וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרו המועמדים בבחירות באיראן: ראיסי בפנים, לריג'אני נפסל

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 13:47

החלטת מועצת שומרי החוקה סוללת את דרכו של ראש הרשות השופטת לתפקיד הנשיא, אחרי שיו"ר הפרלמנט לשעבר, שנחשב לריבו הבולט ביותר, לא נכלל ברשימה הסופית. למרות זאת, הוא קרא לתומכיו להשתתף בבחירות. גם אחמדינג'אד נפסל, כפי שקרה ב-2017

בווידאו: קמפיין הבחירות של עלי לריג'אני לנשיאות איראן/קמפיין רשמי

מועצת שומרי החוקה באיראן אישרה שבעה מועמדים בלבד שיתחרו בבחירות לנשיאות בחודש הבא, בהחלטה הסוללת את דרכו של יו"ר הרשות השופטת איברהים ראיסי לתפקיד. זאת אחרי פסילתו של יו"ר הפרלמנט לשעבר עלי לריג'אני, שמיצב את עצמו בשנים האחרונות כדמות מתונה ושאף לרשת את הנשיא היוצא חסן רוחאני.

בהכרזה בטלוויזיה הרשמית על שבעת המועמדים המאושרים לא הוזכרה פסילתו של לריאג'אני, או של הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד. חבר פרלמנט אמר מוקדם יותר היום כי ביתו של אחמדינג'אד נמצא תחת "מצור" של כוחות הביטחון מאז אתמול. בנוסף לאחמדינג'אד, גם סגן הנשיא אסחאק ג'האנגירי, מהמחנה הרפורמיסטי, לא קיבל את אישור מועצת שומרי החוקה.

בסך הכול, הגישו את מועמדותם 590 איש, שנסרקו על ידי המועצה שבה חברים אנשי דת ושופטים ושנמצאת תחת סמכותו של המנהיג העליון עלי חמינאי. ב-2017, 1,630 איש הגישו את מועמדותם, וגם אז רובם המוחלט נפסל.

יו"ר הרשות השופטת איברהים ראיסי נרשם כמועמד לבחירות לנשיאות איראן, 15 במאי 2021. רויטרס
ראיסי מציג את מועמדותו לבחירות, החודש/רויטרס

ראיסי הרדיקלי הוא המועמד הבולט ביותר בין השבעה שאושרו, וסקרים שונים הראו כי הבטחתו להיאבק בשחיתות מושכת את תמיכת הציבור. לריג'אני, לעומתו, הבטיח לשקם את הכלכלה אחרי המכה הכואבת שספגה מהסנקציות האמריקניות והוא תמך הסכם הגרעין עם המעצמות. ההסכם נמצא על סף קריסה, ובווינה מתנהלות שיחות על חזרתן של וושינגטון וטהראן לעסקה שנחתמה ב-2015.

בתגובה לפסילתו, לריג'אני אמר כי הוא מקבל את ההחלטה וקרא לתומכיו להשתתף בבחירות.

אחמד עלירזאבייגי, חבר הפרלמנט שסיפר כי ביתו של אחמדינג'אד מכותר, הזהיר כי ההחלטה של מועצת שומרי החוקה לפסול את הנשיא לשעבר תפגע בשיעור ההצבעה בבחירות. המשטר האסלאמי שהוקם באיראן אחרי המהפכה ב-1979 מבסס את הלגיטימיות שלו על אחוז המשתתפים בבחירות.

עלי לריג'אני מגיש את מועמדותו לבחירות לנשיאות איראן, 15 במאי 2021. רויטרס
קרא להשתתף בבחירות. לריג'אני/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully