וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד היוצא: העברת הכסף הקטארי לעזה יצאה משליטה

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 8:30

במהלך כהונתו דחף יוסי כהן להעברת הכסף הקטארי לעזה ולהגברת מעורבות של קטאר ברצועה. עתה הוא מודה כי ההסתמכות על מדינת המפרץ בהשגת רגיעה באזור היתה שגויה: "עד מבצע שומר החומות קיווינו שהמעורבות הקטארית תביא אותנו להסדרה"

יוסי כהן מקבל תואר כבוד של דוקטור, אוניברסיטת בר אילן, 30 במאי 2021. ראובן קסטרו
כהן בטקס קבלת תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן, שבוע שעבר/ראובן קסטרו

ראש המוסד היוצא יוסי כהן הודה אתמול (שני) כי ההסתמכות על הכסף הקטארי להשגת רגיעה ברצועת עזה הייתה שגיאה. "עד מבצע שומר החומות קיווינו שהמעורבות הקטארית והכסף הקטארי יביאו אותנו להסדרה עם חמאס. אבל זה קצת יצא משליטה", אמר בהרצאה לאגודת ידידי באוניברסיטת בר-אילן.

כראש המוסד היה כהן אחראי על היחסים עם קטאר, והוא ואנשיו ניהלו את המגעים מול הקטארים להעברת הכספים לעזה עבור חמאס. בשנה האחרונה ראש המוסד היוצא אף דחף להגדלת התפקיד הקטארי ברצועה מעבר לאספקת הכסף, וסבר כי הם צריכים להיות גורם מוביל בהסדרה מול חמאס.

השליח הקטארי לרצועת עזה, מוחמד אל-עמאדי במהלך ביקורו בעזה 25 באוגוסט 2019. רויטרס
"קיווינו שהמעורבות הקטארית תביא להסדרה". השליח הקטארי בעזה, מוחמד אל-עמאדי/רויטרס

בהרצאתו התייחס גם לנוכחות הרוסית בסוריה, וטען שמאז שהמעצמה נכנסה לאזור, המודיעין הרוסי עוקב בצורה הדוקה אחר ישראל. "כל מטוס שממריא וכל תקשורת מפוקחים בצורה יותר משמעותית על ידי הרוסים", הסביר. הוא ציין כי התנהלותו של נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, שבחר שלא להתערב בנעשה בסוריה, היא זו שלמעשה 'הזמינה' את הרוסים לשם "וכשמזמינים את פוטין הוא נשאר".

בהמשך הזכיר את מצבו הבריאותי של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, עליו דובר רבות לאחרונה, לאחר שנשא נאום בסוף חודש שעבר ובו נשמע משתעל ומתנשף. לדבריו של כהן, המודיעין הישראלי טרם השיג מידע על אודות הבעיה הבריאותית ממנה נסראללה סובל, אך סבורים כי "משהו לא בסדר איתו". הוא ציין כי בישראל מנסים לברר את הדברים.

איברהים ראיסי נרשם כמועמד לבחירות לנשיאות איראן בטהראן, 15 במאי 2021. רויטרס
מועמד בבחירות לנשיאות שיתקיימו באיראן החודש. איבראהים ראיסי/רויטרס

באשר לאיראן, ראש המוסד היוצא העריך כי בבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-18 ביוני ינצח איבראהים ראיסי, ראש הרשות השופטת במדינה. עוד הדגיש את עמדתו בדבר הקשחת המשא ומתן על הסכם הגרעין עם האיראנים, ואמר שעל המערב לנהוג עימה ביד קשה על פעולותיה השליליות.

כהן ציין כי ישראל הבהירה לממשל טראמפ ולממשל ביידן שאם ארצות הברית תצא מעיראק, איראן תכבוש אותה בקלות כמעט לחלוטין. "זה חלק מהחזון שלהם", טען. הוא הוסיף כי טהראן היתה אחראית לחלק מהירי לעבר ישראל מסוריה במהלך מבצע "שומר החומות".

לבסוף מתח כהן ביקורת על העמדה האמריקנית נגד סין, שביידן הזהיר בעבר מהתעצמותה, ולאחרונה הנחה להאיץ חקירה נגדה על אחריותה להתפרצות נגיף הקורונה. "אני לא מבין מה האמריקנים רוצים מסין. אם מישהו מבין שיסביר לי. סין לא נגדנו והיא לא אויבת שלנו", אמר כהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully