וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט אישר את הפסקת האש; בכיר ישראלי: תחל מ-02:00

בתום שלוש שעות של דיון השרים אישרו פה אחד את המהלך. מעט אח"כ, מטחים נורו לעבר עוטף עזה כשבן 59 נפצע קל מפגיעה ישירה באשכול וצה"ל מגיב בירי. נתניהו: "קיבלנו את היוזמה המצרית ללא כל תנאי". בתוך כך, ביידן בהצהרה מיוחדת: "מחוייב להשיג התקדמות בתהליך השלום"

בווידאו: יירוטים של כיפת ברזל בשמי שדרות/צילום: שי מכלוף

הקבינט המדיני-ביטחוני אישר אמש (חמישי) פה אחד את הפסקת האש עם חמאס בתום שלוש שעות דיון. גורם בכיר בחמאס אמר כי הלחימה תופסק החל מהלילה בשעה 02:00, וגורם בכיר ישראלי אישר את הדברים. למרות החלטת הקבינט, נמשכים שיגורי הרקטות מעזה לעבר יישובי הדרום, כשבמטח האחרון גבר בן 53 נפצע באורח קל בידו מרסיסי רקטה שעה ששהה בבית דפוס במועצה; צה"ל תוקף בתגובה ברצועה. לדברי גורמי ביטחון "צה"ל תוקף ברצועת עזה וימשיך לתקוף לפחות בשעה הקרובה".

בשל החשש מהתעצמות הירי לקראת תחילת הפסקת האש, דובר צה"ל מסר כי תושבי יישובי עוטף עזה במרחק של עד שבעה קילומטרים מגבול הרצועה מתבקשים להישאר בבתיהם, ובקרבה למרחב מוגן מעתה ועד להודעה חדשה. "חל איסור על כל תנועה ופעילות במרחב הפתוח באזור", נמסר.

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הקבינט המדיני-ביטחוני קיבל פה אחד את המלצת כל גורמי הביטחון, הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד וראש המל"ל, לקבל את היוזמה המצרית להפסקת אש דו-צדדית ללא כל תנאי, שתכנס לתוקפה בשעה שתסוכם בהמשך. הרמטכ"ל, הדרג הצבאי וראש השב"כ סקרו בפני השרים את ההישגים הגדולים של ישראל במערכה, חלקם חסרי תקדים. הדרג המדיני מדגיש שהמציאות בשטח היא שתקבע את המשך המערכה".

פגיעה ישירה בבית דפוס באשכול, 21.5.21. תמונות גולשים
פגיעה ישירה בבית דפוס במועצה האזורית אשכול/תמונות גולשים

במקביל להמשך המטחים לעוטף, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נואם ברקע הכרזת הפסקת האש שהוכרזה בין ישראל לארגון חמאס. זאת, לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני קיבל פה אחד את היוזמה המצרים לסיום הסבב.

"בירכתי את נתניהו על הפסקת האש והדגשתי שארצות הברית תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול ירי הטילים מצד חמאס. נתניהו הביע הערכה לסיוע האמריקני בפיתוח מערכת כיפת ברזל שמצילה חיים", אמר.

הוא הוסיף "הדגשתי בפני נתניהו שאני מחוייב לסייע לישראל לשדרג את כיפת ברזל ולהשלים את המלאים שלה". הוא ציין כי "שוחחתי במהלך המשבר שש פעמים עם נתניהו". הוא הבהיר כי "נפעל לשיקום רצועת עזה ולסיוע הומניטרי מול הרשות הפלסטינית ולא מול חמאס, ובדרך שלא תאפשר לחמאס להתחמש מחדש".

יירוט בשמי נתיבות, שומר החומות, 20 מאי 2021,. אבי אלון, עיבוד תמונה
הירי לדרום נמשך בזמן התכנסות הקבינט. יירוט בנתיבות, הערב/עיבוד תמונה, אבי אלון

הקבינט הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ לקבוע את מועד תחילת הפסקת האש בהתאם למגעים עם ממשלת מצרים. עוד החליט הקבינט כי ראש המל"ל מאיר בן שבת יתחיל במגעים עם מצרים כדי לסכם את הפרטים הסופיים. בכיר ישראלי אמר שהעיקרון לפיו תתקיים הפסקת האש הוא "שקט תמורת שקט" עם הסכמה עקרונית לקיים דיונים על נושאים נוספים שקשורים לעזה בהמשך. לפי דיווח בטלוויזיה המצרית, הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי ישגר משלחת ביטחונית לעזה ולישראל כדי לייצב את הפסקת האש.

בחלק מהדיווחים הזרים נטען כי ההסכם בין ישראל לחמאס כולל את הפסקת גירוש המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח ג'ראח שבמזרח ירושלים. בכיר חמאס, אוסמה חמדאן, אמר כי "מועד הפסקת האש הוא שתיים בלילה וההתנגדות ערוכה לכל התפתחות. קיבלנו מהמתווכים ערבויות לפיהן התוקפנות על עזה תיפסק. ההתנגדות רשמה ניצחון חדש ומשוואה חדשה, קיבלנו ערבויות שהכיבוש יסיר ידו משייח ג'ראח ואל-אקצא". גורם נוסף בארגון אמר כי "ישראל ברחה ממכות ההתנגדות ונכשלה בהשגת מטרותיה".

עם זאת, גורם ישראלי בכיר דחה את הדברים על שייח ג'ראח, ואמר כי "הסכם הפסקת האש הינו ללא תנאים. חד משמעית אין כל הסכמות בנושא ירושלים או שייח' ג'ראח והטענות על כך מופרכות".

עזה במהלך מבצע שומר החומות, 20 מאי 2021. רויטרס
משלחת מצרית צפויה להגיע ולסייע בייצוב הפסקת האש. עזה, הערב/רויטרס

במהלך התכנסות הקבינט, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן אמרו לשרי הקבינט כי "מיצינו, פגענו בכל מה שרצינו ותכננו, עד יומיים-שלושה לא היו מביאים להישג משמעותי יותר". בכיר ישראלי נוסף שהשתתף בישיבה אמר כי "מערכת הביטחון הציגה תמונת מודיעין לפיה חמאס ספג פגיעה צבאית קשה מאוד בכל המערכים שלו, כולל המערכים הרגישים ביותר. נשארו להם מעט מאוד יכולות. המערך שנשאר להם הוא טילים כולל לטווח שמגיע למרכז הארץ - אך גם כאן היכולות נפגעו משמעותית".

גורמים שהשתתפו בישיבה ציינו כי שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד) תקפה את הצבא ושאלה את הרמטכ"ל בבוטות כמה פעמים למה לא ממשיכים את המבצע. "70 אחוזים מהציבור רוצה שנמשיך את המבצע", אמרה רגב. כוכבי השיב לה: "אם הדרג המדיני ינחה אותי להמשיך לתקוף אני יכול להמשיך, אבל אני לא ממליץ על כך".

בתום ישיבת הקבינט, שר הביטחון בני גנץ מסר כי הוא "מבקש לחזק את כוחות הביטחון וצה"ל בהובלת הרמטכ"ל, שהביאו במהלך 11 הימים האחרונים להישגים צבאיים חסרי תקדים בעוצמתם, בדיוקם ובמשמעות האסטרטגית שלהם במאבק מול ארגוני הטרור ברצועת עזה. מערכת הביטחון ממשיכה במוכנותה להגן על אזרחי ישראל, וכוחות הביטחון וצה"ל פרוסים בשטח, בכלל המערכים, בגזרות השונות, בהגנה ובהתקפה. המציאות בשטח תקבע את המשך הפעולות".

זירת פגיעה ישירה בבית באשקלון, 20 במאי 2021. מירב כהן
עוד לפני החלטת הקבינט. פגיעה ישירה בבית באשקלון, היום/מירב כהן

גם בשעת התכנסות הקבינט נמשך הירי מהרצועה לעבר יישובי הדרום. יירוטים נרשמו מעל שדרות, ואזעקות נשמעו באשדוד, אשקלון, באר שבע, נתיבות, שדרות ויישובי עוטף עזה. בשלב זה לא דווח על נפגעים.

מוקדם יותר פורסם דיווח ברשת אל-ג'זירה לפיו ישראל עדכנה את מצרים שהיא מתכננת לסיים את מבצע שומר החומות בעזה. במקביל, גורמים בחמאס אמרו לעיתון אל-אחבאר הלבנוני המקורב לחיזבאללה כי הפסקת האש תיכנס מחר לתוקף.

בתוך כך, מסתמן כי מעבר כרם שלום יפתח מחר לצורך העברת דלקים, מזון ותרופות לתוך הרצועה, בעוד מעבר ארז יפתח לצורך כניסת דיפלומטים וחולים. עוד לפני התכנסות הקבינט, גורם צבאי בכיר אמר כי "אנחנו ממשיכים לפעול בשטח. יש לנו משימות בשעות הקרובות כמו לתקוף משגרי רקטות ובתי פעילים. הרמטכ"ל כבר אישר תוכניות תקיפה ללילה הזה".

הריסות מתקיפת צה"ל באזור חאן יונס, רצועת עזה, 19 במאי 2021. AP
הריסות מתקיפת צה"ל ברצועה, היום/AP

יו"ר תקווה חדשה, ח"כ גדעון סער הביע התנגדות להפסקת הלחימה באופן חד-צדדי, ואמר כי החלטה כזו תהווה "פגיעה קשה בהרתעה הישראלית כלפי החמאס ולא רק כלפיו. הפסקת הפעילות הצבאית של ישראל ללא הטלת מגבלות כלשהן על התעצמות והתחמשות החמאס ובלי החזרת החיילים והאזרחים המוחזקים בעזה תהיה כשלון מדיני שאת מחירה נשלם בריבית בעתיד".

דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה כי הדיווחים בדבר התקדמות לכיוון הפסקת אש בין ישראל לחמאס הם "מעודדים". עוד נמסר מהבית הלבן כי ממשל ביידן מאמין שישראל הגיעה ליעדים צבאיים משמעותיים במהלך המבצע, וכי היא בעמדה המאפשרת לה לצמצם את הפעולות שלה.

במקביל, נשיא רוסיה וולדימיר פוטין חתם היום על הוראה להיערך לפינוי אזרחי רוסיה וחבר העמים מרצועת עזה. המשימה להערכת מספר האזרחים וההיערכות לפינוי הוטלה על משרדי המודיעין והחוץ הרוסיים. מהלך דומה של רוסיה נעשה בזמן מבצע צוק איתן ב-2014.

ירי מרגמה של צה"ל, 20 במאי 2021. ראובן קסטרו
ירי מרגמה של צה"ל, היום/ראובן קסטרו

מטחי הרקטות וירי פצצות המרגמה מהרצועה לשטח ישראל נמשכים גם היום, יומו ה-11 למבצע שומר החומות. לאורך היום נרשמו פגיעות בבתים באשקלון, בשדרות ובמפעל באזור התעשייה באר שבע. החל משעות הבוקר נשמעות אזעקות ביישובים בעוטף עזה, באזור נתיבות ומערב הנגב, ומאוחר יותר גם באזור אשדוד, אשקלון, גן יבנה, באר שבע, עומר, רהט והפזורה הבדואית. כמו כן, טיולית ריקה שחנתה בנתיב העשרה נפגעה מירי טיל נ"ט שירה חמאס, זמן קצר לאחר שירדו ממנה 30 חיילים.

בתוך כך, צה"ל הנחה את תושבי היישובים הממוקמים עד ארבעה קילומטרים מהגבול להישאר במרחב מוגן עד להודעה חדשה. זאת, כחלק מהערכות לירי מסיבי של מרגמות ורקטות מהרצועה לכיוון היישובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully