וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצינים במשטרה נחשפו לקשיים של טרנסג'נדרים כחלק מהכנה לקראת מצעד הגאווה בי-ם

עודכן לאחרונה: 3.6.2021 / 18:48

אפרת טילמה היא מראשונות הנשים הטרנסיות בישראל, שמתנדבת משנת 2011 במשטרה. בהרצאה בפני קצינים, שניתנה במסגרת הכנה למצעד בירושלים, היא חשפה את הקשיים שחווים הקהילה הגאה והטרנסים בארץ. בפתח הרצאתה אמרה: "ואהבת לרעך אפילו אם הוא לא כמוך"

בווידאו: אפרת טילמה מדריכה את המשטרה לקראת אירועי מצעד הגאווה 01.06.21/צילום: לירן לוי

גם השנה משטרת מחוז ירושלים נערכה בכוחות גדולים לקראת מצעד הגאווה המסורתי שהתקיים היום (חמישי) בבירה. כחלק מתכנית האבטחה המקיפה ובהסתמך על לקחי העבר, יותר מ-3,000 שוטרים גלויים וסמויים ולוחמי משמר הגבול, פעלו באזור כדי לשמור על ביטחונם של כ-8,000 צועדים וצועדות. כמו כן, המשטרה השתמשה באמצעים טכנולוגיים שונים, בהם רחפנים שהועלו לאוויר ופיקחו מלמעלה על המסלול בו צעדו המשתתפים.

במסגרת ההכנות המקדימות למצעד, מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן קיים שלשום "משחק מלחמה" (מש"מ) בבסיס יהודאי של משמר הגבול בעיר, שמטרתו לבחון את שיתוף הפעולה בין כלל הגופים בשטח, ובחינת תרחישי קיצון אפשריים במהלך האירוע. במקביל, הוקמו חפ"ק בעיר, שאיגד את כלל הכוחות, ומגדלי תצפית בהם הוצבו שוטרים כדי למנוע איומים.

ב"משחק המלחמה" בו נכחו כ-50 קצינים, שהיו אמונים מאוחר יותר על האבטחה במצעד, החליט ניצב תורג'מן להפגיש פנים אל פנים את הקצינים עם אפרת טילמה, מראשונות הנשים הטרנסיות בישראל, זאת מתוך הבנה כי קיימת חשיבות רבה של חשיפת הקצינים לקהילת הטרנסג'נדרים בישראל כחלק מההכנה המנטלית למצעד.

אפרת טילמה. צילום מסך, צילום מסך
אפרת טילמה מרצה לקצינים על חייהם המורכבים של הטרנסג'נדרים בישראל/צילום מסך, צילום מסך

טילמה שאחראית על המתנדבים במחוז תל אביב במשטרה ומכירה היטב את הקהילה הגאה, באה במטרה לשתף את הקצינים בחייהם המורכבים שחיים הטרנסג'נדריות והטרנסג'נדרים בישראל ובעולם.

"ואהבת לרעך אפילו אם הוא לא כמוך", כך פתחה טילמה את דבריה בפני הקצינים. "אני הייתי בעבר בסיור איילון בתל אביב ובסיור שרת ומסייעת ומשמשת כיום כאחראית מתנדבים במחוז תל אביב של המשטרה. הקהילה הלהט"בית היא מאוד גדולה ואנחנו הטרנסג'נדריות, נמצאות ממש בצד של הקהילה. אנחנו לא מאוגדות, אנחנו יותר חברה", אמרה.

טילמה סיפרה לקצינים כיצד בשנות ה-60 היא נהגה להתלבש בבגדי נשים מה שהביא לעימותים בינה לבין המשטרה שראתה בה כעבריינית של ממש, מאחר וטענו כי מדובר בגבר שמתחזה לאישה. באותה תקופה כשטילמה הייתה בת 17, היא עזבה את הארץ לברלין בשל הטרדות חוזרות ונשנות של שוטרים כלפיה ועבדה שם כחשפנית. "בברלין הייתי יכולה להיות יותר חופשיה", היא תיארה.

בשנת 1967, כאשר הייתה בת 20 עברה טילמה ניתוח לשינוי מין בקזבלנקה. היא עבדה במשך כמה שנים כדיילת אוויר בחברת התעופה הבריטית "בריטיש אירוויז" וסיפרה לקצינים שהחברה לא ידעה שהיא טרנסית. "היו לחשושים ודיבורים אבל אני מעולם לא באתי ואמרתי להם כלום", סיפרה טילמה לקצינים.

אפרת טילמה. צילום מסך, צילום מסך
"לא סיפרתי לאף אחד במשטרה שאני טרנסית, באתי והתחלתי להתנדב". טילמה/צילום מסך, צילום מסך

בשנת 2011 החלה טילמה להתנדב במשטרת ישראל. "לא סיפרתי לאף אחד במשטרה שאני טרנסית, באתי והתחלתי להתנדב, דווקא כמי שסבלה המון בעבר מהמשטרה, חשוב שתהיה מישהי כמוני בסיורים בשטח. אף אחד במשטרה לא ידע כלום במשך תקופה", הבהירה. טילמה אף סיפרה לקצינים כיצד במהלך הזמן גם במשטרה הבינו מי היא.

"בסוף קראו לי לשיחה וביקשו ממני לספר מי אני. ואז אני הסתכלתי עליהם ואמרתי, משטרת ישראל, אני המתנדבת שלכם, אתם לא יודעים מי אני? ואז הם התחילו סחור סחור עד שהם אמרו לי שהם רוצים לעשות סרטון תדמית ושהם רוצים שאני אככב בו", הוסיפה. טילמה הדגישה בדבריה כי "הסרטון הזה זכה ליותר ממיליון צפיות והבהיר לציבור שהמשטרה היא לא גוף שרק רוצה לעשות לאנשים רע, המשטרה רצתה להראות שהיא גוף פתוח. ושבמשטרת ישראל של היום יש לנו מוסלמים, נוצרים, רוסים, אתיופים, הומואים, לסביות ואז הייתי הטרנסג'נדרית היחידה שהתנדבה במשטרה".

"הסיפור של האישה שניסתה למחוק את כל העבר שלה רק בכדי לגלות ולהיות גאה במה שהיא - אישה טרנסית", סיכמה טילמה את ההרצאה שזכתה למחיאות כפיים מהקצינים המרותקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully