וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעש: מנהיג בוקו חראם בניגריה התאבד במהלך קרב

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 8:30

שלוחת מערב אפריקה של הארגון פרסמה קלטת שמע מפי מנהיגה, שטען כי אבו בכר שכאו פוצץ את עצמו לאחר מרדף. זאת בהמשך לדיווחים דומים מפי גורמים ניגריים. מותו יאפשר לדאעש לבסס אחיזה בצפון-מזרח המדינה, ולקלוט את לוחמי ארגון הטרור היריב

שלוחת המדינה האסלאמית (דאעש) במערב אפריקה טענה הערב (ראשון) כי מנהיג בוקו חראם היריב אבו בכר שכאו נהרג בחודש שעבר. בקלטת שמע שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס, אדם שהזדהה בתור מנהיג שלוחת דאעש באזור, אבו מוסאב אל-ברנוואי, טען כי שכאו נהרג בסביבות 18 במאי, אחרי שהפעיל מטען נפץ בעת מרדף שניהלו אחריו אנשי דאעש לאחר קרב בין הצדדים.

שני אנשים המכירים את אל-ברנוואי אמרו לרויטרס כי הקול בקלטת אכן שייך לו. "אללה דן את אבו בכאר שכאו כששלח אותו לגן עדן", הוא נשמע אומר. דוח של המודיעין הניגרי ששותף על ידי גורם ממשלתי וחוקרים של בוקו חרם טענו אף הם שהוא נהרג. בחודש שעבר, צבא ניגריה אמר כי הוא חוקר את הטענות למותו של שכאו, שדווח בכלי תקשורת ניגריים וזרים.

מנהיג "בוקו חראם" אבו באכר שכאו – מאי 2014. AP
מנהיג בוקו חראם, אבו-באכר שכאו/AP

בולמה בוקארטי, מומחה לבוקו חראם ממכון טוני בלייר לשינוי עולמי, אמר כי שלוחת דאעש מבססת את אחיזתה בכל האזור, מאגם צ'אד ועד מעוזו של שכאו. "הם סימנו את שכאו כבעיה והוא האדם היחיד שהם רצו לסלק", אמר על הניסיונות של דאעש לפתות מפקדים ולוחמים בבוקו חראם לשורותיהם.

מותו של מנהיג בוקו חראם עשוי לבשר על סוף הסכסוך בין שני ארגוני הטרור, ולאפשר לשלוחת דאעש במערב אפריקה לקלוט את לוחמי בוקו חראם ולבסס את נוכחותה בצפון-מזרח ניגריה. כך יוכל דאעש להתמקד במתקפות נגד הממשלה והצבא, שמאמצי המלחמה שלהם מדשדשים.

במהלך 12 השנים האחרונות התקבלו דיווחים על מותו של שכאו, לרבות בהודעות שהוציא הצבא, אך בכל הפעמים הופרכו הדיווחים כשמנהיג בוקו חראם הופיע בסרטונים שפרסם הארגון. בהקלטה נשמע אל-ברנאווי אומר כי לוחמיו חיפשו את "אדון המלחמה בהוראת הנהגת המדינה האסלאמית", ונלחמו במורדים של בוקו חראם עד ששכאו ברח.

לדבריו, לוחמי דאעש רדפו אחריו והציעו לו את ההזדמנות לחזור בתשובה ולהצטרף אליהם. "שכאו העדיף להיות מושפל בחיים שלאחר המוות מאשר להיות מושפל עלי אדמות, והוא הרג את עצמו באופן מידי על ידי פיצוץ חומר נפץ", אמר.

עוד בוואלה!

ניגריה חסמה את טוויטר אחרי הסרת ציוץ של הנשיא

לכתבה המלאה
נערות שנמלטו ממתקפה של בוקו חראם על העיירה דפצ'י, שבצפון-מזרח ניגריה, פברואר 2018. רויטרס
נערות שנמלטו ממתקפה של בוקו חראם בניגריה, 2018/רויטרס

ארגון בוקו חראם עלה לכותרות ברחבי העולם עם חטיפתן של יותר מ -270 תלמידות בית ספר מהעיר צ'יבוק בשנת 2014, מה שגרם לקמפיין עולמי להחזרתן בשם #BringBackOurGirls, קמפיין שנתמך בזמנו על ידי הגברת הראשונה מישל אובמה. כמאה מבנות הצ'יבוק עדיין נעדרות, וההערכות הן שחלקן מתו בשבי.

שכאו הוביל את הפיכתו של בוקו חראם מכת אסלאמית מחתרתית בשנת 2009 , לאחד מארגוני המורדים המובילים, כשאת דרכו לצמרת פילס באמצעות מעשי, חטיפות ומעשי שוד ברחבי צפון-מזרח ניגריה.

עד כה, יותר מ-30 אלף בני אדם נהרגו על ידי לוחמי הארגון, כשני מיליון בני אדם נאלצו להימלט מבתיהם, כשבתווך גרם בוקו חראם לאחד המשברים ההומניטריים הקשים בעולם. השלוחה של דעאש באזור הייתה בעבר חלק מבוקו חראם, אך התפצלה ממנו לפני חמש שנים, ואנשיה נשבעו אמונים למדינה האסלאמית.

הפילוג נגרם עקב חילוקי דעות אידיאולוגיים דתיים על הריגת אזרחים בידי בוקו חראם, שלהם התנגדו אנשי שלוחת דעאש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully