וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש דת איראני, שסייע בהקמת חיזבאללה, מת מקורונה

7.6.2021 / 23:31

עלי אכבר מוחתשמיפור, שבתור שגריר בסוריה היה ממייסדי הארגון השיעי הלבנוני ושרד ניסיון חיסול שיוחס לישראל, מת מהנגיף בגיל 74. בשנים האחרונות הוא חבר למחנה הרפורמיסטי וחי בעיראק. חמינאי, רוחאני והמועמד המוביל לנשיאות ספדו לו. "מחלוצי המלחמה במשטר הציוני"

איש הדת האיראני עלי אכבר מוחתשמיפור מת היום (שני) בגיל 74 מנגיף הקורונה. מוחתשמיפור, שמת בבית חולים בטהראן, היה שגריר איראן בסוריה ועזר להקיים את חיזבאללה. הוא איבד את ידו הימנית אחרי פיצוץ שבו לפי דיווחים הייתה מעורבת ישראל.

מוחתשמיפור היה מקורב לרוחאללה חומייני, מנהיגה העליון הראשון של איראן, ורק בריתות עם ארגוני טרור במזרח התיכון בשנות ה-70. אחרי המהפכה האסלאמית, הוא השתתף בהקמת משמרות המהפכה באיראן.

בשנותיו האחרונות, הוא נע לעבר המחנה הרפורמיסטי באיראן, בתקווה לשנות את שלטון ההלכה האסלאמי מבפנים. הוא תמך במועמדי האופוזיציה מיר חוסיין מוסוואי ומהדי כרובי במהלך הפגנות "התנועה הירוקה" ב-2009, אחרי זכייתו השנויה במחלוקת של הנשיא מחמוד אחמדינג'אד בכהונה שנייה.

"אם כל העם יהפוך למודע, ימנע מאמצעים אלימים וימשיך בעימות האזרחי, הוא ינצח", אמר בזמנו, אף שאחמדינג'אד שמר על כיסאו. "שום כוח לא יעמוד בפני רצון העם".

איש הדת, שחבש טורבן שחור שלפי המסורת השיעית מזהה אותו בתור צאצא ישיר של הנביא מוחמד, חי בעיר הקודש השיעית נג'ף שבעיראק במשך עשור אחרי הבחירות ההן.

עלי אכבר מוחתשמיפור לצד אנשי נטורי קרתא בכנס על השואה בטהראן, איראן, 11 בדצמבר 2006. AP
מוחתשמיפור לצד אנשי נטורי קרתא בכנס על השואה בטהראן, 2006/AP

המנהיג העליון עלי חמינאי שיבח אותו על "שירותו המהפכני", והנשיא חסן רוחאני אמר כי איש הדת "הקדיש את חייו לקידום התנועה האסלאמית והבנת רעיונות המהפכה". ראש הרשות השופטת, איברהים ראיסי, שצפוי להיות הנשיא הבא, מסר גם הוא תנחומיו למשפחתו של מוחתשמיפור.

"המנוח היה אחד מהלוחמים הקדושים בדרך לשחרור ירושלים ואחד החלוצים במלחמה נגד המשטר הציוני העושק", אמר ראיסי.

מוחתשמיפור נולד בטהראן ב-1947, ונפגש עם חומייני כשזה האחרון היה בגלות בנג'ף לאחר שגורש על ידי השאה של איראן. בסוף שנות ה-70, הוא חרש את המזרח התיכון ורקם קשרים עם ארגוני הטרור השונים. הוא עזר לרקום את היחסים העתידיים בין הרפובליקה האסלאמית לאש"ף שנלחם בישראל.

אחרי שנעצר בעיראק, אז תחת שלטונו של סדאם חוסיין, מוחתשמיפור מצא את דרכו למעונו של חומייני בגלותו באזור פריז. הם שבו כמנצחים לאיראן עם הפלת השאה והמהפכה ב-1979.

ב-1982, חומייני שלח אותו לסוריה, שנשלטה אז על ידי חאפז אסד. אף שהיה באופן רשמי בתפקיד דיפלומטי, מוחתשמיפור פיקח על המיליונים שזרמו למימון פעולות משמרות המהפכה באזור. עם פרוץ מלחמת לבנון הראשונה באותה שנה, איראן הרעיפה תמיכה על הקהילות השיעיות במדינה, וזו הובילה להקמת חיזבאללה.

עוד בוואלה!

איראן ויתרה על ההצגה, ודרכו של איש הדת הקיצוני לנשיאות בטוחה מתמיד

לכתבה המלאה

איבד את ידו הימנית בניסיון חיסול

ארצות הברית קשרה בין מח לבין הפיגועים של חיזבאללה נגד הכוחות הזרים בלבנון, שבהם נהרגו מאות חיילים אמריקנים ועוד עשרות צרפתים. חיזבאללה ואיראן מכחישים שהם היו מעורבים במתקפות הקטלניות שאירעו בשנות ה-80.

בסוכנות הידיעות אירנ"א הוא תואר רק בתור "אחד ממייסדי חיזבאללה בלבנון", ונטען כי ישראל אחראית לפיצוץ שבו הוא נפצע ב-1984. ידו הימנית נקטעה מפצצה, שלפי דיווחים הוטמן בספר שקיבל, והוא איבד שתי אצבעות בידי השמאלית, אך הוא שרד. בהמשך התמנה לשר הפנים והיה חלק מהמחנה הנצי בפרלמנט, לפני שחבר לרפורמיסטים ב-2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully