וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזעקות לא הופעלו מ-1:00; חמאס: הפסקת אש עשויה להתרחש תוך 24 שעות

בכירים בארגון אמרו ל-CNN כי הפסקת אש מתקרבת. זאת, על רקע דבריו של סגן ראש הלשכה המדינית בחמאס כי נערכות שיחות בנושא, אך הם טרם הסכימו לתנאים: "המשוואה פשוטה: אם יפציצו - נפציץ". בתחילת הלילה מטחים נורו לעוטף והנגב. צה"ל המשיך בתקיפה

בווידאו: תקיפות כוחות זרוע היבשה במהלך מבצע "שומר החומות"/צילום: דובר צה"ל

בכירים בחמאס אמרו הלילה (חמישי) לרשת CNN כי הפסקת אש עם ישראל עשויה להתרחש בקרוב, "ייתכן שבתוך 24 שעות". זאת, בעקבות הלחץ הבינלאומי על שני הצדדים לסיום ההסלמה. מעט מוקדם יותר, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי בארגון צופים שתושג הפסקת אש בתוך יום או יומיים. בריאיון לאל-מיאדין טען סגנו של איסמעיל הנייה כי ישראל מתחננת להפסקת אש וכי מאתמול נערכות שיחות בניסיון להגיע להרגיעה אך חמאס לא הסכים לתנאים.

דבריו של אבו מרזוק הגיעו ביום העשירי למבצע "שומר החומות", כשבמקביל נמשך הירי מרצועת עזה לעבר שטח ישראל ותקיפות צה"ל ברצועה. "מההתחלה הבהרנו - אם יפציצו, נפציץ, אם יחריפו, נחריף. יש לנו עניין אחד וכתובת אחת - ירושלים, ואנו עושים זאת למען אל-אקצא ושייח' ג'ראח". עוד הוא אמר כי המתווכים רצו שחמאס "תנצור אש שלוש שעות לפני ישראל, ולא הסכמנו. ישראל לא יכולה להילחם בכמה חזיתות, ובמקביל גם מבפנים. זה יהיה גהנום שייפתח ולכן ישראל מודאגת".

על רקע המגעים, מסביבות השעה 1:00 לא זוהו שיגורים ולא נשמעו אזעקות ברחבי הארץ. לפני כן, מטחים נורו לעבר יישובי העוטף, באר שבע והסביבה, חצרים ואופקים. על פי דיווחים פלסטיניים, בין היתר שוגרו רקטות לעבר בסיסי חיל האוויר תל נוף וחצרים. מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לא ידוע לנו על מקרים חריגים. לא היתה כל פגיעה". במקביל, לא התקבלו דיווחים על נפגעים במהלך הירי הלילה, למעט נערה בת 14 וגבר כבן 50 שנפצעו בזמן שרצו למרחבים המוגנים. צוות מד"א פינה אותם לבית החולים סורוקה בבאר שבע.

בית משפחת אל-אסטל, ח'אן יונס, עזה. 19 במאי 2021. חסן אצליח, אתר רשמי
הריסות ברצועת עזה, אתמול/אתר רשמי, חסן אצליח
דיון הערכת המצב בלשכת שר הביטחון עם צמרת המערכת הביטחונית. 20 במאי 2021. אלעד מלכה, אתר רשמי
דיון הערכת המצב בלשכתו של גנץ עם צמרת המערכת הביטחונית. אמש/אתר רשמי, אלעד מלכה

צה"ל המשיך לתקוף הלילה עשרות יעדי טרור ברחבי רצועת עזה בדגש על ח'אן יונס, רפיח, לב העיר עזה, ומחנות הפליטים בצפון הרצועה. לדברי גורמים בצבא, צה"ל פגע באתרי שיגור של רקטות קצרות טווח ומרגמות, בשלבים נוספים של מנהרות ותוכנית "המטרו" של חמאס ובמקרה אחד ברכב.

תוצאות התקיפה לא ברורות בשלב הזה. בנוסף לכך, ספינות חיל הים תקפו את קו החוף בדרום הרצועה לאורך קו החוף, כדי למנוע שיגורי רקטות ומחשודים להתקרב אל הים.

"יש ירידה בהיקף השיגורים של החמאס והג'יהאד האסלאמי, לא רק בגלל שהם מחשבים כלכלית כל רקטה וחימושים כדי לשמור למערכה ארוכה או למטח הסיום - אלא כי פגענו בהם. כי השמדנו להם רקטות ומשגרים רב קניים", אמרו גורמים בפיקוד הדרום. "אנחנו מייצרים להם דילמות מה וכמה לתקוף. הם לא פועלים בחופשיות כמו שהיו רוצים. אחרי כל שיגור רקטה אנחנו אוספים מידע, מנתחים, ותוקפים את המשגרים בחזרה. בחלק מהמקרים אנחנו תוקפים עוד לפני שהם משגרים לעבר ישראל".

יירוט של מערכת ככיפרת ברזל בשמי אשקלון 19 במאי 2021. רויטרס
יירוט באשקלון, אתמול/רויטרס

השיגורים ליישובי הדרום, עוטף עזה, והשפלה נמשכו אמש החל משעות הבוקר ולאורך היום, בהם גבר בן 72 נפצע באורח בינוני מההדף כתוצאה מפגיעה ישירה בבית בשדרות. בעיר אותרו סך הכל חמש נפילות במטח אחד, ושתי רקטות נפלו באשדוד - ללא נפגעים. מוקדם יותר היום נפלו שבע רקטות סמוך לבתים ביישוב במועצה האזורית אשכול, חלקן ליד בתי מגורים. לא היו נפגעים, ונזק קל בלבד נגרם לרכוש.

מאז תחילת המבצע, בצד הישראלי נהרגו 12 בני אדם כתוצאה מירי הרקטות. לפי משרד הבריאות בעזה, נהרגו 227 בני אדם ברצועה, בהם 63 ילדים, 36 נשים ו-16 קשישים ו-1,620 נפצעו.

פגיעה ישירה בבית בשדרות, 19 במאי 2021. ., יניב כליף
תמונתו של הבאבא סאלי בדירה שנפגעה בשדרות, אמש/יניב כליף, .

הפגיעה הישירה בשדרות היתה בביתו של בן בוחבוט, שבנו הספיק להגיע לממ"ד הבית עם הנכדה אבישג - אז הרקטה פגעה בחיבור של החדר המוגן עם הבית. על קיר הבית היו תלויות תמונות של הרב עובדיה יוסף והבאבא סאלי - שלא ניזוקו כלל מהפגיעה.

"שלוש-ארבע פעמים בשבוע אני הולך לקברו של הבאבא סאלי. התמונה פה מאז שאבי יוסף היה חולה לפני שמונה שנים, וקניתי לו אותה במתנה כי הוא מאמין גדול. התמונה נשארה תלויה וכל הבית נהרס, זה לא סתם, זה נס", בן סיפר. "הבאבא סאלי שומר עלינו, ולכן הבן והנכדה ניצלו - היה פה נס".

פגיעה ישירה בבית בשדרות, 19 במאי 2021. ., יניב כליף
הבית שנפגע בשדרות, אתמול/יניב כליף, .
טנקים של צה"ל בעוטף עזה 19 במאי 2021. ראובן קסטרו
תותח של צה"ל במהלך ירי לעבר הרצועה, היום/ראובן קסטרו

כחלק מהמאמצים להגיע לרגיעה, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שוחח היום עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר לו כי הוא מצפה לראות רגיעה בלחימה בעזה עוד היום. הנשיא אמר את הדברים בשיחת טלפון שקיים עם נתניהו בפעם הרביעית מאז תחילת המבצע. דוברת הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה לאחר שיחתם, כי ביידן הדגיש בפני נתניהו שהוא "ציפה לראות בלימה משמעותית בהסלמה בעזה בדרך להפסקת אש".

מנגד, ראש הממשלה אמר לאחר השיחה כי הוא מעריך את תמיכתו של הנשיא ביידן אבל נחוש להמשיך במבצע עד להשגת היעד. "אני בא עכשיו מהבור בקריה. זה מרשים ביותר. כל יום שעובר אנחנו מסכלים עוד מפקדים בכירים, מפילים עוד מגדלי טרור, פוגעים בעוד מצבורי נשק", אמר. "אני נחוש להמשיך במבצע הזה עד שיושג היעד שלו - להחזיר את השקט והביטחון לכם, אזרחי ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully