וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להפיכה שנייה בשנה: חיילים עצרו את נשיא ורה"מ מאלי

עודכן לאחרונה: 25.5.2021 / 10:44

הממשל הזמני ערך שינויים בתפקידי המפתח, וככל הנראה עורר את זעמו של הצבא, תשעה חודשים אחרי הדחתו של הנשיא הקודם קייטה. ההנהגה מוחזקת בבסיס בפאתי הבירה, ומדינות האזור והמערב קוראות לשחרורה המידי. הכאוס המתמשך במאלי מקשה על המאבק בארגוני הטרור באזור

נשיא מאלי הזמני בה נדאו מושבע בטקס בבירה באמקו, 25 בספטמבר 2020. רויטרס
היה אמור להוביל את השלטון עד לבחירות בשנה הבאה. הנשיא הזמני בה נדאו/רויטרס

קציני צבא במאלי עצרו הלילה (שלישי) את הנשיא, ראש הממשלה ושר ההגנה בממשל הזמני, כמה חודשים בלבד אחרי ההפיכה הצבאית שהפילה את הנשיא הקודם. מקורות דיפלומטיים וממשלתיים אמרו כי הנשיא בה נדאו, ראש הממשלה מוקטאר אואן ושר ההגנה סולימאן דוקור נלקחו לבסיס צבאי בקאטי, שבפאתי הבירה באמקו, שעות אחרי ששני בכירים בצבא איבדו את משרותיהם בממשל הזמני.

ההתפתחויות האחרונות עשויות להחריף את חוסר היציבות במדינה המערב אפריקנית, שבחלקים נרחבים בצפונה המדברי שולטים ארגונים הקשורים לאל-קאעדה ודאעש. חוסר היציבות הפוליטית והעימותים הצבאיים הפנימיים סיבכו את המאמצים של מדינות המערב ושכנותיה לתמוך במדינה הענייה.

משימת האו"ם במאלי קראה לשחרור "מידי וללא תנאים" של הנהגת מאלי ואמרה כי אלו שמחזיקים בהם יצטרכו להשיב על מעשיהם. משלחת מגוף המדינות האזורי ECOWAS תבקר היום בבירה בניסיון לפתור את "ניסיון ההפיכה", נמסר בהודעה של ECOWAS, האו"ם, האיחוד האפריקני, האיחוד האירופי ומדינות אירופיות.

"הקהילה הבינלאומית דוחה מראש כל מעשה שנכפה באמצעות הפחדה, כולל התפטרויות כפויות", מסרה הקבוצה. מחלקת המדינה בארצות הברית מסרה בהצהרה כי היא קוראת ל"שחרור ללא תנאי" של העצורים.

"טעות עצומה"

הנשיא וראש הממשלה אמורים היו להוביל ממשלת מעבר בת 18 חודשים עד לחזרת השלטון האזרחי אחרי ההפיכה באוגוסט, אך הם ככל הנראה הרגיזו את הצבא אחרי שאנשיו הודחו מכמה עמדות מפתח. "הדחת עמודי התווך של ההפיכה הייתה טעות עצומה", אמר בכיר לשעבר בממשלה. "המהלכים האלו נועדו ככל הנראה להחזיר אותם לעבודה".

המטרה הסופית של הצבא לא ברורה. קצין צבאי בבסיס שבו מוחזקים המנהיגים אמר כי הם לא עצורים. "מה שהם עשו הוא לא טוב", אמר המקור, שהתייחס לשינויים בממשלה. "אנחנו גורמים להם להבין זאת, ונקבל החלטות".

הבסיס בקאטי ידוע כמוקד להפיכות נגד נשיאי מאלי. באוגוסט, הצבא לקח את הנשיא איברהים בובאכר קייטה לשם ואילץ אותו להתפטר. מרד שהחל שם ב-2012 הוביל להדחת קודמו בתפקיד, אמדו טומני טורה. מאז, מאלי נותרה בכאוס אחרי שההפיכה הובילה להתקוממות של מורדים משבט הטוארג, שעליה רכבו לוחמי אל-קאעדה.

צבא צרפת התערב בלחימה ב-2013 והדף את המורדים, אך מאז הם התגבשו מחדש והם מבצעים מתקפות נגד כוחות הביטחון ואזרחים באופן קבוע. הם יצאו את השיטות שלהם לבורקינה פאסו וניז'ר השכנות, שבהן זינקו מספר הפיגועים מאז 2017.

  • עוד באותו נושא:
  • מאלי
  • האו"ם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully