחסנו, ועוד כ-18 אלף כבר זימנו תורים לימים הקרובים.

האם המדינה תיסגר לטיסות יוצאות? ולאילו מדינות אסור כרגע לטוס?

לפי שעה לא מדובר על הטלת סגר או על סגירת נתב"ג. על פי הוראות משרד הבריאות, יש שש מדינות המוגדרות בסיכון מרבי שאסור לנסוע אליהן למעט מקרים חריגים, והשבים מהן מחויבים בבידוד, לרבות מחלימים ומחוסנים. המדינות הן: ארגנטינה, ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו ורוסיה. איסור היציאה למדינות אלו לא יחול על מי שיקיים טיסת קונקשן דרך מדינות אלה, בתנאי שישהה פחות מ-12 שעות בשטח שדה התעופה בלבד. משרד הבריאות הוציא אזהרת מסע למדינות נוספות שנמצאות בסיכון גבוה.

ילד מתחסן לקורונה במתחם חיסונים של קופת חולים כללית, פתח תקוה, 21 ביוני 2021. ראובן קסטרו
בן נוער מתחסן בקופת חולים כללית, פתח תקווה, השבוע/ראובן קסטרו

האם מתחמי בדיקות אזוריים צפויים להיפתח מחדש?

לאור הצורך בהרחבת היקפי הבדיקות בנתב"ג, סיכמו שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות ניצן הורוביץ כי משרד הביטחון יקים מאהל בו ייבדקו מאות אנשים בו זמנית. משרד הביטחון יקים באמצעות מנהל הרכש, צה"ל וגורמי מקצוע נוספים את המתחם בנוהל מזורז. ממונה הקורונה פרופסור נחמן אש הורה לפיקוד העורף לפרוס פעם נוספת את עמדות הבדיקה ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully