וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן נפגש לראשונה עם ארדואן: "אין בעיה שלא ניתן לפתור"

עודכן לאחרונה: 15.6.2021 / 8:45

במסגרת מסעו בן שמונת הימים של נשיא ארה"ב באירופה, נפגשו השניים בבריסל בפסגת נאט"ו. הפגישה מגיעה לאחר מתיחות בין שתי המדינות בין היתר בשל הכרת ממשל ביידן ברצח העם הארמני. "שיחה פרודוקטיבית וכנה", אמר ארדואן בסיומה. ביידן: "פגישה טובה מאוד"

נשיא טורקיה ארדואן ונשיא ארה"ב ביידן בפגישת עבודה בבריסל/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נפגש הערב (שני) לראשונה מאז נכנס לבית הלבן עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בתום פסגת נאט"ו בבלגיה. הפגישה נערכת ברקע מתיחות גוברת בין שתי המדינות אחרי שלאחרונה הכיר ביידן ברצח העם ארמני וגם סביב רכישת מערכת ה-S-400 הרוסית בידי טורקיה שהובילה לסנקציות אמריקניות.

ביידן שם דגש בפגישה על מצב זכויות האדם המתדרדר בטורקיה - נושא שקודמו דונלד טראמפ התעלם ממנו במידה רבה. זאת בהמשך לביקורת של המפלגה הדמוקרטית על האוטוריטריות של נשיא טורקיה.

"זו הייתה שיחה פרודוקטיבית וכנה", אמר ארדואן בסיום הפגישה. עוד הוסיף כי לארצות הברית וטורקיה "אין שום בעיה שלא ניתן לפתור". ביידן מצדו הדגיש כי "הייתה פגישה טובה מאוד".

למרות הרוח הטובה, הנשיאים לא הכריזו על פריצת דרך בשיחותיהם שעסקו גם בסכסוכים בסוריה ובלוב. "הצוותים שלנו ימשיכו בדיונים ואני בטוח שתהיה התקדמות אמיתית בין ארצות הברית לטורקיה", אמר ביידן במסיבת עיתונאים אחרי הפגישה.

נשיא טורקיה ארדואן קם ללחוץ את ידו של נשיא ארה"ב ביידן בבריסל, 14 ביוני, 2021. רויטרס
מסע ראשון של ביידן מעבר לים. ארדואן קם לחבק את ביידן/רויטרס

טורקיה, שלה הצבא השני בגודלו בנאט"ו, הרגיזה את בעלות בריתה המערביות אחרי שרכשה את מערכות ההגנה האווירית הרוסיות והתערבה בסכסוכים ברחבי המזרח התיכון. היא אף נמצאת בעימות עם יוון ועם קפריסין סביב חיפושי אנרגיה במזרח הים התיכון.

אזור אחר שבו מקווה ארדואן להפגין את חשיבותה של טורקיה בנאט"ו הוא אפגניסטן. אנקרה הציעה לאבטח ולתפעל את נמל התעופה בקאבול לאחר השלמת הנסיגה של הכוחות הזרים בשבועות הקרובים. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי טורקיה תשחק תפקיד מרכזי, אך לא התקבלה החלטה במהלך הפסגה.

בתחילת הדיונים בפסגת מנהיגי נאט"ו, ביידן שוחח עם ארדואן ארוכות לפני שהתיישבו. בהמשך היום, שני הנשיאים ויועציהם הבכירים ישבו כמעט בדממה אלו מול אלו בשולחן מסיבת העיתונאים. הם התעלמו משאלות של עיתונאים, שהוכנסו בקצרה לחדר.

מוקדם יותר נפגש ארדואן גם עם נשיא צרפת עמנואל מקרון. אנקרה ופריז התייצבו בצדדים מנוגדים בסוריה ובלוב, וטורקיה מתחה ביקורת על המאבק של מקרון באסלאם הקיצוני.

"הנשיא ארדואן אישר במהלך פגישתנו את רצונו ששכירי החרב הזרם, המיליציות הזרות, הפועלות על אדמת לוב יעזבו בהקדם האפשרי", אמר מקרון במסיבת עיתונאים לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully