וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: ירינו באזהרה לעבר משחתת בריטית בים השחור

משרד ההגנה של רוסיה טען כי מטוס הטיל פצצות וספינת קרב ירתה לעבר הספינה הבריטית בסמוך לחצי האי קרים אחרי שחדר לשטחה. בלונדון דוחים את הגרסה הרוסית וטוענים שלא היה שום ירי לעבר המשחתת. אוקראינה: "עדות למדיניות התוקפנית של רוסיה"

בווידאו: המשחתת הבריטית שרוסיה טוענת שהיא חדרה למים הטירטוריאליים שלנו סמוך לאי קרים/צילום: רויטרס

ספינת קרב של רוסיה ירתה יריות אזהרה ומטוס הטיל פצצות כדי להרחיק משחתת בריטית ששטה בסמוך לחצי האי קרים בים השחור - כך מסר היום (רביעי) משרד ההגנה של רוסיה, שטען כי כלי השיט הבריטי חדר למים הטריטוריאליים של רוסיה למרות אזהרה שקיבל. ואולם, בלונדון דחו את הטענות של מוסקבה על עצם התקרית.

אם הטענות של רוסיה נכונות, זאת הפעם הראשונה מאז המלחמה הקרה שבה מוסקבה יורה באש חיה כדי להרחיק ספינה ממדינה החברה בברית נאט"ו וסימן לסכנה הגוברת מפני תקריות צבאיות בצל המתיחות הגוברת בין רוסיה למערב. זאת שבוע בלבד אחרי הפסגה בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנועדה להפחית מהמתיחות.

רוסיה סיפחה את קרים מאוקראינה ב-2014, אך במערב מסרבים להכיר בכך. צבא רוסיה נקלע לעתים תכופות לתקריות עם ספינות קרב של מדינות נאט"ו השטות לאורך קו החוף של חצי האי עם הים השחור. הפעילות הימית של נאט"ו באזור התגברה לאחרונה כמפגן תמיכה באוקראינה. הן מקיימות השבוע תרגיל בים השחור, ושעות לפני התקרית קראה שגרירות רוסיה בוושינגטון לביטולו.

רוסיה: משחתת בריטית חדרה למים הטירטוריאליים שלנו סמוך לאי קרים, נאלצנו לירות
24.6.21. רויטרס
גרסאות סותרות. המשחתת הבריטית תחת מעקב רוסי, היום/רויטרס

לפי הודעת משרד ההגנה של רוסיה, אחרי ירי האזהרה של ספינת הקרב לעבר המשחתת הבריטית, "דיפנדר", מפציץ מדגם סוחוי-24 הטיל ארבע פצצות על מנת לאלץ אותה לשנות את מסלולה, כפי שקרה לאחר כמה דקות. לאחר התקרית, משרד ההגנה זימן את הנספח הצבאי הבריטי במוסקבה כדי למחות על התמרון של המשחתת.

עם זאת, משרד ההגנה של בריטניה הכחיש כי נפתחה אש לעבר כלי השיט הבריטי והדגיש כי הוא לא מכיר בטענה שהוטלו פצצות בנתיב שלו. במשרד ההגנה הבריטי אמרו כי הם סבורים שרוסיה קיימה תרגיל באש חיה בים השחור וכי היא סיפקה אזהרה מוקדמת לקהילה הימית. המשחתת, לפי משרד ההגנה של בריטניה, עברה במים הטריטוריאליים של אוקראינה בהתאם לחוק הבינלאומי.

דובר של ראש ממשלת בריטניה אמר: "זה לא נוכן לומר שנורו יריות לעבר הספינה או שהיא הייתה במים של רוסיה". המשחתת מלווה את כוח משימה של בריטניה לאזור הודו והפסיפיק, אך היא הכריזה מוקדם יותר החודש כי היא תתפצל ממנו כדי לבצע משימות אחרות בים השחור. הספינה ביקרה השבוע בנמל אודסה באוקראינה, שם נחתם הסכם בין בריטניה לאוקראינה לחיזוק הצי האוקראיני.

שר החוץ של אוקראינה, דימיטרי קוליבה, אמר כי התקרית מראה את "המדיניות התוקפנית והפרובוקטיבית" של רוסיה בים השחור ובים אזוב הסמוך. הוא תיאר זאת בתור "איום מתמשך על אוקראינה ובעלות בריתה". הוא קרא לחיזוק שיתוף הפעולה בין נאט"ו לבין אוקראינה.

ספינת קרב של רוסיה במהלך תרגיל בים השחור, 14 באפריל 2021. AP
ספינת קרב של רוסיה בתרגיל בים השחור, אפריל/AP

מוקדם יותר היום, מפקד צבא רוסיה, גנרל ואלרי גרסימוב, תקף את הנוכחות של ספינות נאט"ו באזור ואמר כי זאת "פרובוקציה" שתוביל לתקריות ולא תקל על המתיחות הצבאית. הוא טען כי המשחתת הבריטית "דרגון" חדרה לשטחה הימי של רוסיה בסמוך לקרים בחודש אוקטובר האחרון, וכי המשחתת האמריקנית "ג'ון מקיין" הפרה את הגבול של רוסיה עם יפן בנובמבר.

באפריל, רוסיה הטילה הגבלות על תנועת ספינות זרות בסמוך לקרים עד נובמבר, ודחתה את הביקורת של קייב ומדינות המערב ולפיהן תהיה פגיעה במסחר הימי באזור. זה קרה במקביל לתגבור הכוחות הרוסיים בגבולותיה עם אוקראינה, אחרי הסלמה בלחימה של קייב עם הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. מוסקבה הסיגה חלק מכוחותיה אחרי אזהרות של ארצות הברית והמערב, אך באוקראינה מזהירים כי מרביתם נותרו בעמדותיהם.

"זאת הייתה בחינה של הנחישות הרוסית ביחס לקרים", אמר מארק גריי, מומחה לביטחון ימי וקולונל לשעבר בצי המלכותי של בריטניה, בשיחה עם רויטרס. "רוסיה מנסה לקבוע עובדות בשטח ולזכות לכבוד בינלאומי, כך שסיפוח קרים יוכר הלכה למעשה על ידי העולם". הוא השווה את הטענות של מוסקבה בים השחור לאלו של בייג'ינג בים סין הדרומי, שגם הן לא מוכרות על ידי המערב.

לדבריו, "התגובה הרוסית הייתה תקיפה באופן חריג, לא דיפלומטית ומוגזמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully