וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חשבון המפכ"ל: הצעת החוק שתרחיב את סמכויות השר לביטחון פנים

עודכן לאחרונה: 20.5.2021 / 21:39

את ההצעה יזם ח"כ שלמה קרעי, המבקש להעניק לשר סמכויות נרחבות יותר על המשטרה, בדומה לאלה שיש לשר הביטחון על צה"ל. הרחבה זו, אם תאושר, תצמצם למעשה את סמכויות המפכ"ל בתחומי המדיניות והתקציב. "המצב החוקי כיום גורם למתח לא רצוי בין הדרג הנבחר לדרג הביצועי"

בווידאו: המפכ״ל במפגש עם נבחרי הציבור בלוד ורמלה/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אביעד בללי

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) הגיש הערב (חמישי) הצעת חוק שתרחיב את הסמכות של השר לביטחון פנים על משטרת ישראל, ותשווה אותן לסמכויות שיש לשר הביטחון כלפי הצבא. כיום, קיימת למפכ"ל עצמאות רבה בפיקוד על המשטרה, הכוללת החלטות על התוויית המדיניות וכן על חלוקת התקציב.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "הממונה על המשטרה הוא השר לביטחון הפנים. המצב החוקי כיום מגביל מאוד את סמכויותיו של השר הממונה כלפי פעילות המשטרה, תקציבה, מדיניותה ועוד. דבר זה גורם למתח מובנה לא רצוי בין הדרג הנבחר לדרג הביצועי". עוד ציין קרעי כי במדינה דמוקרטית האחריות צריכה להיות מוטלת על הדרג הנבחר, משמע על השר לביטחון הפנים.

הצעת החוק מגיעה ברקע העימות הפומבי בין השר לביטחון פנים אמיר אוחנה והמפכ"ל קובי שבתאי. שבתאי התבטא נגד "טרוריסטים משני הצדדים", והשר אוחנה התייחס לכך בפוסט ברשת החברתית וכתב כי זו "התבטאות מקוממת של המפכ"ל שלא הייתה צריכה להיאמר". דברי ההסבר להצעת החוק כללו התייחסות לקשר בין השר הממונה למפכ"ל: "לא ייתכן כי האחריות על פעולותיה של משטרת ישראל תהיה מוטלת על השר, אך למעשה הוא משולל כמעט כל סמכות מול המפקח הכללי והמשטרה כולה", נכתב בדברי ההסבר.

מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי והשר לביטחון פנים אמיר אוחנה במירון 30 באפריל 2021. דוברות משטרת ישראל
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי/דוברות משטרת ישראל

כיום, החוק קובע כיום כי משטרת ישראל היא גוף סטטוטרי, ולמפכ"ל ניתנת עצמאות בפיקוד על המשטרה. אומנם השר מופקד על הכרזת תחנות משטרה, תחנות מעצר ובתי סוהר, אך השר לביטחון רשאי למנות מפכ"ל רק לאחר שאושר על ידי הוועדה למינוי בכירים בשירות הציבורי ואושר בהצבעת ממשלה. סמכויות השר כוללות גם הסמכת עובדי ציבור ואחרים בסמכויות אכיפה שונות, וכן הוצאת מרבית תעודות החיסיון בקשר להליכים פליליים, שמטרתן מניעת פגיעה באינטרסים ציבוריים שתחת אחריותו. מלבד זה לשר אין כל יכולת השפעה חוקית על המשטרה, תקציביה והמדיניות שלה.

למול המצב הקיים, בסעיף "כפיפות המפכ"ל לממשלה" בהצעת החוק של קרעי נכתב כי "המפקח הכללי נתון למָרו‏ּת הממשלה וכפוף לשר לביטחון הפנים, והוא יקבע את מדיניות המשטרה בהתאם להתוויית השר". עוד מבקשת הצעת החוק לקבוע את התקציב השנתי של משטרת ישראל בסעיף תקציב נפרד בחוק התקציב השנתי, ולכלול אותו בהצעת חוק התקציב הנידונה במליאת הכנסת בשלוש קריאות יחד עם שאר חלקי תקציב המדינה. הצעת החוק מציעה להכפיף העברות תקציביות פנים משטרתיות של מעל 25 מיליון שקלים לאישור של ועדה מיוחדת שתוקם, ותהיה משותפת לוועדת הכספים וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

ח"כ שלמה קרעי, ליכוד, 20 במאי 2021. ., אתר רשמי
ח"כ שלמה קרעי, הליכוד/אתר רשמי, .

ח"כ קרעי, שמכהן גם כחבר ועדת חוץ ובטחון, סיפר לוואלה! כי "הימים הנוראים שעברנו מבחינת בטחון הפנים של אזרחי ישראל, מעלים על נס את הפרדוקס של אחריות ללא סמכות. במצב החוקי כיום, השר לביטחון הפנים יורה באפלה ללא אפשרות לכוון ולהתוות מדיניות של ממש. הוא ממנה מפכ"ל, אך מאותו הרגע הוא מתבונן מהצד. לעומת זאת, כל האחריות המיניסטריאלית ובוודאי הציבורית מונחת על כתפיו. זוהי פרדיגמה שנדונה מראש לכישלון".

עוד צוין בהצעת החוק כי "גופים ביטחוניים, ובעיקר כאלה שהחוק מסמיך אותם להפעיל כוח באופן כמעט בלעדי במדינה דמוקרטית, נדרשים לפעול תחת פיקוח ציבורי צמוד יותר ושונה מכל גוף אחר". קרעי הוסיף כי "במדינה דמוקרטית, מצופה מהדרג הנבחר לשלוט ולהתוות מדיניות תוך כדי תנועה, בדומה לשיגור של טיל מונחה".

לדברי קרעי, המינימום הנדרש הוא להשוות את ההיררכיה בנוגע לסמכויותיו של השר לביטחון פנים מול המפכ"ל והמשטרה לזו הקיימת אצל שר הביטחון מול הרמטכ"ל והצבא. "הצעת החוק הזו תייעל את תפקוד המשטרה ותאפשר לדרג הנבחר ליישם את מדיניותו הרבה מעבר למינוי מפכ"ל בלבד", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully