וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ההסכם עם סבא"א לגישה לאתרי הגרעין הסתיים

יו"ר הפרלמנט אמר כי ההבנות הזמניות שהושגו עם הסוכנות לא יחודשו בתום שלושה חודשים, והיא לא תקבל את סרטוני המצלמות המותקנות באתרי הגרעין. המהלך מסכן את החזרה להסכם הגרעין, אך גורם איראני אמר כי תיתכן הארכה נוספת בת חודש

מנכ"ל הסוכנות לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי ושר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בטהראן, 21 בפברואר 2021. רויטרס
יו"ר סבא"א גרוסי ושר החוץ של איראן זריף בטהראן, פברואר/רויטרס

יו"ר הפרלמנט של איראן מוחמד קליבאף אמר היום (ראשון) כי ההסכם הזמני עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפיקוח על מתקני הגרעין הסתיים אתמול. קליבאף אמר כי לאחר תום שלושת חודשי ההסכם, לסבא"א לא תהיה עוד גישה למידע שנאסף על ידי המצלמות באתרי הגרעין. בהמשך, גורם רשמי שצוטט על ידי הטלוויזיה הרשמית אמר כי תיתכן הארכה זמנית בת חודש. סבא"א אמורה לכנס היום מסיבת עיתונאים בנושא.

ההודעה של איראן מגיעה במקביל לשיחות הגרעין בווינה, שנועדו לסלול את הדרך של ארצות הברית בחזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות על איראן, בתמורה לחזרתה לקיום תנאי ההסכם שנחתם ב-2015. דיפלומטים מערביים הזהירו כי ללא הארכת ההסכם, המשא ומתן להצלת ההסכם שממנו פרש ממשל טראמפ ב-2018 עומד בפני סכנה חמורה.

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, 20 במרץ 2021. AP
תומך בהחלטה שהתקבלה לא לאפשר יותר גישה לאתרי הגרעין. חמינאי/AP

כדי ללחוץ על ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין הקודם ולהסיר את הסנקציות, הפרלמנט האיראני העביר חוק בשנה שעברה המחייב את הממשלה לסיים את יישום הפרוטוקול הנוסף מחודש פברואר.

על פי ההסכם מ-2015, איראן הסכימה לקיים פרוטוקול נוסף של סבא"א, המאפשר בדיקות בהתראה קצרה של אתרים שלא הוכרזו בפני הסוכנות - זאת כדי לחזק את הביטחון שלא מתקיימות שם עבודות הקשורות בגרעין, שעלולות לשמש באופן סמוי למטרות צבאיות.

בפברואר הסכימו סבא"א ואיראן לשמור על פעילויות ניטור "הכרחיות" ברפובליקה האסלאמית, למרות שטהראן הודיעה כי תפחית את שיתוף הפעולה עם הסוכנות.

קליבאף אמר לפרלמנט שהמנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, תומך בהחלטה. "אתמול זה נاדון וההחלטה התקבלה. החוק שעבר בפרלמנט ייושם. המנהיג העליון הדגיש גם את החשיבות של הנושא הזה", אמר קליבאף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully