וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבים נגד ביה"ס לטיסה בגליל העליון: "מהווה מטרד קשה"

9.6.2021 / 19:18

בין שלושה יישובים בגליל שוכן בית ספר לטיסה שלטענת התושבים פוגע קשות באיכות חייהם. לאחר שרשות שדות התעופה הציגה תכנית שתאפשר הטסה של כ-200 אלף בני אדם לצד הפעלת בית ספר לטיסה, התושבים טוענים שהמהלך נועד רק להכשיר ב"דלת האחורית" את המשך פעילות ביה"ס

בווידאו: בית ספר ללימודי טיסה מהווה מטרד מתמשך וסכנה בטיחותית/מערכת וואלה!

תושבי הכפר טובא-זנגריה והקיבוצים מחניים וכפר הנשיא מתקשים להתרגל למציאות החדשה שנכפתה עליהם: משעות הבוקר ועד הערב, מרחף מעל ראשיהם טרטור בלתי פוסק של מטוסים. מקור הרעש הוא טיסות של תלמידי בית ספר לטיסה שהחל לפעול בשנה האחרונה בשדה התעופה מחניים.

שדה התעופה הנמצא בין שלושת היישובים שימש עד לפני כ-15 שנה לטיסות פנים-ארציות, בעיקר לשדה דב שבתל אביב. אבל אותן טיסות כמעט שנפסקו לחלוטין, כמו גם צמצום פעילות חיל האוויר במנחת.

מזה כשנה פועל במנחת בית ספר לטיסה. תושבי היישובים הסמוכים למנחת אומרים כי בניגוד לטיסות הפנים-ארציות, שנעשו פעמים ספורות מדי יום, הרי שפעילות מטוסי הלימוד מתמשכת לאורך כל שעות היום מעל בתיהם וללא הפסקה.

הפגנת תושבים נגד ביה"ס לטיסה שפועל בשדה תעופה מחניים. אתר רשמי, מערכת וואלה
הפגנת תושבים נגד בית הספר לטיסה שפועל בשדה התעופה מחניים/מערכת וואלה, אתר רשמי

"זה מתחיל בסביבות 06:00 ונמשך עד סביבות 18:00", אמר נאדר הייב, חבר במטה מאבק שהקימו התושבים נגד פעילות בית הספר לטיסה. לדבריו "רעש המטוסים נשמע חזק בכיתות הלימוד שבשני בתי הספר היסודיים שפועלים ביישוב ובהם לומדים מאות תלמידי כתות א'-ו'".

הייב ציין שהוא, כאדם מבוגר, מרגיש שרעש המטוסים משפיע לרעה על כושר הריכוז שלו וגורם לו סבל, עד כאבי ראש לעתים. "אם עליי זה משפיע בצורה כזאת, ברור מה זה עושה לתלמידים צעירים", אמר.

ישנם תושבים בשלושת היישובים שאומרים כי הפגיעה באורחות חייהם ובאיכות חייהם כה קשה שהרעש מאלץ אותם להסתגר בבתים, וישנם כאלו שאף שוקלים לעזוב את היישובים. לטענתם, המציאות החדשה גם תפגע קשות בתכניות התרחבות וקליטת תושבים חדשים.

"פעם השדה שירת את תושבי האיזור, כשיכולנו להגיע למרכז בזמן קצר. היום השדה הפך עסק מסחרי ומגרש האימונים של בעלי אמצעים ממרכז הארץ", אמר ד"ר גיורא גודמן מכפר הנשיא.

עוד בוואלה!

לאחר יותר משנה: קבוצת תיירים ראשונה נחתה בישראל

לכתבה המלאה
הפגנת תושבים נגד ביה"ס לטיסה שפועל בשדה תעופה מחניים. אתר רשמי, מערכת וואלה
נאלצים להסתגר בבתים. תושבים מפגינים נגד בית הספר לטיסה/מערכת וואלה, אתר רשמי

לפני שלושה חודשים אושרה לראשונה תכנית שמסדירה את פעילות שדה התעופה מחניים. רשות שדות התעופה היא שקידמה את הסדרת הפעילות בשדה התעופה, באמצעות תכנית שנקראת תת"ל 75.

על פי הנכתב באתר מינהל התכנון, מדובר בתכנית תשתית לאומית, שתפקידה להסדיר ולאפשר את פיתוח שדה התעופה כשדה לתעופה פנים ארצית, תוך קביעת הגבלות בנייה ושימושי קרקע בגין בטיחות טיסה, רעש כלי טיס, וסכנת ציפורים לתעופה.

אלא שהתושבים הנאבקים בפעילות בית הספר לטיסה טוענים כי מדובר בהטעיה וכי "מטרתה האמיתית של התוכנית היא לאשר 'בדלת האחורית' את הפעילות האינטנסיבית ביותר האפשרית בשדה פנים ארצי: בתי ספר לטיסה המאופיינים בעשרות סבבי טיסה ביום, אימונים אינטנסיביים וסכנות בטיחותיות לרוב". עוד הם טוענים כי לא ניתן להכין תכנית לשדה התעופה בשעה שאין עדיין תכנית מיתאר לאומית לתשתיות תעופה, המתחייבת לפני הגשת תכנית מתאר לשדה זה או אחר.

בית ספר לטיסה, חצרים, 19 בדצמבר 2017. דובר צה"ל
בית ספר לטיסה בחצרים. 2017/דובר צה"ל

הוועדים המקומיים במחניים ובכפר הנשיא עתרו לבג"ץ נגד אישור התכנית ולעתירה צירפו חוות דעת שהכין עורך הדין אבנר (נרי ירקוני), טייס ומומחה תעופה שגם היה בעבר מנהל מינהל התעופה האזרחית.
בחוות הדעת שלו תוקף ירקוני את התסקיר שהוכן לצורך אישור תת"ל 75 וקובע כי הוא "מעוות מיסודו".
הוא מצא כי "הגבלות הרעש ומישורי הבטיחות אינם תואמים את גודל המסלול ומיקומו. הדבר יוצר סיכון ממשי לתושבי קיבוץ מחניים". לטענתו, "יש לעגן בתכנית, ומראש, מגבלות תפעול שונות בשדה, הנוגעות בעיקר לפעילות של לימודי טיס והקפות. אלה יוצרים מטרדים וסיכונים מעבר לטיסות 'רגילות'".

הוא גם קובע כי "קיומן של טיסות הדרכה וטיסות 'סולו' של חניכים בסמיכות לבתים הנו מתכון בטוח לסיכון". המומחה מוסיף כי "מכיוון שהפעילות בשדה תכלול בעיקר לימודי טיס, הרי שנדרשות בתכנית, מראש, הגבלות הנוגעות לטיסות מסוג זה, הכוללות הקפות חוזרות ונשנות, הן בשל מטרדי הרעש, ולא פחות חשוב - לשם הבטיחות".

"למשל, יש להקפיד על נתיבים שלא יעברו מעל קיבוץ מחניים בשום תצורת הקפה, ובוודאי שלא בתרגולי חירום. כן יש למסד שעות 'שקט' (בוקר, ערב וצהריים) בכל ימי השבוע ובמיוחד בסופי שבוע וחגים, וכן להגביל בכלל את כמות המטוסים ה'מקיפים' בכל רגע נתון", הוסיף.

אנשי רשות שדות התעופה וכוחות הביטחון מול טיסת ריינאייר שנאלצה לנחות במינסק, 23 במאי 2021. רויטרס
אנשי רשות שדות התעופה, מאי/רויטרס

רשות שדות התעופה מסרה כי "רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית אישרו לאחרונה נתיב טיסה חלופי למטוסים במטרה להקל על הרעש הנגרם מהקפות המטוסים במקום. בתיאום עם קיבוץ מחניים מקודמים מיגונים אקוסטיים למבנים המצויים בקרבת מסלול הטיסה ובהתאם לקריטריונים שנקבעו בתת"ל 75.

שדה התעופה מחניים פועל עשרות שנים במסגרת החוק וכלל הוראות ותקנות הבטיחות. במהלך מרץ 2021 אושר תת"ל 75 לשדה המאפשר את פיתוחו בהתאם לצרכים, תוך בחינת כלל היבטי הבטיחות והרעש הנגרמים מפעילות המטוסים במקום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully