וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ האמריקני: מבינים את הצורך להחזיר את החיילים, אך יש לתת תקווה גם לעזה

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 19:01

בריאיון מיוחד לוואלה! אמר בלינקן כי הדרך להחליש את חמאס היא לתת לתושבי עזה הזדמנויות. הוא אמר כי הזהיר את ההנהגה בישראל כי פינוי פלסטינים משייח' ג'ראח או אי שקט בהר הבית עלולים להביא למלחמה מחודשת. לדבריו, המשבר הפוליטי מקשה על קידום יוזמת שלום חדשה

בווידאו: הצהרות נתניהו ובלינקן בביקורו של בלינקן בישראל/צילום: רוני כנפו

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר בריאיון לוואלה! עם סיום ביקורו הראשון במזרח התיכון כי הוא הביע דאגה בפני בכירים בממשלת ישראל כי פינוי המשפחות הפלסטיניות משייח' ג'ראח או מתיחות נוספת בהר הבית עלולים להוביל להתלקחות אלימה מחודשת ואף למלחמה. הוא הדגיש כי ארצות הברית מבינה את הצורך להחזיר את השבויים והנעדרים הישראלים בעזה לביתם, אך הסתייג מכך שזה יהיה תנאי לשיקום הרצועה. "יש בעזה צרכים דחופים וצריך לתת להם תקווה - זו הדרך היחידה למנוע מלחמה חדשה", הוא אמר.

בלינקן התקשר אלי ממטוסו כשעשה את דרכו מרבת עמון, שהיתה התחנה האחרונה בביקורו באזור בחזרה לוושינגטון. לפני השיחה איתי שוחח בלינקן עם שרי החוץ של ערב הסעודית וקטאר. הוא עדכן אותם על שיחותיו בישראל וברשות הפלסטינית וביקש מהם להתגייס לשיקום רצועת עזה - בין השאר על ידי תרומות כספיות. קטאר כבר הודיעה ביום רביעי על תרומה של חצי מיליארד דולר לשם כך.

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן בירושלים, 25 במאי 2021. רויטרס
בלינקן בירושלים, שלישי/רויטרס

במהלך הריאיון אמר בלינקן כי המסקנה העיקרית שלו מביקורו באזור ומהמשבר בעזה היא שהסכסוך הישראלי-פלסטיני עדיין רלוונטי ודורש טיפול. עם זאת, הוא הבהיר כי ממשל ביידן בשלב זה לא סבור שהתנאים בשלים להתקדמות משמעותית בתהליך השלום, בעיקר בשל המשבר הפוליטי בישראל והמצב הפוליטי הפנימי ברשות הפלסטינית.

בלינקן הבהיר כי למרות ההחלטה לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית בירושלים שנסגרה בתקופת הנשיא טראמפ, ממשל ביידן אינו נסוג מההכרה בירושלים כבירת ישראל. "פתיחת הקונסוליה היא גם אינטרס ישראלי כי ככה נוכל לקדם נושאים שחשובים לישראל", הוא אמר.

מה אתה לוקח איתך חזרה לוושינגטון מהביקור הזה, שאלתי אותו. "אני חושב שהמסקנה העיקרית שלי מהשבועות האחרונים היא שהסכסוך הישראלי-פלסטיני נשאר כנושא שדורש טיפול והוא לא הולך להיעלם בדרך פלא", אמר בלינקן. "אני חושב שכל הגורמים הרלוונטיים צריכים להכיר במציאות הזו".

לדבריו הנושא הדחוף ביותר לטיפול הוא ייצוב הפסקת האש בעזה ובניית תשתית להפחתת המתיחות בגדה המערבית ובירושלים. הוא סיפר על חוויות דומות ששמע מישראלים ופלסטינים שמצאו עצמם עם ילדיהם תחת אש במהלך העימות האחרון. "הפסקת אש אינה רק מטרה בפני עצמה", אמר שר החוץ האמריקני. "היא גם אמצעי ליצור מרחב שיאפשר לשפר קצת את המצב".

עוד בוואלה!

בלינקן לנתניהו: נפתח מחדש את הקונסוליה בי-ם שאחראית לקשר עם הפלסטינים

לכתבה המלאה

מעריך שהצדדים אינם בשלים לפריצת דרך מדינית

הזכרתי לבלינקן כי בארבעת החודשים הראשונים של ביידן בבית הלבן הממשל האמריקני שם את הנושא הישראלי-פלסטיני בעדיפות נמוכה וקיווה לעסוק בו באופן מינימלי. שגיתם שלא הקדשתם לזה יותר זמן מוקדם יותר, שאלתי אותו. בלינקן דחה את הביקורת. הוא טען כי כמה שבועות אחרי כניסת ביידן לתפקידו החל הממשל לחדש את הקשר עם הרשות הפלסטינית ולהחזיר את הסיוע הכלכלי. באותה נשימה הוא אמר שהעדיפות הנמוכה שהנושא קיבל בחודשים הראשונים של הממשל נבעה מהערכה שהתנאים בשני הצדדים אינם בשלים לפריצת דרך מדינית. הוא ציין כי שני הצדדים צריכים לחדש את האמון ולבצע עוד צעדים רבים נוספים לפני שניתן יהיה להשיג התקדמות משמעותית.

"ויש גם את המציאות הפוליטית בישראל וברשות הפלסטינית", הוסיף בלינקן. "יש חוסר ודאות בישראל בגלל השאלה האם תוקם ממשלה חדשה עכשיו או שיהיה סבב בחירות נוסף. באווירה של בחירות ובתקופת בחירות זה לא הזמן להתקדמות בסוגיות הליבה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. באותה מידה ברשות הפלסטינית נדחו הבחירות וגם זה מעלה הרבה שאלות. כך שבהיעדר תנאים חיוביים יותר, אני חושב שקשה לראות טעם בדחיפה של יוזמה חדשה מחוץ לקופסא".

שוטרים ומפגינים במהלך המחאות בשיח ג'ראח, 7 במאי, 2021. פלאש 90, פלאש 90
"לא לנקוט בצעדים שעלולים להצית אלימות". עימותים בין מפגינים לשוטרים בשייח ג'ראח/פלאש 90, פלאש 90

שר החוץ האמריקני סיפר כי בשיחותיו עם בכירי ממשלת ישראל הוא שמע על רצונם לוודא שהפסקת האש בעזה מחזיקה מעמד. הוא הוסיף כי בשיחותיו במצרים שמע מהנשיא א-סיסי ומבכירים מצרים נוספים כי חמאס מעוניין גם כן לשמר את הפסקת האש. "זה חשוב מאוד אבל דבר חשוב נוסף הוא לא לנקוט בצעדים שעלולים לא בכוונה או במזיד להצית עוד סבב של אלימות", אמר בלינקן. "העלינו מול ישראל את הדאגה שלנו לגבי פעולות שעלולות להצית מתיחות, עימותים או מלחמה, ולחתור עוד יותר תחת פתרון שתי המדינות, כמו פינוי פלסטינים מבתים בהם גרו במשך עשרות שנים ואף כמה דורות, הריסות של בתים וכל מה שקשור במצב בהר הבית".

מה הישראלים אמרו לך על זה, שאלתי. "אני אתן להם לומר מה הם מתכוונים לעשות בעניין", הוא השיב. לדבריו, בשיחותיו ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן הוא העלה את הצורך להפסיק את ההסתה נגד ישראל, למנוע אלימות ולפעול נגד טרור וכן לעצור את תשלום הקצבאות למשפחות מחבלים. "זה עניין בעייתי מאוד", הוא אמר. "אנחנו רוצים לוודא שאף אחד מהצדדים לא מבצע פעולות שעלולות להצית את השטח".

אחת הסוגיות המרכזיות שמנסה בלינקן לקדם היא שיקום רצועת עזה. הוא הדגיש כי השיקום צריך להתבצע יחד עם האו"ם, הרשות הפלסטינית ומצרים ובצורה שתסייע לתושבים אך לא תיתן רווחים לחמאס. זה יעד שאפתני למדי, במיוחד לאור העובדה שישראל הבהירה כי לא תאפשר את שיקום הרצועה בלי התקדמות בנושא החזרת גופות חיילי צה"ל ושחרור האזרחים הישראלים שבידי חמאס. המדיניות הישראלית כלפי הכנסת סחורות לעזה גם היא הוקצנה לזו שהיתה לפני המשט לעזה ב-2010, אז החליט מתאם הפעולות בשטחים למנוע הכנסה של אבקת קקאו לעזה בטענה שלא מדובר בצורך הומניטארי.

צה"ל תוקף את עזה, 20 במאי 2021. רויטרס
"בשלב מסויים התושבים יטילו את האחריות להרס על חמאס". הריסות בעזה אחרי תקיפות צה"ל, שבוע שעבר/רויטרס

"אנחנו מבינים לחלוטין את הצורך להחזיר את גופות החיילים ואת האזרחים הישראלים הביתה ואם יש לנו דרך לעזור אנחנו נעשה זאת", אמר בלינקן. "בו בזמן אני חושב שיש צרכים דחופים להרבה אנשים בעזה שיש לטפל בהם. בסופו של דבר אחת הדרכים הכי טובות למנוע הישנות של מה שקרה היא לתת לאנשים בעזה תקווה, אופק והזדמנויות. אני חושב שבשלב מסוים אנשים בעזה יבינו שכשדברים חיוביים מתרחשים ונבנים ונוצרות הזדמנויות, וחמאס מבצע פעולות שהורסות את זה, הם יטילו את האחריות על חמאס על כך שלא נתן לפלסטינים דבר מלבד סבל".

לדבריו החמאס משגשג כתוצאה מכך שאין לתושבי עזה תקווה והזדמנויות. "הדרך הכי טובה להחליש את חמאס היא לתת לתושבי עזה הזדמנויות ולוודא שהרשות הפלסטינית משחקת תפקיד ומספקת תקווה לתושבי עזה. אני חושב שיש בזה הגיון אסטרטגי עמוק בנוסף לחשיבות של זה ברמה האנושית", אמר שר החוץ האמריקני.

אחד המהלכים המשמעותיים של בלינקן במהלך ביקורו בישראל היה ההכרזה על כך שארצות הברית תפתח מחדש בהקדם האפשרי את הקונסוליה האמריקנית בירושלים שנסגרה על ידי הנשיא טראמפ. ראש הממשלה נתניהו הביע בפני בלינקן הסתייגות מהמהלך, אך נראה שהוא עומד לצאת לפועל בתקופה הקרובה. "הקונסוליה היא פלטפורמה לחידוש הקשרים של ארצות הברית עם הפלסטינים - לא רק עם הממשלה אלא גם עם העם. אני חושב שיש לזה חשיבות גם עבור האינטרס הישראלי", אמר שר החוץ האמריקני. "פתיחת הקונסוליה תאפשר למסרים שלנו להדהד הרבה יותר בציבור הפלסטיני ולקדם דברים שישרתו גם את האינטרסים של ישראל".

בלינקן הבהיר כי פתיחת הקונסוליה לא משנה דבר לגבי ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל או לגבי העברת השגרירות האמריקנית לירושלים. הוא הדגיש כי אין משמעות הדבר שארצות הברית מכירה בירושלים כבירה הפלסטינית וציין שכל הסוגיה הזו צריכה להיקבע במו"מ בין ישראל לרשות. "אני לא חושב שיש כאן מקום לדאגה. להיפך. אני חושב שזה יועיל לכולם. אני חושב שאם לא נהיה בקשר עם הפלסטינים זה יפגע ביכולת שלנו לקדם דברים שיועילו לכולם - כולל ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully