וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להפחית שעות ממקצוע אחד ולתגבר אחר: התוכנית למנהלים לשנת הלימודים הקרובה

עודכן לאחרונה: 27.5.2021 / 17:04

תוכנית "גפ"ן" מרחיבה את סמכויות מנהלי בתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים, ומאפשרת להם לבחור במקצועות שעליהם ברצונם לשים דגש, להוציא מקצועות הליבה. שר החינוך יואב גלנט: "יישמרו האיזונים הנדרשים בין מורשת וערכים, לבין קידמה ומדע"

חזרת תלמידי חטיבות הביניים ללימודים, בי"ס יונתן נתניהו, רעננה, 7 במרץ 2021. ראובן קסטרו
תלמידי חטיבת הביניים יוני נתניהו ברעננה/ראובן קסטרו

שר החינוך יואב גלנט ומנכ"ל המשרד עמית אדרי, הציגו היום (ה') את הפעימה הראשונה של תוכנית "גפ"ן" המאפשרת יותר גמישות פדגוגית וניהולית למנהלי בתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים לשנת הלימודים הבאה, תשפ"ב. "תפקיד מנהל בית הספר הוא המרכזי במערך ההוראה ואני חושב שיש לנו צורך להעניק למנהלים יותר משאבים ויותר סכמות, האחריות ממילא נמצאת אצלם. אילולא המנהלים לא היינו צולחים את השנה הזאת עד כה כי האתגרים היו מאוד גדולים", אמר שר החינוך.

במסגרת התוכנית יחולקו כל מקצועות הלימוד לאשכולות, כך שלימוד מקצועות היסוד יתבצע מדי שבוע, במשך כל השנה ובכל שכבות הגיל - וביתר מהמקצועות תתאפשר גמישות של 30%, כלומר המנהל יוכל להוריד שעות ממקצועות מסוים ולתגבר מקצוע אחר, בתנאי שלפחות 70% מהחומר יילמד. בשורה התחתונה, לכל מנהל בית ספר יסודי ובחטיבה יהיו כעשר שעות שבועיות, אותן הוא יוכל להקדיש למקצועות לפי העדפתו.

עוד נקבע כי החל מהשנה הבאה תלמידי בתי ספר יסודי וחטיבות הביניים יוכלו ללמוד חלק מהזמן מרחוק - מדובר בכ-10% מסך שעות הלימוד ביסודי וב-20% מהזמן בחטיבות (כשלוש וארבע שעות בהתאמה). זאת מתוך הנחה של משרד החינוך שכ-20% מהתלמידים לומדים טוב יותר מרחוק.

חזרה ללימודים בבית ספר בלפור ת"א , 21 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
בית הספר בלפור בתל אביב/ראובן קסטרו

העיקרון המרכזי שבתוכנית הוא שכל מקצועות הלימוד ימשיכו להילמד, כלומר, לא ניתן לוותר על אף מקצוע לימוד. הגמישות תינתן באופן שווה לכל בתי הספר, כאשר מידת הליווי, ההדרכה והבקרה ישתנו מבית ספר לבית ספר, בהתאם לרמת הפערים. עוד צוין כי במסגרת התוכנית יישמרו מלוא זכויות עובדי ההוראה והיקף משרתם.

בבתי ספר יסודיים המקצועות שפת אם, מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה, אנגלית, חינוך גופני שעת חינוך וכישורי חיים ילמדו כל השבוע במשך כל השנה. ואילו מקצועות כגון תנ"ך, מולדת, תרבות יהודית, היסטוריה, גיאוגרפיה, זה"ב ואומנות ניתן יהיה ללמד במיקוד זמן , למשל רק חלק מהשנה, ובלבד שלפחות 70% מהחומר יילמד במקצועות אלה.

לימוד המקצועות בחטיבה הביניים - המקצועות: שפת אם, מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה, אנגלית, חינוך גופני ושעת חינוך ילמדו כל שבוע, כל השנה ובכל שכבות הגיל. את המקצועות תנ"ך, אזרחות, תרבות יהודית ישראלית, ספרות, היסטוריה, גיאוגרפיה, ערבית/צרפתית, ניתן יהיה ללמד במיקוד זמן (מחצית שנה, שליש שנה, אחר), ובלבד שלפחות 70% מהחומר יילמד במקצועות אלה. כמו כן, בחטיבה ניתן לפרוס את תכנית הלימודים בכל מקצוע על פני שלוש שנים. עוד בעקרונות: שמיררה על זכויות עובדי ההוראה ובכלל זה היקף משרתם.

בנוסף, במסגרת התוכנית תינתן גמישות בשעות הלימוד בתוך אשכולות הלימוד וגמישות בין אשכולות הלימוד - מעבר של 25% שעות מתוך כל אשכול, וכן אשכול בחירה להעשרה, הכולל בין 4-5 שעות לימוד שבועיות - כאן מנהל בית הספר יוכל לבחור על איזה מקצועות יש לשים דגש. בנוסף, תתאפשר למידה בינתחומית - לדוגמה, גאוגרפיה באנגלית.

עוד בוואלה!

הגנים וביה"ס היסודיים ילמדו 3 שבועות בקיץ, בעל-יסודי ישלימו פערים לפי הצורך

לכתבה המלאה
בגרות במתמטיקה תוך כדי סגר הקורונה, בי"ס אמנה כפר סבא, 1 בפברואר 2021. ראובן קסטרו
בחינת בגרות בבית ספר אמנה בכפר סבא/ראובן קסטרו

הגמישות תינתן באופן שווה לכלל בתי הספר, כאשר מידת הליווי, ההדרכה והבקרה ישתנו מבית ספר לבית ספר, זאת בהתאם לרמת הפערים שעלו מהניטור שערך כל אחד מהם בתחום הלימודי, הרגשי והחברתי. הם יכללו שלוש רמות ליווי - מצומצם, חלקי וצמוד.

לפי משרד החינוך, מודל זה יאפשר לבית הספר לפתח עצמאות, להטמיע למידה חדשנית, ללמד בקבוצות קטנות יותר ולהעמיק את היחס האישי עם התלמידה והתלמיד והיא פועל יוצא של התייעצויות עם מומחים לבחינת שינוי המגמות בחינוך, התכנסות של קבוצות מיקוד בשיתוף עם כלל הגורמים העוסקים בחינוך וכן באמצעות מיקוד הפעולות של מטה המשרד והמחוזות עם בתי הספר.

שר החינוך, יואב גלנט: "התוכנית תקנה כלים ניהוליים ופדגוגיים למנהלי בתי הספר, ותאפשר להם גמישות והתאמה של מקצועות הלימוד ותכני הלימוד לצורך מיצוי מירבי של יכולותיהם והישגיהם של התלמידים. במסגרת התוכנית יישמרו האיזונים הנדרשים בין מורשת וערכים, לבין קידמה מדע ויכולת השתלבות במקצועות העתיד".

מנכ"ל המשרד, עמית אדרי: "כדי שהם יוכלו לממש את שליחותם החינוכית, אנחנו חייבים לייצר בעבורם את התנאים הראויים. התוכנית לשנה הבאה, כוללת את מרחב הגמישות למנהלים בתכנון הלמידה, בדרכי הלמידה ובסביבת הלמידה. נוסף לאלה התוכנית כוללת מרכיבי גמישות נוספים שנועדו להטמיע במערכת החינוך למידה חדשנית ומתקדמת בהתאם למיומנויות של המאה ה-21. לבתי הספר בהם נמצאו פערים רחבים, תבנה תכנית ליווי, הדרכה וחניכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully