וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרית בג'נין: השוטרים הפלסטינים ידעו שמדובר בכוח ישראלי - ופתחו באש

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 13:42

תחקיר ראשוני של חילופי הירי בין המסתערבים לאנשי מנגנוני הביטחון, ששניים מהם נהרגו, מותיר קצוות פתוחים, בהם סוגיית התיאום הביטחוני בין ישראל לרשות. תחקיר משותף לשני הצדדים יבחן בין השאר מדוע אנשי מנגנון הביטחון ירו לעבר המסתערבים

בווידאו: זירת התקרית בג'נין/מערכת וואלה!

שני אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים ומחבל נהרגו הלילה (חמישי) בחילופי אש עם כוח ימ"מ בג'נין, ותחקיר ראשוני של התקרית מעלה שאלות כיצד מעצר המבוקשים השגרתי השתבש. תיאום ביטחוני, כפי שנהוג במקרים מסוג זה, יכול היה למנוע את האירוע, וגם בהיעדרו - הסיבה לכך שהשוטרים פתחו באש לעבר המסתערבים אינה ברורה.

ניסיון המעצר של שני אנשי הג'יהאד התרחש בקרבת מבנה המודיעין הכללי הפלסטיני, שמוגדר מרחב רגיש, ומנגנוני הביטחון היו אמורים להיות מעודכנים בזמן אמת. המבצע היה מתוכנן, לפי מידע שהתקבל משב"כ על שני מחבלים שירו בשבועות האחרונים על חיילי צה"ל ושוהים בג'נין. אנשי מנגנוני הביטחון שמעו את חילופי האש ופתחו בירי לעבר כוח הימ"מ. שניים מהם, אדהם יאסר תופיק עליוי, בן 23, ותיסיר מחמוד עתמאן עיסה, בן 33, נהרגו כשהמסתערבים השיבו אש.

זירת התקרית בג'נין. אתר רשמי, מערכת וואלה
ייתכן שיכול היה להימנע. זירת האירוע, הלילה/מערכת וואלה, אתר רשמי

משרד הבריאות הפלסטני דיווח על איש מנגנוני הביטחון נוסף שנפצע באורח קשה בתקרית ברחוב נצרת, ופונה לבית חולים מקומי, שם הוכנס לחדר ניתוח. זמן קצר לאחר התקרית כוחות ימ"מ והמסתערבים עזבו את המקום, ללא נפגעים.

מתחקיר ראשוני לא ברור מדוע השוטרים הפלסטיניים שנקלעו לקו האש לא נכנסו לתוך מבנה המודיעין הכללי והעדיפו לפתוח באש. גורמי ביטחון אמרו לוואלה! כי השוטרים ידעו שמדובר בכוחות ביטחון ישראלים ולא בגורמים עוינים. בעקבות התקרית יתקיים תחקיר משותף של הרשות הפלסטינית, המינהל האזרחי ופיקוד המרכז כדי להבין מה קרה בשטח וכיצד למנוע אירועים דומים בעתיד.

שלושת הרוגים בתקרית עם כוח מסתערבים בג'נין 10 ביולי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה
לא ברור מדוע פתחו באש. שלושת ההרוגים/מערכת וואלה, אתר רשמי

בחודש האחרון אירעה תקרית נוספת שנגרמה מחוסר תיאום ביטחוני. רכב ובו שוטרים פלסטינים חלף בגזרת החטיבה המרחבית שומרון וזוהה על ידי כוח ישראלי כמחבלים חמושים. הכוח פתח באש והרג את אחד השוטרים.

הפעילות המבצעית ברשות הפלסטינית נמצאת בראש החשיבות של התיאום הביטחוני. לרוב היא אכן מתואמת, אך אין חובה כזו, מאחר שבמקרים חריגים חוששים בצד הישראלי מדליפת מידע. לכן, יש מקרים שבהם אוגדת יהודה ושומרון, דרך המינהל האזרחי, מתאמת פעילות של צה"ל, מג"ב או ימ"מ רק כשהתכנית כבר יוצאת לפועל.

מלבד זאת, התיאום מתבטא בין היתר במעבר שוטרים פלסטיניים חמושים מגזרה לגזרה, איתור אזרחים ישראלים שנכנסו לאזורים בשליטה ביטחונית פלסטינית והעברתם לידי משטרת ישראל והמינהל האזרחי, קביעת מדיניות אזורית למרחב שבו יש פעילות טרור קבועה, למשל של חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully