וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגה ראשונה בצל המתיחות: ביידן ופוטין נפגשים בז'נבה

עודכן לאחרונה: 16.6.2021 / 18:47

נשיאי ארה"ב ורוסיה לחצו ידיים בכניסה לאחוזה שליד אגם ז'נבה. "אני מקווה שהפגישה תהיה מועילה", אמר פוטין. ביידן: "תמיד עדיף להיפגש פנים אל פנים". אחרי כארבע שעות הסתיימה הפסגה, והם יקיימו מסיבות עיתונאים נפרדות. שתי המעצמות לא צופות פריצת דרך במשבר ביחסים

בווידאו: פסגת ביידן-פוטין בז'נבה/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש היום (רביעי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בז'נבה בפסגה ראשונה מאז שנכנס לתפקיד בינואר, אך שתי המעצמות לא צופות פריצת דרך במחלוקות הרבות ביניהן. הפגישה נמשכה כארבע שעות, ובהמשך ימסרו המנהיגים הצהרות נפרדות.

פוטין הגיע ראשון לאחוזה מהמאה ה-18 בעיר השוויצרית, וביידן הצטרף כעבור דקות אחדות והתקבל על ידי נשיא שוויץ גאי פרמלין. כשלצדם דגלי ארצות הברית, רוסיה ושוויץ, ביידן ופוטין לחצו ידיים ונכנסו לתוך הווילה. לאחר כניסתם לאחוזה, אמר פוטין כי הוא "מקווה לפגישה מועילה". ביידן אמר כי "תמיד עדיף להיפגש פנים מול פנים". הפעם האחרונה שבה נפגשו השניים הייתה במרץ 2011, אז היה ביידן סגנו של ברק אובמה ופוטין היה ראש ממשלה.

לאחר שהתיישבו בסלון האחוזה, נרשמו דחיפות וצעקות בין אנשי תקשורת ואבטחה אמריקנים ורוסים. בתחילה, אנשי הביטחון והנציגים הרשמיים מנעו את כניסתם של העיתונאים לחדר כפי שנהוג בפגישות כאלו, ולאחר מכן התחולל כאוס במקום. עיתונאים אמריקנים סיפרו כי אנשי ביטחון ועיתונאים רוסים אחזו בזרועותיהם ובבגדיהם כדי לנסות ולעצור אותם, והעיתונאים האמריקנים ניסו להידחף. אחד מהם נפל לקרקע.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לקראת פגישתם בז'נבה, שוויץ 16 ביוני 2021. AP
"לא תהיה פגישה קלה". ביידן ופוטין לפני הפגישה, היום/AP

בתחילה, ביידן ופוטין ישבו באופן מוזר מול התקשורת, אך לאחר מכן הסתכלו אחד על השני ולעתים אף צחקו. הבית הלבן נאלץ להבהיר כי הנשיא לא הסכים למשמע השאלה של אחד הכתבים אם הוא סומך על פוטין, למרות שהנהן בראשו. מנהלת התקשורת שלו, קייט בדינגפילד, הדגישה כי היה כאוס בחדר וכי הכתבים צעקו אלו על אלו. לדבריה, ביידן היה "ברור מאוד בכך שלא השיב לשום שאלה" וההנהון שלו היה "הכרה בנוכחות של התקשורת באופן כללי".

היא ציינה כי ביידן אמר לכתבים לפני הפסגה כי הגישה שלו תהיה "לוודא, ואז לסמוך".

לאחר יציאת התקשורת, ביידן ופוטין קיימו במשך כשעתיים פגישה מצומצמת, בצירוף שרי החוץ שלהם. אחרי הפסקה קלה, הרחבו הדיונים והם כללו יועצים בכירים מכל צד. בתום כארבע שעות, הסתיימו השיחות והמנהיגים יצאו לדרכם. הבית הלבן התנגד למסיבת עיתונאים משותפת על מנת שלא להעניק לנשיא רוסיה במה, אחרי ההופעה הביזארית לצד הנשיא הקודם דונלד טראמפ ב-2018.

עוד בוואלה!

בלי ציפיה לפריצות דרך, ביידן ופוטין מקווים בסך הכול לקצת יציבות ביחסים

לכתבה המלאה

הפסגה נערכת בתקופה שבה היחסים בין וושינגטון למוסקבה נמצאים בשפל של עשרות שנים. מתחילת כהונתו של הנשיא הדמוקרטי לפני כחמישה חודשים, הם עלבו זה בזה. ביידן כינה את פוטין "רוצח" והאשים אותו במתקפות סייבר נגד אינטרסים אמריקניים, בפגיעה בדמוקרטיה אחרי כליאתו של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני ובהתערבות בבחירות בארצות הברית. מוסקבה החזירה את השגריר שלה מארצות הברית במרץ, וושינגטון הגיבה בצעד דומה באפריל.

הוילה שתארח את פסגת ביידן-פוטין בעיר ז'נבה, שוויץ, 8 ביוני 2021. רויטרס
מקום המפגש בז'נבה, היום/רויטרס

פוטין ויועציו הגיעו ראשונים לאתר הפסגה, בווילה לה גרנג', בלימוזינה מתוצרת רוסית שהוטסה במיוחד מרוסיה. פוטין, שהתחסן בחיסון מתוצרת רוסית נגד קורונה, לא עטה מסיכה, בעוד שחברי המשלחת הרוסית היו עם מסיכות. לאחר מכן הגיעו ביידן ויועציו, ונשיא שוויץ קיבל את פניהם של שני המנהיגים.

נשיא שוויץ איחל לשניים "דיאלוג פורה" בז'נבה, שאותה תיאר בתור "עיר השלום". פרמלין, שזכה ללעג מצד התקשורת בארצו על האנגלית הדלה שלו, דיבר בצרפתית. הוא השתמש בפסגה כהזדמנות לקדם את תדמיתה של שוויץ בתור מדינה ניטרלית ומוקד לדיפלומטיות בינלאומית.

"אני מאחל לשניכם, נכבדי הנשיאים, דיאלוג פורה למען שתי המדינות שלכם והעולם", אמר ואז סיים כשאמר "כל טוב, ולהתראות" באנגלית וברוסית.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לקראת פגישתם בז'נבה, שוויץ 16 ביוני 2021. רויטרס
"תמיד עדיף להיפגש פנים מול פנים". ביידן ופוטין, היום/רויטרס
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן לקראת פגישתו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין לקראת פגישתם בז'נבה, שוויץ 16 ביוני 2021. AP
לחיצת היד. ז'נבה, היום/AP

ביידן, שהגיע לז'נבה אחרי מפגשים עם מנהיגי אירופה ונאט"ו בימים האחרונים, אמר מוקדם יותר השבוע כי הוא מקווה למצוא תחומים שבהם הוא יוכל לשתף פעולה עם פוטין - אך הוא הבהיר כי הוא יתעמת עמו על הסוגיות הרבות שבמחלוקת ביניהם.

שיירת נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן עושה את דרכה לפגישה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטי בז'נבה, שוויץ 16 ביוני 2021. AP
שיירתו של ביידן בז'נבה, היום/AP

דובר הקרלמין, דימיטרי פסקוב, אמר לפני הפסגה כי היא "לא תהיה קלה" הנושאים שעל הפרק "הם רובם בעיתיים". לדבריו, "יש שאלות רבות שנדחקו זה זמן רב לשוליים ושצריך לברר אותן. לכן הנשיא פוטין מגיע מתוך רצון כן ובונה להעלות שאלות ולנסות למצוא פתרונות. לא, זה לא יהיה יום היסטורי, ואנחנו לא צריכים לצפות לשום פריצת דרך. המצב בין רוסיה לאמריקה קשה מדי".

עם זאת, הוא הוסיף כי "העובדה ששני הנשיאים הסכימו להיפגש וסוף סוף להתחיל לדבר על הבעיות היא כבר הישג. אנחנו יכולים להגיד זאת כבר עכשיו, לפסגה יש כבר תוצאה חיובית, אבל אנחנו לא צריכים לצפות לפריצות דרך".

פסקוב ציין כי הסוגיות שבהן רוסיה לדון רוסיה כוללות את היציבות האסטרטגית, בקרת נשק, שיתוף פעולה בסכסוכים אזוריים, שיתוף פעולה במאבק במגיפת הקורונה ובשינויי האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully