וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוכני קג"ב התריעו על "פצצה": במערב מאשימים את בלארוס בחטיפת המטוס

מנכ"ל ריינאייר העריך כי סוכנים בלארוסים גרמו ליירוט המטוס שהיה בדרכו לליטא כדי לעצור מתנגד משטר - אך החברה שלו ממשיכה לטוס בשמיה. באירופה עשויים לאסור לטוס בשמי בלארוס, רוסיה מאשימה את המערב בצביעות: "ב-2013 ירטו מטוס שיצא ממוסקבה כדי לחפש את סנודן"

בווידאו: נוסעי טיסת רינאייר שאולצה לנחות במינסק מספרים על מה שקרה/צילום: רויטרס

מדינות המערב האשימו את היום (שני) את בלארוס בהתנהגות פיראטית אחרי שאתמול היא אילצה מטוס נוסעים לנחות במינסק ועצרה עיתונאי מתנגד משטר. מנכ"ל ריינאייר העריך כי סוכני שירות הביטחון של בלארוס היו על הטיסה שהייתה בדרכה בווילנה והפעילו את התרעת השווא על פצצה במטוס שבו היו כ-170 נוסעים.

העיתונאי, רומן פרוטסביץ', הוכנס לרשימת המבוקשים של המשטר בשנה שעברה, לאחר הפגנות ענק שפרצו לאחר הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות. ירוט המטוס שעבר בין שתי מדינות החברות באיחוד האירופי ובנאט"ו הוא אירוע חסר תקדים, ובמערב שוקלים סנקציות נוספות על מינסק ומשטרו של הרודן אלכסנדר לוקשנקו.

"זאת למעשה פיראטיות אווירית בחסות המדינה", אמר שר החוץ של אירלנד סיימון קונוויי. שרת החוץ של שבדיה, אן לינדה, אמרה: "זה מסוכן, פזיז ובאופן טבעי, האיחוד האירופי הולך להגיב". ראש ועדת יחסי החוץ בפרלמנט של בריטניה, טום טוגנדהט, ציין כי "אם זאת לא הכרזת מלחמה, זה לבטח קרוב לכך".

מטוס ריינאייר נחת בווילנה, ליטא, אחרי שהוסט לבלארוס, 23 במאי 2021. רויטרס
חמישה מהנוסעים שעלו לטיסה ביוון לא נחתו בליטא. המטוס בווילנה, אתמול/רויטרס

בלארוס אמרה היום כי בקרי התעופה שלה רק הדריכו את המטוס, ולא הורו לו לנחות במינסק. רוסיה, בעלת בריתה הקרובה, האשימה את המערב בצביעות והזכירה תקרית דומה: ב-2013, טיסה שיצאה ממוסקבה ועליה נשיא בוליביה אבו מוראלס יורטה לאוסטריה אחרי דיווחים שלפיהם המדליף האמריקני אדוארד סנודן נמצא עליה.

בלוגר האופוזיציה, רומן פרוטסביץ' במהלך דיון בענינו בבית המשפט במינסק, בלארוס. רויטרס
חושש לחייו. פרוטסביץ' בבית משפט, 2017/רויטרס

המטוס, שחלף בשמי בלארוס אחרי שהמריא מאתונה לווילנה, היה כבר קרוב לליטא לפני ששינה את כיוונו ולווה למינסק על ידי מטוס קרב מדגם מיג-29 שהוזנק בהוראת לוקשנקו. לוקשנקו, הנמצא בשלטון מאז 1994, דיכא באלימות את מתנגדיו אחרי טענות האופוזיציה לזיופים בבחירות. כ-35 אלף איש נעצרו מאז אוגוסט, ועשרות נשלחו למאסר. הרשויות אמרו כי יותר מאלף תיקים פליליים נפתחו מאז.

מנכ"ל ריינאייר האירית, מייקל אולרי, אמר כי הנוסעים והצוות בטיסה, שהשלימה את מסעה מאתונה לוולינה, בירת ליטא באיחור של שעות ארוכות, היו מפוחדים. לדבריו, חלקם הוחזקו תחת שומרים חמושים. הוא כינה זאת "חטיפה בחסות מדינה", אך טיסה נוספת של ריינאייר חלפה היום במרחב האווירי של בלארוס.

משמעות הדבר, היא שהמבצע תואם עם סוכנים בלארוסים שפעלו ביוון. הרשויות בליטא אמרו כי חמישה מתוך 176 הנוסעים שיצאו מאתונה לא הגיעו לוולינה - כך שככל הנראה היו אלו שלושה אנשי ביטחון בלארוסים המשתייכים לקג"ב.

אחד הנוסעים בטיסה סיפר לאתר הליטאי "דלפי" כי פרוטסביץ' בן ה-26 תפס את ראשו בידיו ונראה חרד כשהבין שהטיסה בדרכה לנחות במינסק. בהמשך, לאחר שנעצר, הוא סינן: "אני אקבל עונש מוות כאן". מקום הימצאו הנוכחי לא ידוע, וגם לא של שותפתו לטיסה, סופיה ספגה בת ה-23 הלומדת באוניברסיטת וילנה.

מפת ירוט המטוס שנחת נחיתת חירום במינסק, בלארוס. אתר רשמי, מערכת וואלה!
מסלול הטיסה שיורטה/מערכת וואלה!, אתר רשמי

ראשי האיחוד האירופי ידונו היום בתקרית, אך האופציות לתגובה אפקטיבית מוגבלות. האיחוד וארצות הברית כבר הטילו סנקציות על כ-90 גורמים בכירים במשטר, כולל על לוקשנקו עצמו. ואולם, הן לא השפיעו על המדיניות של מי שמכונה הרודן האחרון של אירופה, שהידק את יחסיו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאז פרוץ המחאות נגד שלטונו. בריסל כבר גיבשה סבב רביעי של עיצומים על גורמים במינסק, עוד לפני אתמול.

לכל הפחות, התקרית אתמול תשפיע על נתיבי התעופה באירופה, אחרי שחברת "איר בלטיק" הלטבית הייתה החברה הראשונה שהודיעה היום כי היא לא תטוס עוד דרך המרחב האווירי של בלארוס. האיחוד עשוי לאסור על חברות תעופה מהגוש לטוס דרך בלארוס או על חברת התעופה הלאומית של בלארוס לנחות בנמלי תעופה בשטחו. גורם באיחוד אמר כי תיתכן גם סגירה של נתיבי תחבורה.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי זה "מעשה מזעזע" ודרש את שחרורו המידי של מתנגד המשטר הבלארוסי. הוא אמר כי הממשל של ביידן פעל "בשיתוף פעולה עם בעלי בריתנו בנוגע לצעדים הבאים". בלינקן דרש "חקירה מלאה" של הסטת המטוס שלדבריו סיכנה את חייהם של הנוסעים, בהם אזרחים אמריקנים.

"לאור האינדיקציות לכך שנחיתת האונס הייתה מבוססת על טענות שווא, אנחנו תומכים בכינוס מוקדם ככל האפשר של מועצת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית כדי לבחון את האירועים הללו", מסר בלינקן בהצהרה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו בסוצ'י, 15 בפברואר 2019. רויטרס
הידקו את היחסים. פוטין ולוקשנקו, אוגוסט/רויטרס

ליטא ובלארוס השכנות היו חלק מברית המועצות, אך שתיהן הלכו בכיוונים נפרדים. ליטא, כמו יתר המדינות הבלטיות, הצטרפו לאיחוד האירופי ולנאט"ו, ואילו בלארוס נותרה בעלת בריתה של רוסיה תחת פוטין. מאז פרוץ ההפגנות נגד לוקשנקו, היחסים בין מוסקבה למינסק התהדקו.

בן הודג'ס, לשעבר מפקד הכוחות האמריקניים באירופה, אמר כי מערכות ההגנה האוויריות של בלארוס משולבות היטב עם אלו של רוסיה. "אם משהו קורה במרחב האווירי של בלארוס, זה בלתי אפשרי עבור הקרמלין - או לפחות צבא רוסיה - לא לדעת על זה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully