וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באיראן: יו"ר הרשות השופטת ויו"ר הפרלמנט לשעבר נרשמו כמועמדים

איברהים ראיסי ועלי לריג'אני, המקורבים לחמינאי, נחשבים למועמדים המובילים לרשת את רוחאני בחודש הבא. הם צפויים להיות בין הבודדים שיאושרו מתוך מאות מתמודדים אחרים, בהם אחמדינג'אד. ראיסי, שאישר הוצאות להורג של אלפי מתנגדי משטר, נחשב גם כיורש עתידי של חמינאי

בווידאו: קמפיין הבחירות של עלי לריג'אני לנשיאות איראן/קמפיין רשמי

יו"ר מערכת המשפט של איראן, איברהים ראיסי, ויו"ר הפרלמנט לשעבר עלי לריג'אני נרשמו אמש (שבת) כמועמדים בבחירות לנשיאות שיתקיימו בחודש הבא. השניים, המקורבים למנהיג העליון עלי חמינאי, נחשבים כמועמדים המובילים להחליף את הנשיא היוצא חסן רוחאני, שאינו יכול להתמודד שוב בשל מגבלת שתי הקדנציות.

יותר מ-300 אישים נוספים נרשמו כמועמדים, בהם הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, אולם רובם צפויים להיפסל בידי מועצת שומרי החוקה השמרנית. בבחירות הקודמות, ב-2017, 12 החברים, ששישה מהם נבחרים בידי חמינאי, אישרו רק שישה מתוך יותר מ-1,600 מועמדים. אחד מהם היה ראיסי, שסיים במקום השני אחרי רוחאני עם 38% מהקולות. מועצת שומרי החוקה תפרסם את רשימת המועמדים המאושרת ב-27 במאי.

ואולם, במהלך כהונתו השנייה של רוחאני, אנשי המחנה שלו, המתון יותר, נחלשו בעקבות קריסת הסכם הגרעין שעליו חתם ממשלו והסנקציות האמריקניות שהכו קשות בכלכלת איראן.

יו"ר הרשות השופטת איברהים ראיסי נרשם כמועמד לבחירות לנשיאות איראן, 15 במאי 2021. רויטרס
מתאר את עצמו כמועמד עצמאי. ראיסי לאחר הרישום, אתמול/רויטרס

ראיסי בן ה-60 נחשב כמועמד אפשרי לרשת את חמינאי בעתיד. "אני מגיע בתור עצמאי כדי לשנות את ניהול המדינה ולהילחם בעוני, בשחיתות, בהשפלה ובאפליה", אמר איש הדת לפני שנרשם. בהמשך, במתקפה מרומזת נגד דמויות מהממסד כמו לריג'אני ומקורבים לרוחאני, הוא אמר לעיתונאים כי אלו שהובילו למצב הנוכחי "לא יוכלים לטעון שהם ישנו אותו".

גורמים רפורמיסטיים באיראן ופעילי זכויות אדם הביעו חשש מהרקע של ראיסי, במיוחד בשל תפקידו בהוצאתם להורג של אלפי מתנגדי משטר ב-1988. ראיסי אמר בעבר כי הוצאתם להורג הייתה מוצדקת בשל פסק הלכה שפרסם מנהיגה העליון הקודם של איראן, רוחאללה חומייני.

עלי לריג'אני מגיש את מועמדותו לבחירות לנשיאות איראן, 15 במאי 2021. רויטרס
יוצא נגד מועמדים מרקע צבאי או משפטי. לריג'אני, אתמול/רויטרס

לריג'אני בן ה-63 השתתף בעבר בשיחות הגרעין של איראן עם המעצמות, וכיום הוא משמש יועץ של חימנאי. הוא אמר כי יתר המועמדים לא יכולים לתקן את הכלכלה, במיוחד אלו עם רקע צבאי או משפטי.

"הכלכלה היא לא בסיס צבאי או בית משפט שאפשר לנהל אותה באמצעות צעקות והוראות", הוא אמר במסיבת עיתונאים שכינס לאחר שנרשם כמועמד.

מועמדים אחרים שצפויים לקבל את אישור מועצת שומרי החוקה הם סגן הנשיא אסחאק ג'האנגרי, המזכיר לשעבר של המועצה לביטחון לאומי סעד ג'לילי ומזכיר המועצה לשמירת האינטרסים של המשטר, מוחסן רזאי, שהיה בעבר מפקד משמרות המהפכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully