וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חותך, נצמד, מאיים: המספרים מאחורי האלימות בכביש של הנהג הישראלי

23.6.2021 / 13:38

סקר שערכה עמותת אור ירוק חושף מציאות פרועה אותה חווים הנהגים בכבישים, חרף דלילות התנועה בשנת הקורונה. יותר משליש מהישראלים נחשפו לקטטה בדרכים ו-73% אף נתקלו באלימות מילולית ובהתנהגות מאיימת. "הכביש הפך למקום לא בטוח, ואין מספיק נוכחות משטרה"

21% מהנהגים מדווחים כי תחושת הביטחון שלהם בכביש נפגעה בשנה האחרונה - כך עולה מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות". הסקר נועד לבחון את שיעור האנשים המדווחים על אירועים אלימים ותוקפנות מצד נהגים בכבישי ישראל.

על פי הסקר שערכה העמותה, 36% מהנהגים טענו כי נתקלו בקטטה בין נהגים בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, זאת על אף דלילות התנועה בשנת הקורונה. 73% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ו-11% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים. 92% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם. 40% דיווחו כי נתקלו בתופעה מעל שש פעמים.

עוד עולה כי 91% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות, ו-30% נתקלו בתופעה מעל שש פעמים. 81% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים, 22% נתקלו בתופעה יותר משש פעמים.

בווידאו: אלימות בכביש נגד אוטובוס מלא בילדים הנהג/אור ירוק

מהשוואת נתוני הסקר לנתונים שאספה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בין השנים 2020-2018, עולה החמרה במצב. בשנת 2018 דווח כי מחצית מהמשתתפים בסקר בגילאי 69-25 נפגעו לפחות פעם אחת מהתנהגות אלימה בכביש. בשנת 2019 התוצאה היתה זהה ואילו בשנת 2020 בחודשים אפריל-יוני עלה השיעור ל-55.1%.

מאותם נתונים שאספה הלשכה באותן השנים עולה כי גברים היו מעורבים בשיעור גבוה יותר מנשים באירועי אלימות בכביש, וכן צעירים בגילאי 34-20. אולם, הנתון הבולט ביותר היה הזינוק במקרי האלימות בכביש בחברה הערבית. אלו עמדו על 24.6% באפריל-יוני 2019 וטיפסו לשיעור של 40.8% בתקופה המקבילה ב-2020.

האלימות בכבישי ישראל

  • 36% מהנהגים טענו כי נתקלו בקטטה בין נהגים בכביש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה
  • 73% דיווחו כי נתקלו באלימות מילולית ותנועות מאיימות לפחות פעם אחת בשנה האחרונה
  • 92% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שחותך רכבים אחרים או נצמד אליהם
  • 91% דיווחו כי ראו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה כלי רכב שצפר בכוונה ובאגרסיביות
  • 81% דיווחו כי נתקלו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה ברכב שסנוור כלי רכב אחרים
  • מקור: עמותת אור ירוק

עוד בוואלה!

"הם נכנסו לפאניקה ובכו": תיעוד אלימות בכביש נגד אוטובוס מלא בילדים

לכתבה המלאה

מחקרים בעולם הראו קשר ישיר בין התנהגות אלימה בחיי היום יום, לכזו המתרחשת בכביש ומגדילה את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים. נהגים החשים כעס מדווחים על מעשים פזיזים ומסוכנים בכביש כמו אי-שמירת מרחק, מהירות מופרזת ונהיגה פחות יציבה באופן כללי.

מלבד אלו, סיבות נוספות המשפיעות על אופן הנהיגה ועל עצבנות הנהגים הן תנאי הדרך, פקקי תנועה, עיכובים באור אדום ועבירות המבוצעות על ידי אחרים הגורמות לעיכוב בתנועה. כל אלו ואחרים גורמים לנהג להרגיש עצבנות, כעס וזעם, המעלים את סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים באופן משמעותי.

"הכביש הפך למקום לא בטוח והנהגים לא חוששים להתנהג כך כשהם כמעט ולא רואים נוכחות משטרתית בכביש", אמר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "בנוסף, עומסי התנועה והפקקים גורמים לעליה בסף העצבים של הנהגים, שבאה לידי ביטוי בעליה באלימות בכביש".

לדברי קיטה, הפתרון המיידי הוא תוספת של שוטרים וניידות בכבישים. "אין תחליף לנוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים כדי לצמצם את עבירות התנועה מסכנות החיים. חיזוק ההרתעה בכבישים ישפיע גם על חיזוק תחושת הביטחון של האזרחים מחוץ לכביש ויתרום גם למאבק בתאונות הדרכים וגם למאבק באלימות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully