וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שני אנשים עברו פה לינץ' ולא יודעים על זה": תיעוד ליל הפרעות בצומת בנימינה

25.5.2021 / 22:20

כתב אישום אחד בלבד צפוי להיות מוגש בשל הפרות הסדר שאירעו בצומת לפני כשבועיים, בהן השתתפו מאות בני אדם ושבמהלכו הותקפו במשך שעות עוברי אורח ערבים. עובדים במתחם טוענים כי התקיפות זכו לתגובה נרפית של כוחות המשטרה, ושהאירועים הסתיימו בנס רק בשל התערבות אזרחים

בווידאו: תיעוד של לינץ' בערבי בצומת בנימינה, 12 במאי 2021/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

פרקליטות מחוז חיפה הגישה אתמול (שני) הצהרת תובע בבית משפט השלום בחדרה נגד תושב העיר, רומן לויטן בן ה-33, בשל הפרות סדר בהן לקח חלק בצומת בנימינה ב-12 במאי. מאות בני אדם השתתפו בהפרות הסדר האלימות שאירעו במקום במהלך עיד אל-פיטר, אך מסתמן כי כתב אישום יוגש רק נגד לויטן, המואשם כי חבט בראשו של אדם בעזרת לום מתכת ופצע אותו. מעצרו של לויטן הוארך עד מחר, אז יוגש כתב האישום, כשבמקביל הפרקליטות צפויה לבקש להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. סנגורו טוען כי התיק שגובש נגד לויטן הינו "ללא סימנים לאומניים".

עם זאת, קשה להעריך בדיוק באיזו תקיפה היה לויטן מעורב, זאת בשל כמות האירועים האלימים שאירעו באותו לילה בצומת בנמינה שעל כביש 4. אירועי אותו לילה ממשיכים להדיר שינה מעיניהם של נעמן סתוי ואמו שושי, בעלי מתחם תחנת הדלק בצומת. "שני אנשים עברו פה לינץ', ויש לי הרגשה שבגלל שהתוקפים הם יהודים אז זה לא קיבל פרסום", אומרת שושי. "אנשים לא יודעים על זה בכלל. יודעים שהייתה הפגנה בצומת, אבל מה שראיתי פה זה מראה שלא ראיתי אף פעם. באירועי אוקטובר 2000 לא היה כאן ככה".

ניסיון לינץ' בצומת בנימינה, 12 במאי 2021. ללא, תמונות גולשים
"היו פה מראות נוראיים". מאירועי התקיפה בצומת בנימינה, החודש/תמונות גולשים, ללא
בעלת תחנת הדלק שושי סתווי. 26 במאי 2021. יואב איתיאל
״התוקפים היו יהודים אז זה לא קיבל פרסום״. בעלת תחנת הדלק שושי סתווי/יואב איתיאל

מאחר ולא נרשם דוח מסודר של כל מה שאירע בצומת , קשה לאמוד את היקף התקריות שהתרחשו באותו הלילה. עם זאת, לדברי נעמן ושושי עולה כי במהלך הלילה אירעו במקום לפחות שני מעשי לינץ'. "זה התחיל כשהם הגיעו בחולצות שחורות ושרו את השירים שלהם", מתארת שושי. "הם התנפלו על מכוניות. משהו כמו עשרה שוטרים פשוט עמדו שם, בזמן שאנשים עם חזיזים וסיגריות משוטטים בתחנת הדלק שלי. ניסיתי לערב את השוטרים, אבל הם אמרו שהם לא יכולים להתעסק בזה באותו רגע. היו פה מראות נוראיים".

באותו ערב סוער חל עיד אל-פיטר, סיום צום הרמדאן, ערב שבאופן קבע בעלי העסקים מכירים כעמוס במיוחד. למרות זאת, שום ניסיון קודם לא הכין את נעמן ושושי לאירועים. "השליכו אבנים על מכוניות שעברו במקום, הכו בהן באלות, והן ברחו תוך שעלו על איי תנועה ונסעו נגד הכיוון. אנשים פשוט ברחו כדי להציל את החיים שלהם", נזכרת שושי. "הייתה פה חבורה של אנשים שבאו לעשות פוגרום, שחיפשו להרוג ערבים. בכל פעם שמישהו צועק 'ערבי' או 'שמאלני' - כולם רצים לכיוון. קיללו גם את השוטרים, שהפעילו קצת רימוני הלם, קצת גז, אבל זה לא היה כוח שיכל לעזור. גם עלי צעקו 'קחו לה את הטלפון, שרמוטה'.

ניסיון לינץ' בצומת בנימינה, 12 במאי 2021. ללא, תמונות גולשים
"הסתגרתי בתוך חנות הנוחות של התחנה". נזק שנגרם לחנות בצומת בנימינה/תמונות גולשים, ללא

נעמן סתוי מספר שהגיע למתחם תחנת הדלק כדי לעבוד בערב החג, אך שבערך בשעה 20:00 הוא שמע קול של המון שהגיע מכיוון אור עקיבא, חלקם עטופים בדגלי ישראל, שקראו "מוות לערבים" ו-"מוחמד מת". לדבריו, כמאתיים איש החלו להתגודד ולצעוד לאורך כביש 4. "מנהל חנות מהצד השני של הצומת סגר במהירות את תריסי הברזל של החנות תוך שהפורעים חובטים בהם במקלות", הוא מתאר, ומציין כי שני העובדים הערבים של תחנת הדלק מצאו מקום מחבוא והסתתרו בו. "גם אני הסתגרתי בתוך חנות הנוחות של התחנה, עם הדלת נעולה במשך כארבע שעות".

לדברי נעמן, השוטרים שהיו במקום לא מנעו את ההתפרעויות. "באיזשהו שלב הגיעו לחנות אנשים שצעקו 'יש פה ערבי', ואני נדהם לומר שצעקתי בחזרה 'אני יהודי, אני יהודי'. אלמלא אמא שלי שעמדה מחוץ לחנות והתעמתה איתם, הם היו כנראה הורגים אותי", הוא אומר. "סימסתי לעובדים שחס וחלילה לא ייצאו מהמחבוא שלהם, כי אם הם יוצאים אז יהרגו אותם בטוח. זה היה כל כך הזוי. זה היה כמו בסרט 'ממזרים חסרי כבוד של טרנטינו'".

במשטרה מודים שהם לא ציפו להשתוללות בסדר גודל כזה, ושהם הגיעו בכוח קטן מדי כדי להשתלט על ההמון. היו גם אירועים מקבילים בגבעת אולגה ובג'סר א-זרקא שהמשטרה נדרשה להם באותו הערב. מול השוטרים בצומת אכן התפרעו רעולי פנים, כשלפתע הם הבחינו בהמון רץ לעבר מישהו ותוקף אותו עם לום ברזל, דוקר ומכה אותו. לדברי המשטרה, אחד השוטרים זינק עליו וביצע את המעצר.

יפתח עקיבאייב, בעל מכון השטיפה בצומת. 26 במאי 2021. יואב איתיאל
"משטרה עומדת, ועשרה מטרים ממנה שורפים צמיגים". זינק לעזרת אדם שהותקף. יפתח עקיבאייב, בעל מכון השטיפה בצומת/יואב איתיאל

האירוע הדרמטי השני שאירע באותו ערב הסתיים בחצי נס, לאחר שאזרחים התערבו לטובת ערבי שהותקף על ידי הפורעים על רקע מוצאו. שלומי סלמה מבנימינה ואחיו גיא סלמה מאור עקיבא, שוטרי יס"מ בעברם, הבחינו בהמון שתקף גבר ערבי, ששב רגלית מעבודתו באיזור התעשייה של אור עקיבא. השניים גוננו עליו והצילו אותו ממוות. באירוע נוסף בצומת זינק יפתח עקיבאייב, בעל מכון השטיפה בתחנת הדלק ומתנדב במג"ב מזה 21 שנה, לעזרתו של אדם שהותקף. משטרה עומדת ומסתכלת, ועשרה מטרים ממנה שורפים צמיגים", הוא אומר.

לדבריו, "שאלתי את החוקר איך זה יכול להיות שהכל נעשה מרחק מטרים מהשוטרים, ולא תאמין מה הוא ענה לי - הוא ענה שזה היה מאושר, שהיה לזה אישור. איזה אישור יכול להיות לדבר כזה? ממי? מביבי?". חייו של הגבר הזה שהותקף ניצלו, אבל הוא נפצע קשה וצוות נט"ן מד"א פינה אותו לבית החולים הלל יפה בחדרה. "תצפו בסרטון ובתמונות, תראו כיצד הגנו אנשים בגופם על תושב ג'סר א-זרקא שנעשה בו לינץ'", אומר עו"ד מוראד עמאש מג'סר א-זרקא. "חרף המשבר החמור ביחסים בין ערבים ויהודים, צפים כאן דברים יפים".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "שוטרי משטרת ישראל הגיבו והתמודדו עם ריבוי זירות על מנת לתת מענה מיטבי לאירועים בכלל הגזרות. בזירות קשות ומורכבות השוטרים התמודדו מול המון פורע, פעלו לפיזורם וביצעו מאות מעצרים. במקרה זה, השוטרים עצרו מספר מעורבים ובהם חשוד שתקף באמצעות לום וסכין אדם אחר ובעניינו הגישה הפרקליטות הצהרת תובע ובקשה למעצר עד תום ההליכים.

דווקא פעילות השוטרים במקום מנעה את המשך האירועים והפגיעה בעוברי אורח תמימים. בימים אלה ממשיכה משטרת ישראל במבצע 'חוק וסדר'. במסגרת המבצע מפעילה המשטרה כוחות נרחבים תוך שימוש בכלל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לבוא חשבון עם הפורעים ולמצות עימם את הדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully