וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מהסלמה: לפחות 20 שריפות פרצו בדרום מבלוני תבערה

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 18:45

חוקר שריפות קבע כי השריפות, שפרצו ברובם בשדות קוצים באזור שער הנגב, בארי וכיסופים, נגרמו ככל הנראה מבלוני תבערה. במקביל, במשטרה נערכים לתרחיש שהצעדה תבעיר מחדש את הערים המעורבות, פחות מחודש אחרי המהומות האלימות בין יהודים וערבים ברחובות הערים

בווידאו: שריפות בעוטף עזה/צילום: שי מכלוף ועופר ליברמן

לפחות 20 שריפות פרצו היום (שלישי) באזור עוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה - כך נמסר מרשות הכבאות וההצלה. זאת, ברקע החשש מהסלמה ביטחונית מחודשת בדרום לנוכח מצעד הדגלים שנערך הערב בירושלים.

שריפות פרצו ביערות בארי וכיסופים שבאשכול, ושתי שריפות נוספות פרצו במועצה האזורית שער הנגב. לדברי הרשות, מרבית השריפות פרצו בשדות קוצים, היו קטנות ולא מסוכנות.

בתוך כך, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי החליט על עוצר יציאות במשטרה ועל העלאת רמת הפעילות מחשש לחזרה של האלימות ברחובות בעקבות הצעדה. מוקדם יותר, פרץ בשער שכם עימות בין שוטרים לכמה ערבים, ושוטר אחד נפצע באורח קל.

שריפת קוצים מבלוני תבערה במועצה האזורית שער הנגב, 15 ביוני 2021. מתנאל בושרי דוברות כב"ה דרום, אתר רשמי
שריפה במועצה האזורית שער הנגב, היום/אתר רשמי, מתנאל בושרי דוברות כב"ה דרום
הפרחת בלונים בעזה 15 ביוני 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
הפרחת בלוני תבערה ברצועת עזה, היום/מערכת וואלה!, אתר רשמי

בנוסף, שבתאי הנחה על מעבר לעבודה במתכונת של משמרות ארוכות בנות 12 שעות לשוטרים הפועלים בשטח, והורה למפקדי המחוזות על תגבור כוחות של מאות שוטרים ולוחמי מג"ב בערים המעורבות. במסגרת זאת, ובמידת הצורך, עשר פלוגות של מג"ב המוצבות ביהודה ושומרון הוקפצו אף הן לערים. רמת הפעילות המשטרתית מוגדרת כרמה ג' - אחת לפני הגבוהה ביותר במשטרה.

המפכ"ל קרא למפקדי מחוזות לטפל במהירות ובתקיפות בכל מוקד של אלימות שיתפתח ברחבי הארץ, תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשות המשטרה - לרבות שימוש באלות, רחפנים שמטילים גז, ורובי רוגר (רובה שהשימוש שלו מיועד לפלג הגוף התחתון, ונעשה בו שימוש בעיקר בשטחים. הוא יורה כדורים של 0.22 מ"מ).

בווידאו: עימות בשער שכם לקראת מצעד הדגלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים
כוחות משטרה בעיר העתיקה בירושלים, 28 ביולי 2017. דוברות משטרת ישראל, מערכת וואלה!
שוטרים בעיר העתיקה, 2017/מערכת וואלה!, דוברות משטרת ישראל

מצעד הדגלים מתקיים הערב בירושלים כמתוכנן, וכ-2,500 שוטרים ולוחמי מג"ב מאבטחים את החוגגים בבירה. המצעד מתהלך מרחוב הנביאים בבירה דרך רחוב סולטאן סולימאן עד שער שכם, שם, ברחבת השער, מתקיימת הרקדה המונית עם דגלי ישראל. משם ימשיכו הצועדים לכיכר צה"ל דרך שער יפו וייכנסו אל הכותל המערבי, חלקם דרך הרובע המוסלמי ובחלקם דרך הרובע היהודי, מסיבות של בטיחות וכדי למנוע צפיפות יתר.

צה"ל ושב"כ נערכים לאפשרות של הידרדרות ביטחונית עקב צעדת הדגלים. לפי הערכות במערכת הביטחון, בגבול הצפון צפוי להיות שקט, ביהודה ושומרון עשויות להיות הפרות סדר אלימות במידה ויהיו פצועים והרוגים בירושלים, אך ברצועת עזה צפוי סיפור אחר לחלוטין. בהתאם, צה"ל תגבר את פריסת סוללות כיפת ברזל.

דובר חמאס עבד א-לטיף קאנוע איים כי קיום מצעד הדגלים כמתוכנן עלול לגרום למערכה חדשה בין ישראל לחמאס. הוא קרא לתושבי ירושלים וערביי ישראל להתגייס ולהתעמת עם ישראל בכל הדרכים והאמצעים, וטען כי יש לפעול לסכל את "תכניות הכיבוש". במקביל, "יחידות הבלבול והצמיגים" ברצועה אמורות לקיים בהמשך היום מסיבת עיתונאים ולקרוא לתושבי הרצועה להשתתפות בפעילויות מחאה נגד מצעד הדגלים הלילה ליד הגדר.

שינויים בתנועה בירושלים לקראת מצעד הדגלים

  • ב-15:30 נחסמו לתנועה הרחובות הנביאים, דבורה הנביאה, הלני המלכה, סולטאן סולימאן ושבטי ישראל בשני הכיוונים.
  • ב-17:00 נחסמו הרחובות חיים בר לב (פרט לתחבורה ציבורית), כיכר צה"ל, מנהרת צה"ל, דרך חברון ממרים החשמונאית, עליאש (פרט לתחבורה ציבורית).
  • תחבורה ציבורית תיסע בצירים חלופיים.
  • חל איסור על הטסת רחפנים או כלי טיס מכל סוג.
  • מידע נוסף על האירועים זמין במוקד 110 של המשטרה.
מצעד הדגלים. ShutterStock
מצעד הדגלים/ShutterStock

יו"ר רע"ם, מנסור עבאס, התייחס למצעד הדגלים ואמר כי עדיף היה לבטל אותו בשל החשש כי יגרור להסלמה. "מצעד הדגלים בירושלים היום הוא התגרות משולחת רסן, עיקרו צעקות שנאה והסתה לאלימות, וניסיון להבעיר את האזור למטרות פוליטיות", אמר עבאס. "השר לביטחון פנים והמשטרה היו צריכים לבטל אותו. אני קורא לכל הצדדים לא להיגרר להסלמה ולשמור על איפוק מירבי".

לדברי יו"ר רע"ם, "אין ספק שמטרת יוזמי המצעד לאתגר את הממשלה החדשה ולהתיש אותה בסדרת אירועים נפיצים בתקופה הקרובה, ולהחזיר אותנו אחורה להסלמה מיותרת שתסכן חיי אדם כפי שחווינו בחודש האחרון. הרשימה הערבית המאוחדת קוראת להשקיע מאמצים מדיניים כדי להגיע להסדר מדיני בין שני העמים הישראלי והפלסטיני، שמגשים את החזון אליו אנו שואפים: השגת שלום, ביטחון הדדי, שותפות וסובלנות בין שני העמים. זהו החזון היחיד שיכול לשים קץ לסכסוך עקוב מדם".

כוחות הביטחון בירושלים 15 ביוני 2021. ראובן קסטרו
כוחות ביטחון ומפגינים בירושלים, היום/ראובן קסטרו

לפי הערכת גורמי ביטחון, מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, יצא ממבצע "שומר החומות" ללא הישגים משמעותיים, ועדיין נאבק לקדם משא ומתן על תהליך ההסדרה והשיקום של רצועת עזה, כולל פתיחת מעברי ארז וכרם שלום, שנסגרו בהנחיית שר הביטחון בני גנץ. לפי הערכת אותם גורמי ביטחון, סינוואר יחשוש מאוד להתגרות בצה"ל באמצעות שיגורי רקטות, אך הוא עדיין ינסה לחזק את הנרטיב סביב הנושא הדתי וירושלים. לכן, קיימת אפשרות שיהיו הפרות סדר על גבול רצועת עזה או שיגור בלוני טרור, כמו גם שיגור רקטה קצרת טווח במקרה קיצון.

עם זאת, במערכת הביטחון לא מוציאים מכלל אפשרות שיהיו חוליות סוררות ברצועת עזה, בדגש על אנשי הג'יהאד האסלאמי, שישגרו רקטות לעבר עורף ישראל. לשם כך, מערך ההגנה האווירי של צה"ל העלה את רמת הדריכות והכוננות לקראת הצעדה. הרמטכ"ל אביב כוכבי הנחה להכין תגובות אפשריות לכלל התרחישים, כולל לשיגור רקטות.

יהודים וערבים באירוע משותף בלוד בנוכחות המפכ"ל, קובי שבתאי 18 במאי 2021. ראובן קסטרו
המפכ"ל הורה על עוצר יציאות. שבתאי/ראובן קסטרו

בהתאם לכך, המסר של ראשי מערכת הביטחון הוא להימנע מפצועים והרוגים עד כמה שניתן, זאת מאחר ותמונות קשות בירושלים ישרתו את הקיצונים והמסיתים ברצועת עזה ויהודה ושומרון. "המצב בזירה הפלסטינית נפיץ ואנחנו נערכים לאפשרות של חידוש הלחימה", אמר אתמול כוכבי במהלך פורום מבצעי שנערך בצה"ל, בו התקיים סיכום ראשוני של מבצע "שומר החומות".

חברי הרשימה המשותפת פנו במכתב לשר לביטחון פנים עמר בר-לב ולראש הממשלה נפתלי בנט, וקראו לבטל את הצעדה. "אנו מזהירים ומתריעים מראש כי אירוע זה עלול בסבירות גבוהה ביותר להבעיר את השטח מחדש ולהוביל לאלימות ולהסלמה מסוכנות", כתבו. "אנו קוראים לכם להודיע בדחיפות הגבוהה ביותר כי הצעדה לא תאופשר בידי המשטרה. זאת ועוד, אנו מתריעים כי כל טיפת דם אשר חלילה תישפך - תהיה באחריותכם, וכך גם תבערה אזורית אפשרית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully