וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצוקה הכלכלית והחשש מחקיינות: האתגר של מערכת הביטחון והמחבלות המתאבדות

25.6.2021 / 20:40

בעקבות 6 פיגועי הדקירה וירי שביצעו מחבלות בחודשים האחרונים, גובר החשש מתופעת חקיינות של פלסטיניות, שבשל מצוקות אישיות ינסו לבצע פיגועים דומים. לפי גורמים במערכת הביטחון, הנשים לא עונות על הפרופיל הנפוץ של מחבלים, וכעת נערכים לאתרן ולסכלן ללא סימנים מעידים

בצה"ל גוברת הדאגה מהיקף המחבלות שיצאו בחודשים האחרונים לבצע פיגועי התאבדות ברחבי יהודה ושומרון - שש עד כה - ללא סימנים ברורים ומעידים. החשש נובע מאפשרות לתופעת חקיינות של נשים ברחוב הפלסטיני לבצע פיגועים דומים. מנגד, המקרים מקבלים תהודה בכלי התקשורת הפלסטיניים תחת הטענה כי האצבע של חיילי צה"ל הייתה קלה על ההדק - וכי לכאורה לא היה בכוונתן של אותן נשים לבצע פיגועים.

כלל הפיגועים היו ללא נפגעים ישראלים, ולא נמצא כל קשר ישיר בין שש המחבלות המתאבדות, כולל בקרבה גיאוגרפית או משפחתית. ההערכה בצה"ל כי התאבדות בדרך "מעוררת כבוד" בחברה הפלסטינית היא זו שהובילה נשים עם מצוקות אישיות לבצע את הפיגועים.

זירת ניסיון פיגוע הדקירה בשדה אפרים 8 במרץ 2021. TPS
זירת ניסיון פיגוע הדקירה בשדה אפרים, מרץ/TPS

בחודש מרץ, העריכו בצה"ל כי מדובר במקרה בודד בעת שאנהאר אלחג'ה, בת 25 מהכפר נעמה, ניסתה לבצע פיגוע דקירה בשדה אפרים, והכוח הצליח לנטרל אותה. בחקירה התברר כי היא פעלה על דעת עצמה, ללא שיוך לארגון טרור וללא רקע ביטחוני קודם. כחודשיים לאחר מכן, פהימה אלחרוב בת ה-60 מוואדי פוקין בגזרת בית לחם - הגיעה לצומת גוש עציון כדי לבצע גם היא פיגוע דקירה. כשאלחרוב שלפה סכין, הלוחמים ביצעו נוהל מעצר חשוד וירו בה, ומאוחר יותר בבית החולים היא מתה מפצעי הירי. בחקירה התברר כי גם אלחרוב לא היתה מזוהה עם ארגון טרור, אך הייתה בעלת בעיות נפשיות.

אחרי פחות משבוע, ראניה דאהר, בת 29 מהכפר יאציד באזור בקעות, ניסתה לדקור חייל בכיכר החטיבה המרחבית שומרון, שם הכוח הצבאי במקום ניטרל אותה. בחקירה הודתה שיצאה לבצע פיגוע כי מאסה בחייה ורצה למות.

עוד בוואלה!

מחבלת ביצעה ניסיון לפיגוע דריסה ודקירה בבנימין - ונורתה

לכתבה המלאה
אבתסאם כעבאנה, נהרגה לאחר שניסתה לבצע פיגוע במעבר קלנדיה. ללא, צילום מסך
הייתה מזוהה עם חמאס וישבה בכלא שנתיים בעברה. כעבאנה/צילום מסך, ללא

כעבור שבוע נוסף, אירע פיגוע שהוגדר כחריג בכל קנה מידה ביחס לשני העשורים האחורים, כשתושבת חברון ופאא בראדעי בת ה-34 הגיעה לצומת אליאס, והחלה לירות ברובה קרלו. הכוח הצבאי בשטח הרג אותה. על אף שבראדעי נטלה רובה וידעה איך להשתמש בו, בחקירה עלה כי לא השתייכה לארגון טרור והחליטה לבצע את הפיגוע על דעת עצמה. עוד עלה כי היא סבלה מבעיות אישיות בבית.

כשבועיים לאחר מכן, באמצע חודש יוני, יצאה אבתסאם כעבאנה בת ה-27 ממחנה הפליטים עקבת ג'אבר, בגזרת בית לחם, כדי לבצע פיגוע דקירה במעבר קלנדיה. הכוח המאבטח במקום ביצע לעברה ירי והרג אותה. בחקירה התברר כי בניגוד למחבלות הקודמות, כעבאנה כן הייתה מזוהה עם ארגון הטרור חמאס, ואף ישבה בעבר שנתיים בכלא, לאחר שהגיעה מצוידת בסכין לאותו מעבר בניסיון פיגוע נוסף.

המקרה האחרון לפי שעה התרחש ב-16 ביוני במעבר חיזמא, ונחשב חריג גם כן. ד"ר מיי עפאנה בת ה-29 מאבו דיס הגיעה למעבר וניסתה לבצע פיגוע דריסה, ולאחר מכן גם פיגוע דקירה. הכוח הרג אותה במקום. בחקירה התברר כי יומיים קודם לכן, כתבה בעמוד הפייסבוק שלה כי "רק שאהידים מגיעים לגן עדן".

ד"ר מיי עפאנה, נורתה למוות לאחר שניסתה לבצע פיגוע במעבר חיזמא. ללא, צילום מסך
נורתה לאחר שניסתה לבצע פיגוע דריסה ודקירה משולב במעבר חיזמא. עפאנה/צילום מסך, ללא
זירת ניסיון פיגוע דריסה ודקירה משולב בסמוך לכפר חיזמא 16 ביוני 2021. שלו אמסלן, TPS
מכוניתה של עפאנה בזירת ניסיון הפיגוע במעבר חיזמא, יוני/TPS, שלו אמסלן

לדברי גורמים במערכת הביטחון, פרופיל המחבלות המתאבדות הפך לאתגר מאחר והן לא עונות על הפרופיל השכיח של מחבלים מתאבדים. בהתאם לכך, גורמי האיסוף, המודיעין וכוחות פעילות הביטחון השוטף נדרשים לבצע התאמות כדי לאתר אותן ולסכל את כוונותיהן לבצע פיגועים.

גורמים בפיקוד המרכז אמרו כי ההיערכות לפיגועי נשים בפרט ומחבלים בכלל באה לידי ביטוי בתדרוך הסימנים המעידים במוקדי החיכוך - במסגרת היערכות הלוחמים לאבטחת צמתים, מתקנים רגישים, מעברים ויישובים. בנוסף לכך, הוחלט על הגבהת עמדות השמירה באמצעות מתקנים שהוצבו בשטח ומאפשרים ללוחמים להשקיף על הצומת והטמרפיאדות, מבלי להיות חשופים לפיגוע דקירה. עוד הוגבר השימוש ברמקולים הנשלטים מרחוק על ידי חמ"ל האיסוף. כך, ברגע שמזוהה מחבל או מחבלת החמ"ל כורז להם לעצור, ובמקביל מסב את תשומת לבו של הלוחם בשטח לסכנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully