וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט הכריז על הקמת ממשלה עם לפיד; נתניהו: "הוא הוליך שולל את הציבור"

עודכן לאחרונה: 30.5.2021 / 23:40

יו"ר ימינה הודיע כי הוא פועל להקים ממשלה עם יו"ר יש עתיד, והאשים את נתניהו בכך ששיקר בנוגע לסיכויים להקמת ממשלת ימין. "אני ולפיד חלוקים בכמה נושאים, אך שותפים באהבה למדינה ובמוכנות לפעול למענה". צוותי המו"מ של ימינה ויש עתיד ייפגשו הערב לחידוש המגעים

בווידאו: יו"ר ימינה מודיע שבכוונתו לפעול בכל כוחו להקים ממשלת אחדות לאומית "יחד עם ידידי, יאיר לפיד"/צילום: בנוביץ' תקשורת

יו"ר ימינה, נפתלי בנט, אמר הערב (ראשון) כי יפעל להקמת ממשלת אחדות עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. "אני מודיע היום שבכוונתי לפעול בכל כוחי כדי להקים ממשלת אחדות לאומית עם ידידי, יאיר לפיד. ביחד נחלץ את המדינה מהסחרור, ונחזיר את ישראל למסלולה", אמר. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים בתגובה, ואמר כי יו"ר ימינה "הוליך שולל את הציבור", וטען כי עדיין ניתן להקים ממשלת ימין בתום המנדט של לפיד. בעקבות ההצהרות, צוותי המו"מ של ימינה ויש עתיד ייפגשו בהמשך הערב ויחדשו את המגעים להקמת ממשלת אחדות.

בהצהרה שנשא לתקשורת ממשכן הכנסת, אמר בנט כי הוא ולפיד "אמנם חלוקים במספר נושאי מהות, אך שותפים באהבה למדינה ובמוכנות לפעול למענה. יאיר גילה מנהיגות ונדיבות בתקופה קשה זו, ואשמח להוביל יחד איתו, עם גדעון סער ועם כל השותפים האחרים, את המדינה. כן, ביחד. ממשלה זו תצליח רק אם נעבוד יחד, כקבוצה. לא 'אני' אלא 'אנחנו'. נחזיר את ה'אנחנו' הזה, שהיה הנשק הסודי של ישראל מאז הקמתה".

לדברי יו"ר ימינה, כל המפלגות מוזמנות להיכנס לממשלה. "כדי שהממשלה תצליח נצטרך כולנו, כל השותפים, לגלות איפוק. אף אחד לא יתבקש לוותר על האידיאולוגיה שלו, אבל כולם יצטרכו לדחות את מימוש חלק מהחלומות", אמר בנט. "נתמקד במה שאפשר לעשות, במקום לריב על מה שאי-אפשר. זאת ממשלה שלא תהיה נגד אף מגזר, ואף קבוצה. היא תהיה רק בעד. ממשלת בעד. שרים שאכפת להם, שפשוט מנהלים את המדינה, איש איש בתחומו".

יו"ר ימינה נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת, 30 במאי 2021. יונתן זינדל /פלאש 90, פלאש 90
הצהיר על הקמת ממשלת אחדות עם לפיד. בנט, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל /פלאש 90

בנט ציין בדבריו כי כל ניסיון להגדיר את ממשלת האחדות כממשלת שמאל היא שקר. "אני פונה מכאן לחבריי במחנה הלאומי ובציונות הדתית - יש מי שמנסים להפחיד אתכם, כאילו מדובר בממשלה שמאל. זה שקר", אמר יו"ר ימינה. "האמת היא שזו תהיה ממשלה קצת יותר ימנית מהממשלה הנוכחית. הסתכלו על רשימת השרים. השמאל עושה כאן פשרות לא קלות כשיעניק לי, מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר ואיש ארץ ישראל את תפקיד ראש הממשלה, ולידידי גדעון סער, איש ימין מובהק, את תפקיד שר המשפטים. זו לא ממשלה שתבצע התנתקות, ולא תמסור שטחים, וגם לא תחשוש לצאת למבצע צבאי, אם נידרש לכך. לכל צד יש כוח הצבעה שווה, ולכל צד יש זכות וטו".

בנט קרא לציבור "לתת צ'אנס" לממשלה ולתת הזדמנות לתהליך. "יש מולנו מכונה משומנת היטב, שמפיצה ללא הרף שקרים על מנת להחדיר פחד בלב הציבור", אמר. "זה הזמן שלכם להירתם, להביע את דעתכם, לתמוך, לא להישאר רוב דומם. אל תגידו - 'חבל' אחר כך, דברו עכשיו. אנחנו יוצאים לדרך. אם נצליח - נעשה דבר ענק למדינת ישראל. זו ההחלטה המורכבת ביותר שקיבלתי בחיי, אך אני שלם איתה".

יו"ר ימינה נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת, 30 במאי 2021. יונתן זינדל /פלאש 90, פלאש 90
הצהיר על הקמת ממשלת אחדות עם לפיד. בנט, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל /פלאש 90

בפתח דבריו, התייחס בנט למערכות הבחירות הרבות שהתקיימו, והודה כי הן מוכיחות כי לא ניתן להקים ממשלת ימין. "בשנתיים וחצי האחרונות מדינת ישראל בסחרור. עוד מערכת בחירות, ועוד אחת, במשך ארבע מערכות בחירות אנחנו מתבוננים בעיניים כלות על המדינה שלנו מחבלת בעצמה, מחלישה את עצמה, ומאבדת את היכולת שלה לתפקד. שרי ממשלה מסוכסכים שאינם מנהלים דבר, פרעות ושריפת בתי כנסת בלוד ובעכו, הזנחה קטלנית ובריחה מאחריות באסון מירון, במקום לנהל, לטפל, להנהיג", אמר.

בנט ציין כי "יש מי שמספר לנו שיש ממשלת ימין מעבר לפינה, ורק אנחנו מונעים את הקמתה. זהו שקר מוחלט. אין ממשלת ימין. כבר ארבע מערכות בחירות ועוד חודשיים הוכיחו לכולנו שפשוט אין ממשלת ימין בראשות נתניהו. זה או בחירות חמישיות או ממשלת אחדות. שלא יספרו לכם סיפורים: אין עריקים, אין שתי אצבעות נוספות ל-61, ואין ממשלה. מי שאומר אחרת - משקר לכם במצח נחושה".

יו"ר ימינה אמר כי הניסיון של נתניהו מוקדם יותר להקים ממשלת רוטציה משולשת איתו ועם יו"ר תקווה חדשה גדעון סער כשל גם הוא. "כמובן שנתתי את הסכמתי. הניסיון כשל כי איש לא מאמין שההבטחות יקוימו. מר נתניהו כבר לא מנסה להקים ממשלת ימין, כי הוא יודע היטב שאין. הוא מבקש לקחת איתו את המחנה הלאומי כולו, ואת המדינה כולה, למצדה הפרטית שלו.

נתניהו בתגובה להצהרת בנט: "אל תוליך את הציבור שולל"/קונטקט

בעקבות הודעתו של בנט על כך שיפעל להקמת ממשלת אחדות, נשא ראש הממשלה נתניהו הצהרה בתגובה, בה טען כי עם סיום המנדט של לפיד, עדיין ניתן להקים ממשלת ימין בעזרת קולותיהם של עריקים ממפלגות אחרות. "במקום להקים ממשלת שמאל מסוכנת, מיד עם סיום המנדט של לפיד אפשר להקים ממשלת ימין טובה", אמר. "אנחנו מדברים עם חברי כנסת שיכולים להשלים ל-61 לקואליציית ימין. הם אומרים שאם בנט יצטרף, נצטרף בתום המנדט של לפיד. אם לא תקום ממשלת שמאל, תקום בוודאות ממשלת ימין ולא יהיו בחירות".

נתניהו טען כי בנט לא רוצה להגיע למערכת בחירות נוספות מתוך חשש שלא יעבור את אחוז החסימה. "הוא לא רוצה בחירות כי הוא יודע שהוא יימחק ולא יגיע לאחוז החסימה", אמר. "אם היו לו עשרים מנדטים בסקרים הוא היה הולך לבחירות כי אכפת לו רק מעצמו. הוא רוצה להיות ראש ממשלה לשנתיים ולא מספיקה לו שנה אחת.

על בנט, אמר ראש הממשלה כי הוא "שוב מוליך שולל את הציבור. אותם שקרים וסיסמאות חלולות על שנאה ופילוג ממי שנותן את ידו לשנאה ופילוג, וממי שמחולל את הונאת המאה". בהמשך אמר נתניהו כי הוא "קורא לחברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין - אל תרמו את הציבור שבחר בכם, אל תרמו את עצמכם. אם אתה איש ימין אתה לא מצביע בעד ממשלת שמאל, ואם אתה מצביע בעד ממשלת שמאל אתה לא איש ימין".

בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, כנסת, 30 במאי 2021. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
טען כי עדיין ניתן להקים ממשלת ימין. נתניהו, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

גורמים בכירים בגוש השינוי מסרו כי לאחר ההצהרה של בנט, הם מצפים ששאר המפלגות שלא סגרו עדיין הסכמים, תקווה חדשה וכחול לבן, יפגינו רצינות ויאיצו את המו"מ. "זה המאני טיים, זו שעת המבחן לראות מי מפיל את ממשלת השינוי על תיק כזה או אחר. המנדט בידי לפיד עד יום רביעי אבל הכוונה היא לתת בליץ במו"מ אחרי ההצהרה של בנט", מסרו.

צוותי המו"מ של יש עתיד ותקווה חדשה נועדים מזה כשבע שעות. כחול לבן עדיין לא קרובה להסכם לנוכח ויכוח על תיק החקלאות: בכחול לבן דורשים לשמור את התיק בידיהם אבל ביש עתיד מסרבים לעת עתה לדרישה זו. לפי הגורמים בגוש השינוי, "אחרי ההצהרה של בנט הכדור יעבור למגרש של המפלגות שלא סגרו ויתברר מי מעכב את המו"מ סתם ומי רציני".

הגורמים בגוש השינוי הביעו גם תמיהה לגבי העיכוב בסגירת ההסכם עם יו"ר כחול לבן בני גנץ. "גנץ אמור להיות השותף הטבעי והנוח ביותר לממשלה, הוא לא סוגר בגלל תיק החקלאות או שהעיכוב נובע מסיבה אחרת?", אמר אחד הגורמים, ברקע חשש בגוש השינוי כי נתניהו ינסה להציע גם לגנץ שוב ממשלת רוטציה. בכחול לבן אומרים כי הפערים קטנים וכי הם מתעקשים על תיק החקלאות שיישאר בידי אלון שוסטר כי הם המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה.

גדעון סער בישיבת סיעת תקווה חדשה, 3 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
דחה את הצעת נתניהו לרוטציה משולשת. סער/פלאש 90, יונתן זינדל

הצהרתו של בנט הגיעה לאחר שיו"ר ימינה אמר לחברי מפלגתו במהלך ישיבה בשעות הצהריים כי "פניי לממשלת שינוי". ישיבת הסיעה המכרעת אירעה מוקדם יותר ברעננה, ארבעה ימים לתום המנדט של לפיד, ונערכה ללא השתתפותם של עוזרים וללא טלפונים ניידים. במהלך הישיבה בנט מתח ביקורת על נתניהו ועל הבטחתו להבאת עריקים, הבטחה שלא מומשה ושלדבריו מנעה הקמת ממשלת ימין.

בנט התחייב בפני חברי מפלגתו כי שינויים בנושאי דת ומדינה בממשלה הבאה ייעשו "רק בהסכמה". במקביל, המפלגה פרסמה הודעה לפיה חבריה תומכים בבנט "פה אחד במאמציו להקמת הממשלה ולמניעת בחירות חמישיות". ח"כ עמיחי שיקלי, שהודיע כי יצביע נגד ממשלה של בנט-לפיד, נעדר מהישיבה.

הישיבה של מפלגת ימינה נקבעה תחילה לשעה 10:00 בבוקר, אך נדחתה לשעות הצהריים לאחר שנתניהו הגיש הצעה ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער ולבנט לחבור לממשלה שתכלול שותפות ברוטציה משולשת. עם זאת, סער דחה בציוץ בטוויטר אפשרות של חבירה לממשלה כלשהי בשותפות של נתניהו.

עוד לפני ההצעה של נתניהו לסער, ראשי סיעות בגוש הימין פנו רשמית ליו"ר תקווה חדשה ובנט באמצעות מכתב רשמי שנשלח אליהם, בו הם דחקו בהם להקים ממשלת ימין ברוטציה משולשת. על ההצעה היו חתומים כל ראשי המפלגות בבלוק הימין: יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יהדות התורה משה גפני ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully