וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: הקצין שמת בכלא פעל ממניע אישי והואשם בפגיעה חמורה בביטחון המדינה

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 19:34

הצבא התיר לפרסום כי חקירתו של קצין המודיעין נפתחה בשל מידע על פגיעה קשה בביטחון המדינה, אותה הסתיר מאוחר יותר. לדברי צה"ל הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, ביצע באופן מודע את הפעולות, ולא עשה זאת ממניעים כלכליים, לאומניים או אידיאולוגיים

צה"ל התיר לפרסום היום (שני) כי חקירתו של הקצין ביחידת המודיעין שמת בכלא בחודש שעבר נפתחה בשל מידע על פגיעה חמורה בביטחון המדינה. לדברי צה"ל הקצין, ששירת ביחידה טכנולוגית באמ"ן, פעל באופן עצמאי וביצע באופן מודע פעולות שפגעו בביטחון המדינה, ועשה זאת ממניעים אישיים, ולא אידיאולוגיים, לאומניים או כלכליים.

לדברי צה"ל, החקירה העלתה גם כי הקצין היה מודע לפוטנציאל הנזק לביטחון המדינה כתוצאה ממעשיו, ואף פעל להסתירם. לטענת הצבא, מותו של הקצין, שטרם הותר לפרסם את זהותו, נבחן בימים אלו בחקירה ייעודית של היחידה לחקירות פנים באגף כח האדם (המקבילה הצבאית למח"ש).

עוד נמסר כי בסיום חקירתו של הקצין, ולאחר בחינת ממצאיה, הוגש נגדו כתב אישום שייחס לו עבירות ביטחוניות חמורות. מצה"ל נמסר כי בחקירה נבדקו גם הליכי הבקרה והפיקוח ביחידתו של הקצין, וכי במקביל נערך תחקור על תפקודה של היחידה, לדבריהם לטובת "למידה והפקת לקחים".

קברו של קצין המודיעין שמת בכלא. יואב איתיאל
קברו של הקצין שמת בכלא, השבוע/יואב איתיאל

בהקשר להליכים שהתנהלו נגד הקצין, מצה"ל נמסר כי הוא יוצג על ידי "סניגורים בכירים מהסניגוריה הצבאית, בהתאם לבחירתו ולאחר שהתייעץ עם משפחתו. חומרי החקירה הועמדו במלואם לרשות הסניגורים עם הגשת כתב האישום. לאחרונה, הועברו בנוסף חומרים הנוגעים לתהליכי גיוסו לצה"ל". עוד נמסר כי מטעמים של ביטחון המדינה, הדיונים נערכו בדלתיים סגורות, בנוכחות הקצין ובאי-כוחו, וכי בחלק מהדיונים נכחו גם בני משפחתו של הקצין.

לדברי הצבא, מעצרו של הקצין הוארך על ידי בית הדין במהלך חקירתו, וכי לאחר הגשת כתב האישום, בית הדין האריך את מעצר הקצין עד לתום ההליכים המשפטיים, בהסכמתו ובהסכמת באי-כוחו. הם הוסיפו כי לפני שהחל שלב שמיעת הראיות, ובהמלצת בית הדין, החל הליך של גישור.

במסגרת ביטול חלקי של צו איסור הפרסום, צה"ל מסר פרטים נוספים על האופן בו מצא הקצין את מותו. לדבריהם, בלילה שבין 17-16 במאי, נמצא הקצין בבסיס הכליאה הצבאי כשהוא במצב רפואי קשה בתאו. הקצין פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, שם נקבע מותו. עוד מסרו כי הקצין היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים, כי הוא נכלא בשמו, ושהוא עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים. "הקצין שהה בתא עם כלואים נוספים ולא בתנאי בידוד", מסרו.

עוד בוואלה!

צה"ל יאפשר למשפחת קצין המודיעין שמת בכלא לעיין בכתב האישום נגדו

לכתבה המלאה
קברו של קצין המודיעין שמת בכלא. יואב איתיאל
קברו של הקצין שמת בכלא, השבוע/יואב איתיאל

לדברי צה"ל, הקצין זכה לזכויות כנדרש במהלך שהותו בכלא, זכה לטיפול רפואי שוטף ולליווי של גורמי בריאות הנפש. עוד מסרו כי בני משפחתו של הקצין "ביקרו אותו בבסיס הכליאה והיו עמו בקשר שוטף. בנוסף, הקצין עמד בקשר עם שתיים מידידותיו. גורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו מספר פעמים".

על שחרורו של הקצין משירות במהלך שהותו בכלא, נמסר כי הקצין שוחרר מן השירות לבקשתו במהלך תקופת המעצר, מספר חודשים לפני שמת בתאו. "על פי חוק בתי הקברות הצבאיים, בנסיבות אלה לא ניתן היה להביאו לקבורה בבית עלמין צבאי. ככלל, עצור שעניינו מתנהל בבית הדין הצבאי ממשיך לשהות בכלא הצבאי גם אם השתחרר משירות במהלך מעצרו".

עוד נמסר כי ב-20 במאי מינה ראש אכ"א, אלוף יניב עשור, צוות מומחים בראשות תא"ל מיקי לוריא, שתבחן את מערך הכליאה בצה"ל, "בדגש על כליאה של כלואים בעלי מאפיינים ייחודיים. הצוות הוקם מתוך מחויבות צה"ל לשלומם ולבריאותם של כלואים הנתונים במשמורת בבסיס הכליאה הצבאי".

עו"ד קוזניץ 7 ביוני 2021. אבשלום ששוני, מעריב
עו"ד שייצג את משפחתו של הקצין בדיון, בני קוזניץ, היום/מעריב, אבשלום ששוני

מצה"ל נמסר גם כי מפקד היחידה של הקצין ביקר את בית המשפחה בימים שלאחר מותו, וכי היום הוצג להורים כתב האישום שהוגש נגד בנם במלואו. "בימים שלאחר פטירתו ביקר מפקד היחידה של המנוח בבית המשפחה ומסר להם פרטים נוספים לגבי בנם", נמסר. "למשפחה הוצג עותק מצונזר של כתב האישום והם ידעו את סעיפי העבירות שבהן הואשם הקצין. לבקשת המשפחה, היום הוצג להורי הקצין ז"ל כתב האישום שהוגש כנגד הקצין במלואו".

עוד ציינו כי גופתו של הקצין נותחה במכון לרפואה משפטית: "בנתיחה נכחה רופאה מטעם המשפחה. טרם התקבלה חוות דעת המכון וטרם התקבלו תוצאות הבדיקות הטוקסיקולוגיות".

ממכון זולת לשוויון וזכויות אדם מתחו ביקורת על צווי איסור הפרסום שמוציא צה"ל בנוגע לפרשה וטענו כי "הרשויות עושות שימוש לרעה בהוצאת צווי איסור פרסום גורפים. תחת מעטה החשאיות המוחלט ישנה סכנה של טיוח פרשיות חמורות". עינת עובדיה, מנכ"לית זולת: "לאור הפרשה שנחשפה, בה קצין מודיעין מת בכלא הצבאי ולאחר בחינת פרשות דומות נוספות כגון פרשת האסיר X, מתבקש צורך דחוף לעגן בחקיקה הסדר שיאזן בין דרישות ביטחון המדינה לזכות הציבור לדעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully