וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמועות על נסראללה אולי מוקדמות, אבל אפשר כבר לסמן את היורש

אבי יששכרוף

עודכן לאחרונה: 4.6.2021 / 18:40

מזכ"ל חיזבאללה, שעורר גל שמועות על מצבו הבריאותי אחרי "נאום השיעולים", לא טרח למנות לעצמו יורש באופן רשמי, אבל ניתן להעריך שהאיש שייכנס לנעליו במקרה של מוות הוא בן דודו, האשם ספי א-דין, המקורב מאוד לאיראנים. המאמר המלא - היום במעריב

בווידאו: נסראללה נראה חולה ומשתנק במהלך נאומו/מערכת וואלה!

שלל השמועות והידיעות שהציפו את הרשתות החברתיות ובכלל זה הוואטסאפ, בלילה שבין שני לשלישי, עוררו שמחה גדולה טרם עת בישראל. במדינה שלא רוותה ניצחונות גדולים במלחמות מול אויבים מרים כמו חמאס וחיזבאללה, אפילו חצאי ידיעות מלבנון על חלוקה של לחם ומים כסגולה לבריאותו של חסן נסראללה, עוררה פה מיד מיני-דרמה, כשהמוני בית ישראל מייחלים לקצה של אינדיקציה שתאושש את המידע כי האיש גוסס/מת/במצב של מוות קליני.

אולם אינדיקציות שכאלה בוששו מלהגיע. לצד הדיווחים על מצבו הבריאותי המידרדר של האיש והשיעול, הגיעו גם דיווחים, בעיקר בתקשורת הפרו-חיזבאללה, שחסן נסראללה מתפקד ונפגש עם אנשיו.

גם ביום רביעי בצהריים קשה היה לקבוע מה מצבו הבריאותי של "א-סייד", כך מכונה נסראללה. האיש שזכה למעמד של חצי-אל בקרב השיעים בלבנון ונחשב לשנוא נפשם של הסונים והנוצרים לא טרח למנות לעצמו באופן רשמי יורש, במקרה של מוות או מחלה קשה. אולם בכל זאת, ניתן לומר בוודאות יחסית שהאיש שיירש את נסראללה יהיה לא אחר מאשר בן דודו (מצד האם), האשם ספי א-דין.

ראש הוועדה המבצעת של חיזבאללה, האשם ספי א-דין (משמאל). ביירות, דצמבר 2013. רויטרס
האשם ספי א-דין (משמאל), 2013/רויטרס

כבר ב-2008 פורסמו הדיווחים הראשונים בכלי התקשורת שספי א-דין, איש דת שיעי ובכיר בחיזבאללה, זכה לברכת הדרך של האיראנים כיורש המיועד. הוא נולד ב-1964 בכפר דיר קאנון שבדרום לבנון ועשה דרך זהה כמעט לזו של חסן נסראללה, שמבוגר ממנו בארבע שנים בלבד. נסראללה גדל אמנם בפרברים הדרומיים של ביירות אך אביו מהכפר באזוריה בדרום לבנון, ובדומה לבן דודו חסן, גם האשם התחנך במכללות הדת השיעיות המפורסמות של נג'ף וקום (איראן ועיראק).

הוא נחשב לחבר הגרעין המייסד של חיזבאללה כבר ב-1982 ולאחר מכן התמקד בלימודי הדת בחו"ל. ב-1994, שנתיים לאחר מינויו של נסראללה לתפקיד מזכ"ל חיזבאללה (לאחר החיסול של עבאס מוסאווי), הוא התבקש על ידו לשוב ללבנון ולקחת עליו את תפקידו הקודם של המזכ"ל הצעיר, ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה.

ספי א-דין הוא חבר מועצת השורא שמונה כשישה-שבעה חברים, וחבר "מועצת ההחלטה", מג'לס אל-קראר, הגוף המשמעותי ביותר בחיזבאללה שקובע גם את זהותו של מזכ"ל הארגון. וחשוב מכל, מלבד קרבתו המשפחתית לנסראללה עצמו, ספי א-דין נחשב למקורב מאוד לאיראנים. הוא למד בקום כאמור ומעבר לכך עבר "קורסי הכשרה" של משמרות המהפכה האיראניים שהכשירו אותו לתפקידו הבכיר בחיזבאללה. הוא אחראי בין היתר לענייני הרווחה והחינוך בארגון אך גם נחשב למפקד אזור הדרום.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו 25 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
הארגון ישרוד גם את מותו "בטרם עת". נסראללה/מערכת וואלה!, אתר רשמי

ייתכן שהצעד המשמעותי ביותר שלו לקראת קבלת תואר היורש היו דווקא נישואי בנו, סייד, שהתחתן ביוני 2020 עם לא אחרת מאשר בתו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל בינואר 2020 בידי האמריקנים. הנישואין הללו ללא ספק מחברים את ספי א-דין בקשרים הדוקים ל"בעלי הבית" האיראניים ובעיקר למשמרות המהפכה.

דמות אחרת שניתן לציין את שמה בהקשר זה, הוא הסמזכ"ל, נעים קאסם, אם כי הוא נחשב לדמות סמלית יותר, משהו כמו סגן הנשיא בארצות הברית ולאו דווקא היורש המיועד.

כך או כך, צריך לומר, נסראללה נחשב כמובן לדמות כריזמטית במיוחד שמעוררת אימה בצד הישראלי. אך הארגון רחוק מלהיות מופע של איש אחד. חיזבאללה למרבה הצער ישרוד גם את לכתו "בטרם עת" של נסראללה. ורק נזכיר כאן, שהיה מי שחשב בישראל שחיסולו של עבאס מוסאווי יחליש את חיזבאללה. אלא שאז הגיע נסראללה.

seperator

הטור המלא - היום במעריב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully