וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופת חולים סימנה אישה ממוצא אתיופי כחולת איידס במשך שנים. הבדיקות השליליות לא עזרו

עודכן לאחרונה: 1.6.2021 / 10:50

האישה תובעת את "כללית" על סך מיליון שקלים, לאחר שסבלה מ"עוגמת נפש, צער והשפלה" בשל הרישום השגוי בתיקה הרפואי. זאת, כולל במהלך לידות בבתי חולים שסימנו אותה כ"סיכון ביולוגי". קופת החולים: "נרשם בתום לב, ללא כוונה לפגוע"

בווידאו: אישה ממוצא אתיופי תובעת את קופת חולים כללית על שרשמה לה בתיק הרפואי בטעות שהיא חולת איידס/צילום: שלומי גבאי

לאורלי (שם בדוי), אישה ממוצא אתיופי, הטוענת בתוקף שקופת חולים כללית רשמה אותה באופן שגוי כנשאית איידס, לקח שנים עד שנפטרה מרישום זה. היא טוענת שתוך כך נגרמו לה עוגמת נפש, צער והשפלה, "בתקופה רגישה וסוערת לבני העדה". עכשיו היא תובעת מקופת החולים מיליון שקלים פיצויים בגין הנזקים, ובגין לשון הרע, על כל פעם שבו ביקרה בחדר מיון או אושפזה והרישום נצפה על ידי צוות רפואי. "התייחסו אלי כמו אל מצורעת", אמרה לוואלה! על מה שחוותה לאורך השנים הארוכות עד שתוקן הרישום.

עורכי הדין חגית סימסולו-רוזן ואפרים גלסברג הגישו בשם אורלי תביעה נגד כללית, שתתחיל להתברר בבית המשפט השלום בחיפה רק בתחילת 2022, וטענו כי: "בין השנים 2017-1984 היתה מדיניות של השמדת מנות הדם שנאספו מיוצאי אתיופיה ומצאצאיהם, באופן גורף ורק על סמך מוצאם, מבלי לבדוק את מנות הדם, ומתוך דעה קדומה כאילו רבים מבני העדה הם נשאים של מחלת האיידס או מחלות מסוכנות אחרות". כשהדברים נודעו לקהילת יוצאי אתיופיה, קמה צעקה וסערה ציבורית גדולה, המדינה הושיבה על המדוכה שתי ועדות ציבוריות, ואלה המליצו, בשנת 1996 ובשנת 2015, על ביטול מדיניות זו.

"אין ספק שהרישום השגוי בתיקה הרפואי קשור, בדרך כלשהי, לפרשה עגומה זו", טוענים עורכי הדין, ומדגישים, "רישום שגוי של נשאות HIV (איידס) הינו, הלכה למעשה, יישום בפועל של הסטריאוטיפ, שעלול היה להיות מיוחס לה מעצם היותה בת העדה האתיופית".

אישה ממוצא אתיופי סומנה כנשאית איידס על ידי קופת חולים כללית ותובעת את הקופה. באדיבות המצולמים
יישום בפועל של הסטריאוטיפ". אורלי/באדיבות המצולמים

אורלי בת ה-34 היא אם לשלושה. היא עלתה לישראל עם הוריה ואחיה ב-1998, כשהיתה בת 12, נבדקה כמקובל ונמצאה בריאה לחלוטין. מיום הגיעה ארצה היא חברת כללית, ולא היו לה בעיות רפואיות מיוחדות, למעט תלונות חולפות רגילות לכל אדם ככאב גרון וגרד בעור.

היא גם היתה בריאה גם ב-2014, כשהחלו הצרות הקשורות ברישום השגוי. היא נכנסה אז להריונה הראשון, ובינואר, ביוזמתה, אפילו נערכה לה בדיקת HIV שיצאה שלילית. אבל, לטענתה, חצי שנה אחר כך, כשהגיעה לחדר מיון של בית החולים כרמל בחיפה, הופתעה לשמוע מצוות חדר הלידה כי רשום בתיקה הרפואי שהיא חולה באיידס. מאז, לדבריה, הנושא חזר על עצמו שוב ושוב - כך בביקור בכרמל חמישה ימים אחרי, וכך לאחר כמה ימים בלידה בבית החולים בני ציון בעיר.

היא טוענת כי בבני ציון, אחרי שהרופאה המיילדת הבחינה ברישום, הלידה אף התעכבה בכחמש שעות למרות שסבלה צירים, עד שהתקבלו תוצאות בדיקות סרולוגיה שהפריכו את הרישום המוטעה. עוד היא טוענת כי מעבר לכך, בעוד היא כאובה וכורעת ללדת, היא זכתה ליחס עוין מצד הצוות הרפואי בחדר הלידה שהאשים אותה בפני אמה ובן זוגה, על שלא גילתה להם שהיא חולת איידס. לדבריה, בן הזוג שלה נבהל מאוד "מהבשורה", שלכאורה מסכנת גם אותו, ובסמוך לאחר הלידה עזב אותה. עוד לדבריה, היחס המשפיל לא השתנה גם לאחר שגם בדיקת דם שנלקחה ממנה בבית החולים יצאה שלילית ל-HIV.

עוד בוואלה!

בעבודה, במסעדות ובגינות שעשועים: 87% מהישראלים חשופים לעישון כפוי

לכתבה המלאה
אישה ממוצא אתיופי סומנה כנשאית איידס על ידי קופת חולים כללית ותובעת את הקופה. שלומי גבאי
"השפלה שאינה מאחלת לאף אישה בעת לידתה", אורלי/שלומי גבאי

חלפו ארבע שנים. אורלי שוב נכנסה להריון, ושוב פנתה לבית החולים בני ציון, כשלתומה סברה כי לאחר הבירור היסודי שנערך בלידה הראשונה - בפעם הזו היא תהיה פטורה מהאשמות שווא. לטענתה, היא נתבדתה. לדבריה, הצוות הרפואי שוב קיבל מתיקה האישי בכללית את המידע השגוי, והפעם אף הגדיל להדביק על מסמכי חדר הלידה שלה: "זהירות סיכון ביולוגי", למען התרעת הצוות הרפואי שלא יידבק ממנה.

היא מספרת כי היא הושמה בחדר בידוד, כחולה מסוכנת, ניתן לה מפתח לשירותים נעולים, כאילו היא מסכנת את שאר החולים במחלקה, ולדבריה חשה "תחושת השפלה שאינה מאחלת לאף אישה בעת לידתה". לזיכרונה, היא שמעה את אחד הסניטרים מזהיר מפניה את האחיות: "תיזהרו כשאתן נכנסות".

לאחר חקירה בעניין, עורכי דינה קיבלו מקופת חולים כללית את התיק הרפואי שלה במלואו, ממנו עלה כי ב-2012 נרשם בו באופן שגוי כי ב-1998 היא אובחנה כחולה באיידס, וזאת גם בלי ידיעתה, בלי שאיש טרח לבדוק את הדבר מולה או לעדכן אותה. באותה שנה בה נרשמה הטעות, במסגרת פרוייקט "אופק" של משרד הבריאות, הפך התיק, כמו תיקיהם של כל אזרחי ישראל, לנגיש לכל קופות החולים ובתי החולים הממשלתיים בארץ - תוך שאיש לא טרח למחוק את הרישום המדובר, למרות שב-2014 נערכה לה אותה בדיקה ששללה שהיא נשאית HIV.

קופת חולים כללית אשדוד. ראובן קסטרו
"הגיעה למצב בו היא חוששת מלפנות לטיפול רפואי". קופת חולים כללית/ראובן קסטרו

"ההשפלה שספגה הותירה פצע בנפשה", טוענים עתה עורכי הדין שלה, "היא הגיעה למצב בו היא חוששת ונמנעת מלפנות לטיפול רפואי, חוששת כי ברגע שתפנה לקבלת טיפול תואשם בהסתרת מחלת האיידס, ומי שיתלווה אליה יהיה עד להאשמתה החוזרת, כפי שכבר אירע לה". היא פנתה אל עורכי הדין במהלך הריונה השלישי, ובספטמבר 2019, הם פנו בשמה להנהלת כללית במחוז חיפה, וביקשו להסיר לאלתר את הרישום. עברו שבעה חדשים וכמה תזכורות עד שכללית השיבה להם כי אכן היו רישומים שגויים של HIV POSITIVE בתיקה הרפואי, וכי הם טיפלו בהסרתם מן התיק - אך מסתבר כי לא הכול נמחק.

התכנה בה עשו שימוש במיון יולדות של כרמל בעבר אינה נתמכת עוד, ולטענת כללית לא ניתן לבסיס הנתונים שלה ולתקן את הרשומה. את האבחנה שרשמה בעבר רופאת נשים ניתן למחוק רק על ידי מחיקה הרשומה כולה, והיא מכילה מידע רפואי שייתכן ויהיה בו צורך בעתיד. "אנו מצטערים אם נגרמה לך עוגמת נפש", חתמה ד"ר דליה קסנר ממחוז חיפה של כללית שטיפלה בנושא.

בכתב ההגנה שהגישה כללית לבית המשפט באמצעות עו"ד אילן אמודאי, היא טוענת שלל טענות משפטיות וכן כי "הרישום נרשם בתום לב, ללא כוונה לפגוע בתובעת (אורלי, י"א) או מבלי שתדע או שתהיה לה אפשרות לדעת על אפשרות הפגיעה בתובעת. הרישומים מהווים הבעת דעה מקצועית שנעשתה בתום לב ו/או תוך כדי ביצוע עיסוקה של הנתבעת (כללית, י"א) כדין, במהלך עבודתה הרגיל ו/או בנסיבות בהן הייתה על הנתבעת חובה מקצועית, חוקית ו/או מוסרית לרשום את הדברים ו/או לשם הגנה על עניינה של התובעת". עורכי הדין של כללית עוד טוענים כי "בנסיבות העניין חלה גם הגנת אמת בפרסום".

המרכז הרפואי בני ציון, חיפה. דוברות בית החולים, אתר רשמי
הושמה בחדר בידוד, כחולה מסוכנת, בשעה שילדה. המרכז הרפואי בני ציון/אתר רשמי, דוברות בית החולים

מבית החולים בני ציון נמסר בתגובה כי: "המרכז הרפואי בני ציון נהג במקרה זה על פי וכמתחייב מהנחיות משרד הבריאות ונקט באמצעי זהירות לנוכח החשש שהיולדת נשאית איידס כמצוין בתיק הרפואי. אמצעי הזהירות החיוניים שננקטו נועדו לשמירה לא רק על בריאות הצוות הרפואי, אלא גם על היולדות האחרות".

מכללית נמסר כי "בימים אלה הוגש כתב הגנה מטעמנו לקראת דיון בבית המשפט. התייחסותנו תימסר במסגרת ההליך המשפטי, כמקובל".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully