וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יחוייב להתקין מערכת נגד שכחת ילדים ברכב וכמה זה יעלה? המדריך המלא

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 19:39

ב-1 באוגוסט ייכנסו לתוקפן תקנות התעבורה הדורשות התקנת מערכת התרעה למניעת שכחת ילדים במכונית בה נוסעים ילדים מתחת לגיל 4. על אלו כלי רכב חלה חובת ההתקנה, מה העלות - והאם המדינה תסבסד אותה, ומה גובה הקנס במקרה שנתפסתם בלעדיה? כל התשובות

בווידאו: הסבר על שימוש במערכת למניעת שכחת ילדים ברכב/מערכת וואלה!
התקן מניעת שכחת ילדים במכונית. ShutterStock
חובה החל ב-1 באוגוסט. מערכת המתריעה נגד שכחת ילדים ברכב/ShutterStock

חובת התקנת מערכת נגד שכחת ילדים במכונית תיכנס לתוקפה באחד באוגוסט. לפני חודשיים אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את תקנות התעבורה החדשות, והן קודמו בצורה משמעותית על ידי שרת התחבורה מירי רגב. התקנות עוררו עניין והתנגדות הן בציבור והן בקרב חברי כנסת, בעיקר עקב כניסתן המהירה לתוקף וכן העלות שבעלי המכוניות יצטרכו לספוג לטובת התקנתן. וואלה! עושה לכם סדר בתקנות החדשות - לפניכם המדריך המלא להתמצאות עבור מי שנוהג ברכב עם הזאטוטים.

מתי נכנסות התקנות לתוקף?

כניסת התקנות לתוקף היא ב-1 באוגוסט. עם זאת, האכיפה בפועל תתחיל רק ב-1 בינואר 2022. תקנות אלו מוגדרות כתקנות שעה והן מוגבלות לשנתיים בלבד. בתום תקופה זו יוחלט האם הן יהפכו לתקנות קבע.

מי מחויב בהתקנת המערכות?

לשון התקנה קובעת כי אין להסיע ילד מתחת לגיל ארבע ברכב שבו לא מותקנת מערכת למניעת שכחת ילדים. החיוב אינו נוגע להורים בלבד, אלא לכל אדם המסיע ילד במכונית.

אם אני עושה שימוש ברכב שאינו בבעלותי, האם אני מחויב להתקין את המערכת?

כן, החיוב הוא פרטני והאחריות היא על כל נהג המסיע ילד במכונית ללא תלות בבעלות על הרכב או יחס הקרבה בין הנהג לפעוט. גם אם אתם נוהגים ברכב ליסינג או מחברת השכרה, או שאתם מקפיצים ילד של שכן/חבר/בן משפחה - האחריות היא על נהג הרכב.

מחסום של משטרת התנועה כביש 2 מחלף בית ינאי לצפון במהלך סגר חגי תשרי, 19 בספטמבר 2020. שלומי גבאי
אכיפה החל מ-1 באוגוסט. מחסום משטרתי/שלומי גבאי

לאילו כלי רכב נוגעת התקנה?

כלי הרכב הכלולים בתקנה הם מסוגים N1, M1 ו-M2, או במילים אחרות - מכוניות פרטיות וכלי רכב מסחריים להסעת נוסעים. כלי רכב הכלולים בסוגים האלה אך פטורים מהתקנת המערכת הם: רכב להסעת תלמידים (המחויבים מכוח תקנה אחרת), מוניות, רכבי אספנות עד שנת ייצור 1983, רכבי כיבוי אש או אמבולנס.

אילו מערכות התרעה מאושרות לשימוש?

באתר משרד התחבורה ניתן למצוא את הרשימה העדכנית של המערכות שאושרו לשימוש עד כה, וכן את המערכות שהוגשו לאישור המשרד ונמצאות באמצע תהליך האישור. אלו כוללות ארבע מתוך 13 מערכות שבבחינה.

מהם סוגי המערכות הקיימים בשוק?

כרגע קיימים בשוק שני סוגים עיקריים של מערכות התרעה: כאלו המורכבות ממשטח רגיש למשקל המונח על גבי מושב הבטיחות מתחת לפעוט, או כאלו הממוקמים על גבי הדלת האחורית ומזהים פתיחה או סגירה של הדלת, כאינדיקציה להכנסת ילד למושב האחורי. שתי המערכות מקושרות לטלפון הנייד של הנהג, ושולחות התרעה במקרה שהילד לא הוצא מן הרכב. בנוסף, המערכות מתריעות גם באופן קולי וויזואלי בסביבת הרכב על מנת למשוך את תשומת הלב באזור. חלק מהמערכות ישלחו גם התרעה לכמה טלפונים שונים במקביל לפי הגדרה שבוצעה מראש.

מהו טווח המחירים של המערכות?

מחירי המערכות המאושרות לעת עתה נעים בין 300 שקלים למערכת הזולה ביותר, ועד 500 שקלים ליקרה מבין המערכות. יש לציין כי אלו מחירי מבצע שנקבעו עם ההודעה על התקנות, ואלה נמוכים בכ-100 עד 200 שקלים ממחירי המערכות שיחולו בעתיד.

ועדת הכלכלה דנה בהתקן למניעת שכחת ילדים בכלי רכב 
6.1.21. ערוץ הכנסת
ועדת הכלכלה שדנה בהתקן למניעת שכחת ילדים. מרץ 2021/ערוץ הכנסת

ברכב שלי הותקנה כבר מערכת כזו. האם עליי להתקין מערכת נוספת?

בכלי רכב חדשים בהם מותקנת מערכת התרעה כציוד תקני ומקורי, יצויין הדבר ברישיון הרכב תחת סעיף מערכות הבטיחות המקוריות של הרכב. רק ציון מפורש כזה יפטור את בעלי הרכב מהתקנת מערכת נוספת.

האם קיים סבסוד לעלות המערכת? האם מקבלים החזר מהמדינה?

לא, בניגוד להמלצות דו"ח הסיכום, אין סבסוד לעלות המערכת והיא תושת על הרוכש במלואה. במכוניות המצוידות במערכות אלו כסטנדרט במפעל בהן יוצרו, מזכה קיום המערכת את המכונית בחצי נקודה בדירוג הבטיחות. במקרים אלה "מתורגמת" ההקתנה לשווי הנחה מקסימלי של עד 250 שקלים.

יצרן מושב הבטיחות שלי אוסר על שינוי במבנה המושב המקורי. מה עלי לעשות?

ישנן יצרניות של מושבי בטיחות המסייגות את יעילות המושבים במקרה שלא הותקנו כראוי, או שנעשה בהם שימוש שלא לפי ההוראות. הסתייגויות אלה נוגעות גם לבעיות שנוצרות בשל החציצה בין גוף התינוק למושב והשינוי בתנוחת הישיבה שעלול להשפיע על יעילות החגירה. במקרה כזה, יש לעשות שימוש בהתקנים שאינם כרוכים בהוספת רכיבים למושב או להתייעץ עם גורמי השירות של יבואן המושבים לישראל.

יש ברשותי מערכת שנרכשה בעבר. האם היא תקפה?

לא בהכרח. בשוק קיימות שורת מערכות למניעת שכחת ילדים במכונית, אולם לא כולן עומדות בתקנות משרד התחבורה. רק המערכות והדגמים המאושרים על ידי משרד התחבורה ייחשבו ככאלו המקיימים את הוראות התקנה.

האם ניתן לייבא את המערכות באופן אישי?

כן, כל עוד אלו נושאות סימון מסחרי זהה לאלו המאושרות על ידי משרד התחבורה ונמכרות בישראל. המערכת צריכה להיות נמכרת על ידי מדינות האיחוד האירופי, ארצות הברית או קנדה.

מהו הקנס הצפוי למי שלא ימלא אחר ההוראות?

התקנות קובעות כי גובה הקנס יעמוד על 250 שקלים וכן יגרור רישום של ארבע נקודות חובה ברישיון.

האם התקנות סופיות?

לא. ועדת הכלכלה של הכנסת שאישרה את התקנות דרשה ממשרד התחבורה לדווח עד ה-1 בדצמבר על ההיערכות לאכיפה של התקנות. אם יתעוררו בעיות ביכולת המשטרה לבצע אכיפה או שיוגשו ערעורים לבג"ץ אודות החיוב הבעייתי - התקנות עשויות להשתנות. לאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות, גם בסמכותו של התחבורה החדש לבטל או לשנות את התקנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully