וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט יכנס הבוקר את חברי ימינה ובהמשך צפוי להכריז על הקמת ממשלה עם לפיד

עודכן לאחרונה: 30.5.2021 / 7:12

לפיד שואף להגיע להסכמות עם המפלגות המתנגדות לנתניהו ואז להגיע לסיכום עם יו"ר ימינה, שאותת על רצונו לחבור לממשלת רוטציה. שקד עומדת במוקד לחץ של הליכוד, אך צפויה לתמוך בהקמת ממשלת שינוי אם תשתכנע שהחלופה היחידה היא בחירות. בנט יעדכן היום את סיעתו בהתפתחויות

לפיד, בנט. מרים אלסטר, פלאש 90
בנט אותת שהוא מסכים להצעת הגוש המתנגד לנתניהו. לפיד ובנט/פלאש 90, מרים אלסטר

ארבעה ימים לסוף המנדט של יאיר לפיד, ביש עתיד מתקדמים עם התכנית להרכבת ממשלת שינוי, ומביעים אופטימיות זהירה שיו"ר ימינה, נפתלי בנט, יודיע באופן רשמי על הצטרפותו לממשלה ועל חידוש המשא ומתן בין הצוותים של המפלגות. לקראת ההכרעה, בנט קיים הלילה (ראשון) שיחת התייעצות עם מקורביו. הבוקר הוא יעדכן את סיעת ימינה בהתפתחויות הימים האחרונים ובישיבת הסיעה הוא מתכוון לדון עם חברי ימינה בהחלטה להיכנס לממשלה עם לפיד ובמידה ולא יתגלו קשיים מיוחדים, הערב הוא מתכוון לשאת הצהרה פומבית בה יודיע רשמית על החלטתו ועל חידוש המו"מ. בכירים בגוש השינוי אומרים כי בנט צפוי להודיע בימים הקרובים כי החליט על הקמת ממשלת האחדות.

ביש עתיד הגיעו להסכמים קואליציוניים כבר עם שלוש מפלגות מתוך השבע שאמורות להיות חלק מהקואליציה - ישראל ביתנו, מרצ והעבודה, ומקווים להשיג הסכמים ביומיים הקרובים גם עם כחול לבן ותקווה חדשה. בנט, שהעביר לפני כניסת השבת מסרים חיוביים על רצונו לחבור ללפיד לממשלת הרוטציה, צפוי לקבל סופית את ההחלטה ולהודיע עליה ביום-יומיים הקרובים.

בנט ולפיד נפגשו ביום חמישי, לראשונה מאז הפסקת המגעים במהלך מבצע "שומר החומות", ולפי גורמים פוליטיים, בנט אותת שהוא מסכים להצעה שהניח בפניו הגוש המתנגד לנתניהו - להפוך לראש הממשלה לשנתיים בממשלת רוטציה. במקביל לדיווחים על ההתקדמות בים בנט ללפיד, גם הליכוד הגביר את הלחץ על ימינה: ביום חמישי בלילה הליכוד העביר הצעה סופית לבנט, לפיה במידה ותוקם ממשלה, הוא יכהן כשר הביטחון וכראש ממשלה ברוטציה שניה לשנה וחצי, אחרי נתניהו, ואם לא תוקם ממשלה - יובטחו לימינה שישה שריונים ברשימת הליכוד. ואולם, בנט מסרב בינתיים לסכם סופית ולחתום על ההסכם עם הליכוד, לנוכח העובדה שלראש הממשלה בנימין נתניהו אין כרגע נתיב להקמת ממשלה, ולפי ההערכה במערכת הפוליטית הוא מוביל לבחירות חמישיות.

הצהרה | איילת שקד בכנסת 26 במאי 2021. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
עומדת במוקד ההצעות של הליכוד. שקד/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

בכירים בגוש השינוי מסרו כי במידה ובנט יחליט על הצטרפות לממשלה, התכנון יהיה להניח את כל ההסכמים על שולחן הכנסת ברביעי, היום האחרון בו המנדט עוד יהיה בידי לפיד, ולהביא את הממשלה להשבעה במליאה ביום שני הבא. עד שההצבעה לא תעבור, "אי-אפשר להיות רגועים ולברך על המוגמר", שכן הלחץ של נתניהו על מנסור עבאס, איילת שקד וזאב אלקין יימשך גם אחרי ההסכמים ויאיים לטרפד את הרוב במליאה.

הסירוב של בנט לחתום העלה את החשש בליכוד שממשלת השינוי הופכת למציאות, וכך גובר הלחץ על חברי ימינה ותקווה חדשה שלא לחבור לגוש המרכז-שמאל. בין היתר, נתניהו העביר מסרים ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער, כי יהיה מוכן לשקול לתת לו את ראשות הממשלה ברוטציה אם יחבור לממשלת ימין, ואף לשקול קציבת כהונה. בתקווה חדשה דחו את ההצעה על הסף כמהלך ריק שנועד רק לפורר את ממשלת השינוי.

בימינה, ח"כ איילת שקד עומדת במוקד הקריאות וההצעות של הליכוד. שקד התנגדה עד כה לממשלת השינוי, אך אם תשתכנע שזו הברירה היחידה מלבד בחירות חמישיות, היא צפויה לתמוך במהלך של בנט להקמת ממשלת שינוי בראשותו. למרות שבמערכת הפוליטית צופים כי בנט צפוי להודיע על הקמת הממשלה ביומיים הקרובים, שקד סבורה כי עדיין יש "סיכויים מסוימים" להקמת ממשלת ימין, זאת אם נתניהו אכן יציע לסער לכהן ראשון ברוטציה, ויו"ר תקווה חדשה יסכים לכך.

לפי התכנית של יש עתיד, הכוונה היא לסגור עם כל המפלגות חוץ מימינה ואז להגיע לסיכומים עם בנט, כדי שלפיד יודיע עד יום רביעי בחצות לנשיא המדינה שעלה בידו להרכיב ממשלה. אחר כך, יהיה בידיו עוד שבוע ימים לחתום על ההסכמים ולהביא את הממשלה לאישור בכנסת. הרוב בהצבעה תלוי בסיכומים עם רע"ם, שאמורה לתמוך בממשלה בתמורה להבנות, תפקידים ותקציבים לחברה הערבית. מאז המבצע בעזה, ליו"ר רע"ם מנסור עבאס יש צרות פוליטיות מבית, והמפלגה מפזרת מסרים עמומים וסותרים על תמיכתה בממשלת השינוי.

עוד בוואלה!

בליכוד טוענים: בנט יכריז על הקמת ממשלה עם לפיד ביממה הקרובה; דיווח - צפוי לתת הצהרה

לכתבה המלאה
ח"כ מנסור עבאס נבחר ליו"ר הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית. דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ, אתר רשמי
מפלגתו מפזרת מסרים עמומים וסותרים. עבאס/אתר רשמי, דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

לפי גורמים המעורים במשא ומתן, ישנם עוד פערים בשיחות עם המפלגות ובעיקר מול מפלגות הימין - ימינה ותקווה חדשה, אך הם קטנים ופתירים. מלבד מחלוקות על חלוקת התיקים, עיקר הפערים המהותיים נוגעים לסוגיות של דת ומדינה ומערכת המשפט. לפי מתווה הממשלה המסתמנת, בנט ולפיד יחלקו ברוטציה את תפקיד ראש הממשלה ושר החוץ, כשבנט ראשון. הממשלה תהיה ממשלה פריטטית, כלומר יהיה כוח שווה וזכות וטו לגוש של לפיד - שכולל את יש עתיד, כחול לבן, העבודה ומרצ, ולגוש הימין של ימינה ותקווה חדשה.

עוד על פי המתווה המסתמן, יו"ר כחול לבן בני גנץ ימשיך לכהן כשר הביטחון, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן יהיה שר האוצר, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער שר המשפטים, יו"ר העבודה מרב מיכאלי תהיה שרת התחבורה ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ שר הבריאות. בנוסף לכך, ישראל ביתנו אמורה לקבל את תפקיד יו"ר ועדת הכספים, תיק הנגב והגליל ותיק נוסף, ומפלגת העבודה תקבל את תיק ביטחון הפנים לח"כ עמר בר לב ואת תיק התפוצות, ככל הנראה לגלעד קריב. במרצ ח"כ תמר זנדברג תשמש כשרה להגנת הסביבה, ועיסאווי פריג' כשר לשיתוף פעולה אזורי.

שר הביטחון בני גנץ בקריה, 21 במאי 2021. טל עוז, משרד הביטחון
דורש וטו על נושאים שקשורים במערכת המשפט. גנץ/משרד הביטחון, טל עוז

כחול לבן, שעדיין לא סיכמה סופית את ההסכם, צפויה לקבל מלבד תיק הביטחון גם את משרד התרבות והספורט, העלייה והקליטה, ותיק נוסף. וגנץ הוסיף בימים האחרונים דרישה חדשה - וטו על נושאים שקשורים במערכת המשפט, שנועדה מבחינתו לאזן את מסירת תיק המשפטים לסער, איש ימין, ואת הרוב הצפוי לימין בוועדה למינוי שופטים. ביש עתיד הסכימו לדרישת הימין ששלושה מתוך ארבעת הפוליטיקאים החברים בוועדה יהיו מהימין, ומרב מיכאלי, שקיבלה את הוועדה בהסכם, תהיה נציגת השמאל היחידה בה. גם בתקווה חדשה לא הגיעו עדיין להסכם סופי. מלבד תיק המשפטים לסער, תיק החינוך אמור להימסר ליפעת שאשא ביטון, והמפלגה אמורה לקבל שני תיקים נוספים. עדיין לא ברור איזה תפקיד יקבל ח"כ זאב אלקין, שדורש את תפקיד יו"ר הכנסת.

מירי רגב מטה הליכוד אחרי תוצאות המדגם, 23 במרץ 2021. ראובן קסטרו
"האגו חסר המעצורים של בנט ושקד ממיט אסון על המחנה הלאומי", רגב/ראובן קסטרו

בתוך כך, שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי "בדיוק לפני שנתיים הובילו נפתלי בנט ואיילת שקד את מדינת ישראל לכאוס פוליטי עם מיזם 'הימין החדש' שקרס ושרף את קולות הימין מתחת לאחוז החסימה". היא עוד תקפה כי "היום הם דוהרים לממשלת שמאל עם קולות מצביעי הימין שנגזלו בהונאה פוליטית מהחמורות שידענו. אז והיום האגו חסר המעצורים של בנט ושקד ממיט אסון על המחנה הלאומי. יש לכם עוד זמן להתעשת, אל תמכרו את ערכי הימין".

הציונות הדתית פרסמה הערב סרטון נוסף נגד בנט ושקד תחת הכותרת "ההונאה הגדולה של בנט ושקד", ובו נאמר בין היתר כי השניים היו עסוקים בהקמת ממשלה עם לפיד ועבאס: "בזמן שישבתם בממ"ד, בזמן ששרפו בתי כנסת, בזמן שביצעו מעשי לינץ' ביהודים. בזמן שהם הכחישו שזה נכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully