וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אורבך מימינה סיכל רוב להפלת יו"ר הכנסת; התנגדות להישענות על המשותפת

עודכן לאחרונה: 3.6.2021 / 11:52

מכתב שכלל חתימות של ח"כים מגוש השינוי הוגש למזכירות הכנסת ונועד להחליף בין היו"ר המכהן למועמד יש עתיד. ברגע האחרון, מספר 6 בימינה משך את חתימתו וסיכל את הרוב למהלך, שנועד למנוע מלוין אפשרות לעכב את השבעת הממשלה. בתוך כך, השב"כ החל לאבטח את בנט

הושגו הסכמים עם כלל המפלגות: לפיד הודיע לנשיא - נפתלי בנט ויאיר לפיד, 2 ביוני 2021. ללא, מערכת וואלה!
יקימו ממשלת רוטציה? לפיד ובנט/מערכת וואלה!, ללא

גוש בנט-לפיד מבקש להחליף את יו"ר הכנסת ברקע החשש שהיו"ר הנוכחי יריב לוין יעכב את ההשבעה עד יום שני בעוד שבוע וחצי. אם יצליחו להחליף את לוין במועמד המפלגה, ח"כ מיקי לוי, השאיפה תהיה להשביע את הממשלה ביום רביעי הבא בעוד כשבוע, ובכך לחסוך כמה ימים עד להשבעה.

על אף שהוגש מסמך עם 61 חתימות, ברגע האחרון ביקש ח"כ ניר אורבך (ימינה) למשוך את חתימתו ובכך סיכל את הרוב. הוא צפוי להיפגש עם בנט בהמשך היום. במקביל, שב"כ הודיע היום (חמישי) כי יחל לאבטח את בנט בעקבות ההתפתחויות.

אחרי משיכת החתימה של ח"כ אורבך, ברשימה המשותפת צפויים להשלים חתימות לגוש השינוי להחלפת יו"ר הכנסת. בכירים במפלגה אומרים כי למרות ההחלטה של חד"ש להתנגד לממשלה בראשות בנט, "לא ניתן לנתניהו להרוויח מאף הצבעה שלנו". אם יהיו עריקים שיסכנו את הקמת הממשלה, אומרים במשותפת, גם החלטת חד"ש להתנגד תישקל מחדש. ואולם, בתקווה חדשה ובימינה יש התנגדות להסתמכות על הימנעות או תמיכה של המשותפת.

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 | יריב לוין במהלך נאומו בכנסת 6 באפריל 2021. דוברות הכנסת, תדמית הפקות, אתר רשמי
פועלים במרץ להחליפו. יו"ר הכנסת לוין/אתר רשמי, דוברות הכנסת, תדמית הפקות

יו"ר הכנסת לוין טרם הודיע האם יאפשר את החלפתו או ינסה למשוך זמן כפי שעשה היו"ר הקודם יולי אדלשטיין בתקופת כהונתו לפני הקמת ממשלת האחדות בין הליכוד לכחול לבן. כחלק מקידום החלפתו של לוין, חתימות של חברי הכנסת הנדרשות להחלפת יו"ר הכנסת הוגשו הבוקר (חמישי) למזכירות המשכן. זאת, לאחר שאמש לקראת חצות הודיע יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי עלה בידו להרכיב ממשלה.

במכתב שהוגש למזכירות הכנסת נכתב: "בשם סיעות הבית החתומות מטה, אבקש כי בישיבה הקרובה תוצב על סדר יומה של מליאת הכנסת הצבעה לבחירת יו"ר לכנסת ה-24. אבקש לעדכנך כי חה"כ מיקי לוי, הינו המועמד מטעם הסיעות".

לפיד שלח כבר אתמול הודעה ללוין, לאחר שיחתו בטלפון עם ריבלין, בה דרש ממנו "למלא את החובה המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שיו"ר יש עתיד הצליח להרכיב ממשלה", כלשונו.

חוק יסוד: הממשלה קובע כי לוין צריך להודיע על כך במליאה, ואז לקבוע ישיבה להשבעת הממשלה החדשה "בתוך שבעה ימים" מיום ההודעה. לוין עשוי לאמץ את הפרשנות המשפטית הקובעת כי את השבוע ימים יהיה ניתן למנות מיום שני הקרוב, אז תתכנס המליאה בפעם הראשונה. המשמעות, אם כך יהיה, שהשבעת הממשלה תדחה עד ל-14 ביוני, שבוע מאוחר יותר.

בליכוד עוד מתלבטים האם להמתין עם ההשבעה עד אז במטרה להמשיך להפעיל לחצים על חלק מחברי הכנסת של ימינה כדי שיצביעו נגד או לערוך את ההשבעה מוקדם ככל שניתן כדי לתפוס את השותפות הפוטנציאליות של הממשלה הבאה כשהן אינן מוכנות.

מיקי לוי,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
מועמד יש עתיד לתפקיד. ח"כ לוי/ראובן קסטרו

מנגד, ביש עתיד חוששים בדיוק מהתרחיש שבו לוין ינסה לעכב את השבעת הממשלה, ולצד הודעת "עלה בידי", שיגר לפיד בקשה למזכירות הכנסת בה ביקש להחליף את יו"ר הכנסת כבר ביום שני הקרוב, במועמד המוסכם של ממשלת בנט-לפיד - ח"כ מיקי לוי ממפלגתו.

ההצבעה על השבעת הממשלה דורשת רוב רגיל, ולאחר ההצבעה, על הממשלה להודיע על קווי היסוד של מדיניותה, על הרכבה ועל חלוקת התפקידים בין השרים. מרגע שהושבע ראש הממשלה לתפקידו, והשרים לתפקידם, כהונתם תחל באופן מיידי.

פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
פירמידת התיקים, 2 ביוני 2021/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

ח"כ אורבך התנגד עוד אתמול להקמת ממשלת בנט-לפיד. מאחורי הקלעים הוא שוכנע בידי מקורביו שלא להתפטר באופן שיאפשר את כניסתה של שירלי פינטו לכנסת במקומו, משום שהיא תתמוך בהקמת הממשלה.

לכך נוספו גם לחצים מצד בכירים בליכוד על אורבך שטענו בפניו כי ההסכם עם עבאס הוא "קו אדום", כלשונם שאסור לו לעבור. כשהתכנון על פרסום ההודעה נודע לבנט ושקד, הופיעה שקד בלשכת אורבך בכנסת וביקשה ממנו לשוחח עם בנט קודם. יו"ר ימינה אמר לאורבך כי עבאס יחתום על ההסכם ללא השינויים אותם דרש ביממה האחרונה, והוא מבקש להיפגש עמו. כך ברגע האחרון נמנעה ההודעה. בנט ואורבך צפויים להיפגש ביממה הקרובה, והאחרון יקבל החלטה סופית האם יתנגד לממשלה, יתפטר או יתמוך בהקמתה. אם אורבך יתנגד, הממשלה תצטרך להסתמך על קולות של חלק מחברי הכנסת ברשימה המשותפת. למהלך כזה לא בטוח שתהיה הסכמה מצד כל חברי הכנסת של תקווה חדשה וימינה.

בפגישתו עם אורבך, בנט ינסה לשכנע אותו לא להצביע נגד הממשלה ולכל היותר להתפטר כדי לאפשר את כניסתה של שירלי פינטו, הבאה ברשימת ימינה לכנסת שתתמוך בהקמת הממשלה. אם אורבך יחליט בכל זאת להתנגד להקמת הממשלה, ביש עתיד יבחנו את הימנעות או תמיכת חלק מחברי המשותפת, מהלך שספק אם יהיה מוסכם על בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער. בתוך כך, על דעת היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט והשב"כ החלו לאבטח את בנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully