וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: רוסיה תספק לאיראן לוויין שיאפשר ריגול אחר בסיסים בישראל

על פי דיווח בוושינגטון פוסט, הרוסים יעבירו לטהראן מערכת לוויינית מתקדמת המעניקה יכולת מעקב חסרת תקדים אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון ומעבר לו, עם מצלמה שתאפשר בין היתר לנטר בסיסי צה"ל. ההעברה צפויה בתוך חודשים ספורים. "איראן תוכל לשמור על בנק מטרות מדויק"

רוסיה מתכוננת לספק לאיראן מערכת לוויינית מתקדמת, שתעניק לטהראן יכולת חסרת תקדים לעקוב אחר מטרות צבאיות ברחבי המזרח התיכון ומעבר לו - כך דווח הלילה (שישי) בוושינגטון פוסט. על-פי גורמים אמריקנים וגורם בממשל מזרח תיכוני שתודרכו בפרטי ההעברה, הלווין יוכל לנטר בסיסים בישראל, והעברתו עלולה להתבצע בתוך חודשים ספורים.

התכנית הרוסית תשלח לאיראנים את הלוויין "קאנופוס-וי", המצויד במצלמה ברזולוציה גבוהה, שתעשיר משמעותית את יכולות הריגול של איראן. המצלמה בין היתר תאפשר ניטור ממושך של בסיסי צה"ל, כמו גם של בתי זיקוק לנפט במפרץ הפרסי, ומתקנים המשכנים כוחות אמריקניים בעיראק.

"הוא לא הכי טוב בעולם, אבל זו רזולוציה גבוהה ואיכות מאוד טובה עבור מטרות צבאיות", אמר הגורם המזרח תיכוני המכיר את חומרת הלוויין. "היכולת הזו תאפשר לאיראן לשמור על בנק מטרות מדויק, ולעדכן את הבנק הזה בתוך כמה שעות מדי יום", הוא הזהיר.

שיגור הלוויין נור של איראן, 22 באפריל. רויטרס
שיגור הלוויין האיראני "נור", אפריל 2020/רויטרס

האפשרות שאיראן תוכל לחלוק את הצילומים עם המיליציות הפרו-איראניות בכל רחבי האזור, בהן לוחמי חיזבאללה הפועלים בדרום לבנון והחות'ים בתימן הנלחמים בערב הסעודית - מדאיגה לא פחות - לדברי אותו גורם.

עוד נמסר כי בעוד הקאנופוס-וי מתויג לשימוש אזרחי, בכירים בצבא האיראני היו מעורבים במידה ניכרת ברכישתו. בנוסף לכך, מנהיגים במשמרות המהפכה ערכו כמה נסיעות לרוסיה מ-2018 כדי לסייע במשא ומתן על תנאי הרכישה. מנגד, מומחים רוסים מצידם נסעו לאיראן בכדי לעזור להכשיר צוותי קרקע שיתפעלו את הלוויון מתוך מתקן חדש שנבנה ליד העיר הצפונית כרג' שבמחוז אלבורז.

שלושת הגורמים, שביקשו להישאר באנונימיות, ציינו את הרגישות סביב מאמצי האיסוף המודיעיני המתמשכים. משרד החוץ ברוסיה לא השיב לבקשת הוושינגטון פוסט לתגובה. אם תצא לפועל, העסקה תהיה חיזוק מהותי לצבא האיראני, שהתקשה בניסיונותיו העצמאיים לשגר לוויונים צבאיים למסלול בחלל.

ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה במוסקבה. 10 במרץ 2011. רויטרס
החשיפה מגיעה לקראת פגישתם בשבוע הבא. פוטין וביידן/רויטרס

בעוד ההיבטים המרכזיים של יכולות הלוויין נשמרו תחת חשאיות, רוסיה ואיראן הסגירו בפומבי את הכוונות שלהן לעבוד בשיתוף פעולה בעסקי החלל. כבר ב-2015, הטלוויזיה האיראנית דיווחה כי חברות איראניות ורוסיות נכנסו להסכם שיאפשר לאיראן לרכוש "מערכת חישה מרחוק שיכולה להיות מופעלת לאיסוף מידע בנוגע לפני כדור הארץ, האטמוספירה והאוקיינוסים".

חשיפת התכנית כעת מגיעה לרקע פגישתם הראשונה הצפויה של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בז'נבה בשבוע הבא. השיגור המתקרב של הלוויין האיראני תוצרת רוסיה יתווסף לרשימה הארוכה של נושאים שעוררו מתחים ביחסי וושינגטון ומוסקבה, שבראשם הנסיונות הרוסיים להתערבות בבחירות האחרונות לנשיאות.

כמו כן, המתנגדים לחזרתה של ארצות הברית לעסקת הגרעין עם איראן צפויים לנצל את הזדמנות חשיפת הלוויין כדי לטעון נגד כל התקשרות מול טהראן שלא תתייחס לשאיפות הצבאיות שלה באזור.

עוד בוואלה!

ביידן יוצא למסע לחיזוק הברית עם אירופה, אך היבשת עדיין מצולקת מטראמפ

לכתבה המלאה

"יכולת זו של איסוף נתונים עשויה לפתוח אפשרויות טכניות ותפעוליות שלא היו קיימות בעבר לאיראנים", אמר כריסטופר פורד, בכיר במשרד החוץ למניעת הפצה בממשל טראמפ. "זה נשמע כמו שדרוג משמעותי, ולא רק צעד קטן במדרון מבחינת יישומים צבאיים".

מומחים מסבירים שבעבר איראן הצליחה לרכוש תמונות לווייניות באיכות גבוהה מחברות לווין מסחריות, אולם יכולתה להשיג נתונים בזמן אמת אודות יעדים צבאיים פוטנציאליים נשארה מוגבלת. "יכולת מקומית לצלם תמונות אלה הוא משהו שהצבא רוצה, כיוון שהדבר הוא בעל ערך עבורו", ציין ג'פרי לואיס, מומחה למניעת הפצה במכון מידלבארי ללימודים בינלאומיים בקליפורניה.

הוא הוסיף כי הרכישה של הטכנולוגיה הרוסית מקצרת את משך הזמן לשדרוג יכולתייה הטכנולוגיות של איראן, שהיא היתה משיגה בעצמה בכל מקרה בהינתן מספיק זמן. "האם הצבא האיראני שמח? כן. מדובר בשינוי אמיתי. אך זה היה קורה במוקדם או במאוחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully