וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה הקמת ועדת חקירה לאסון מירון: "לעשות הכל כדי למנוע אובדן מיותר"

בהתאם להבטחות, השרים הצביעו בעד הקמת ועדת החקירה הממלכתית בישיבת העבודה הראשונה של הממשלה. תקציב הוועדה יעמוד על שישה מיליון שקלים, ותבחן בין היתר את "מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה"

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית לאסון הר מירון, בישיבת העבודה הראשונה שלה. האסון אירע לפני 52 ימים, ביום ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי, ונספו בו 45 בני אדם.

עמדת הממשלה הקודמת, ובמיוחד זו של ראשי המפלגות החרדיות, הייתה נגד הקמת ועדת חקירה זו, אך ההמלצות על הקמתה הוכנסו להסכמים הקואליציוניים של ממשלת בנט-לפיד תחת סעיף מיוחד. את ההצעה להקמת ועדת החקירה הביאו לאישור הממשלה שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ ושר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן.

נוסח ההחלטה שאושר קבע כי הוועדה "תחקור את השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים ומסקנות בכל הנוגע למכלול ההיבטים של האירוע ובכלל זה תתייחס גם לעניינים הבאים: מעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו, מכלול השאלות המקצועיות והמשפטיות הנוגעות לבטיחות אירועים המוניים ובתוכם גם אירועי פולחן דתיים והמקומות המשמשים את הציבור לעריכתם, לרבות ובמיוחד מקומות המשמשים לקיום אירועים רבי משתתפים". תקציב הוועדה יעמוד על שישה מיליון שקלים, ויוקצו לה חמישה תקנים.

זירת האסון במירון, 30 באפריל 2021. דוד כהן, פלאש 90
זירת האסון במירון, אפריל/פלאש 90, דוד כהן
בווידאו: רה"מ בנט מתייחס בישיבת בממשלה הראשונה להקמת ועדת חקירה לאסון במירון/צילום סטילס: רויטרס

"כפי שהבטחנו, אנחנו מעלים לאישור הממשלה את הצעתם של ידידיי - שר הביטחון, בני גנץ ושר האוצר, אביגדור ליברמן, להקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון בהר מירון", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בישיבה. "45 אנשים איבדו את חייהם באסון הנורא ועל כתפינו מוטלת האחריות להפיק את הלקחים ולמנוע את האסון הבא. הוועדה לא תוכל להשיב לחיים את אלו שאינם, אבל הממשלה כן יכולה לעשות הכל כדי למנוע אובדן מיותר בעתיד. כפי שאמרנו, ועדת חקירה קום תקום".

"לצד הוועדה, חשוב לומר למתפללים ולכל האנשים שמגיעים למירון - אנחנו נעשה הכל כדי שמסורת החגיגות בל"ג בעומר, ובכל ימות השנה, תמשיך. למירון מגיעים אנשים מכל המגזרים: חרדים, ציונות דתית, מסורתיים, ספרדים, אשכנזים, חילוניים. האחריות שלנו היא להבטיח את ביטחונם, זה תפקיד הממשלה וכך נעשה", הוא הוסיף.

עוד בוואלה!

52 ימים לאסון מירון: הממשלה תאשר היום הקמת ועדת חקירה ממלכתית

לכתבה המלאה
ישיבת ממשלה | ראש הממשלה, נפתלי בנט בפתח ישיבת הממשלה 20 ביוני 2021. רויטרס
בנט, לפיד וליברמן בישיבת הממשלה, הבוקר/רויטרס

גנץ בירך על הקמת הוועדה, ואמר כי הצעד הוא בגדר "חוב מוסרי לציבור הישראלי, וגם למשפחות". הוא הוסיף כי "עלינו לוודא שלעולם לא יתרחש אירוע כזה. מדובר על ועדה שתפקידה קודם כל להציל חיים". ליברמן אמר דברים ברוח דומה. "היום אנו פותחים דף חדש, לא עוד התנהלות של כסת"ח על חשבון אזרחי המדינה. זו העת להסיק מסקנות, לקחת אחריות ולמנוע את האסון הבא, כך פועלת ממשלה שבאה לחזק את אמון הציבור. אני מביע שוב את תנחומיי הכנים למשפחות ההרוגים באסון. אנחנו כאן בשבילכן".

השרה לשיוויון חברתי מירב כהן קראה בישיבת הממשלה להציב לוועדה לוחות זמנים ברורים, שכן במאי הבא "שוב המונים ידרשו לעלות למירון. אנחנו צריכים להיות ערוכים לזה גם אם זה אומר שנעשה דוח ביניים שהמסקנות ממנו יישומו במהירות ואח"כ נעשה דוח סופי". היא אמרה עוד כי משפחות ההרוגים באסון זקוקות לליווי צמוד. "המשפחות אבודות. שוחחתי עם חלקן. אין להן מידע לגבי הזכויות שלהן, חלקם מתקשים לחזור ולעבוד, חלקם איבדו את המפרנס העיקרי. כשקורה, לצורך העניין, אירוע צבאי עם חללים ברור שהצבא מלווה את המשפחות. במקרה הזה לא ברור למשפחות מי מהווה כתובת עבורן והן הולכות לאיבוד. צריך לתת לזה מענה בדחיפות", הדגישה.

גורם בכיר במשטרה לוואלה! על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון כי "עמדתה של משטרת ישראל הייתה ונותרה, תמיכה בהקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט לבדיקה יסודית ומעמיקה של האסון. המשטרה תשתף פעולה עם כל גורם בודק תוך שקיפות מלאה".

"לטפל בליקויים לפני ההילולה הבאה"

בפורום משפחות הרוגי מירון בירכו גם כן הבוקר על החלטת הממשלה. "מדובר בהחלטה מבורכת שתאפשר לנו להתחיל להתרכז סוף סוף בהנצחת זכרם במקום להתעסק במחדלים עצמם", נמסר. "ההחלטה הזו היא החלטה חשובה בהחלט, אמנם היא לא תחזיר לנו את היקרים לנו מכל, אבל לפחות יהיה ביכולתנו לוודא מניעה של אסון נוסף. ההחלטה לכאורה הייתה אמורה להתקבל כבר בשבוע שלאחר האסון ועצוב שהיינו צריכים להילחם על כך בעצמנו. כולנו תקווה כי יופקו הלקחים וכבר בזמן הקרוב יחלו בתיקון הליקויים לקראת חגיגות ל"ג בעומר תשפ"ב".

"כמו כן", הוסיפו המשפחות, "אנחנו מקווים שבראשות הוועדה יעמוד אדם שיהיה קשוב לצורכי הציבור החרדי וידאג לוודא מניעה של אסון נוסף תוך שהוא פועל ברגישות ובנחישות".

אביגדור חיות שנפצע באסון בהר מירון, 30 באפריל 2021. יואב איתיאל
"אין לי עניין לחפש אשמים, זו לא יקים את הבן שלי לתחייה". אביגדור חיות/יואב איתיאל

כמה מקרובי הנספים הביעו הבוקר תמיכה בהליך, אך קראו לוועדה להתמקד בשינוי המצב הקיים במקום בחיפוש אשמים. הרב אביגדור חיות, שאיבד את בנו ידידיה משה ואת תלמידו משה לוי באסון אמר לוואלה! כי הוא מברך על הקמתה הצפויה של הוועדה אך "בתנאי אחד", כלשונו, "שהוועדה תטפל בראש ובראשונה בליקויים בשטח". לדבריו, "עיינתי במסמך ההצעה שיובא לממשלה ולא ראיתי אזכור לכך. בעוד עשרה חודשים יגיעו שוב אלפי אנשים להילולה במירון ולא ראיתי מישהו שלוקח על עצמו את העניין הזה. אין לי עניין לחפש אשמים, זאת גזירת שמיים וכל דבר כזה לא יקים את הבן והתלמיד שלי לתחייה. לוועדה כזאת צריכה להיות מטרה לתקן את הליקויים ואם זה מה שיקרה - אני מברך על כך".

ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר על ההחלטה להקמת ועדת החקירה מירון: "במצבנו הנוכחי אין ספק שהממשלה אינה מחפשת פיתרון אמיתי לנושאים של החרדים ומשום כך גם ההחלטה על מירון לא באה כדי להיטיב עם הציבור החרדי. ימים יגידו איזה קלקולים הוועדה הזו תנפיק לחיי הציבור החרדי המאורגן כאן בארץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully