וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באונר"א: המצב בעזה מידרדר, עלולה להיות קריסה הומינטרית

עודכן לאחרונה: 19.5.2021 / 15:24

מנהל המבצעים של סוכנות האו"ם, מתיאס שמייל, ציין כי 50 אלף פלסטינים מצאו מקלט בבתי הספר של הארגון, וכי מלאי המזון, המים, הדלק והתרופות הולך ופוחת. "הורים מספרים לי שהם הולכים לישון באותו חדר עם ילדיהם - כדי שאם ייפגעו בהפצצה ישראלית, לפחות הם ימותו יחד"

בווידאו: בכיר באונר"א מתריע מפני קריסה הומינטרית בעזה/צילום: ברק רביד

"המבצע בעזה לא הוביל עד כה לקריסה הומניטרית ברצועה, אבל המצב מידרדר והדבר עלול לקרות אם הלחימה תימשך" - כך אמר אתמול (רביעי) מתיאס שמייל, מנהל המבצעים של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטינים, אונר"א, בריאיון לוואלה! ממשרדו בעזה. שמייל ציין כי מעברי הגבול לעזה סגורים כמעט באופן מלא והדבר מביא למחסור הולך וגובר במזון, מים, דלק ותרופות. "אנחנו רואים התחלה של קריסה. אם הלחימה תימשך המצב צפוי להחריף באופן דרמטי", הוסיף.

"זו מלחמה", סיפר שמייל והוסיף כי "הורים בעזה בעיקר מודאגים לביטחון של ילדיהם. אנשים כאן אומרים לי שהם הולכים לישון בלילה באותו חדר עם הילדים שלהם כדי שאם הם ייפגעו בהפצצה ישראלית וימותו, לפחות הם ימותו יחד. זה מה שאני שומע מאנשים. הם מבוהלים וסובלים מטראומה".

הצוות הבינלאומי של אונר"א מאוד מוגבל ביכולתו לנוע ברחבי הרצועה בגלל ירי הרקטות של חמאס והתקיפות הישראליות. שמייל אמר כי בשל הצפיפות הרבה ברצועה, אין הפרדה בין אזורי הלחימה לאזורי המגורים של האזרחים. "הרבה רקטות משוגרות מאזורי מגורים בהם יש אזרחים ולכן חלק מהתקיפות הישראליות הן על אזורי מגורים בהם יש אזרחים", סיפר.

פלסטינים מוצאים מחסה בביה"ס של אונר"א, עזה, 14 במאי 2021. GettyImages
פלסטינים מוצאים מחסה בבית ספר של אונר"א, עזה, השבוע/GettyImages
ביה"ס של אונר"א, עזה, 14 במאי 2021. GettyImages
בית ספר של אונר"א, עזה/GettyImages

כל יציאה ממבני האו"ם חייבת להיות מתואמת עם צה"ל ועם חמאס. מנהל המבצעים של אונר"א אמר כי לפני כמה ימים גורמים בצה"ל יצרו איתו קשר כאשר שהה בבית החולים שיפא בעזה והנחו אותו שלא לצאת מהבניין, כיוון שהתבצעה תקיפה נרחבת לא הרחק משם, ורצו למנוע פגיעה באנשי האו"ם באזור.

הבעיה העיקרית בעזה בימים האחרונים היא מספר גדול ביותר של עקורים שעזבו את בתיהם באזור הגבול עם ישראל במיוחד בצפון רצועת עזה. רבים מהעקורים נטשו מחשש לפלישה קרקעית ישראלית. "50 אלף עקורים פלסטינים שוהים כעת בכ-60 בתי ספר של אונר"א בעזה", אמר שמייל.

לדבריו, בתחילת המבצע הייתה בשווקים בעזה אספקת מזון למשך שבוע ימים, אך המדפים בחלק גדול מהחנויות החלו להתרוקן. על אף שביום שלישי אפשרה ישראל להכניס לרצועת חמש מכליות דלק עבור פעילות ארגוני האו"ם, הדלק הולך ואוזל. תחנת הכוח בעזה פועלת גם היא במתכונת חלקית בלבד, ואספקת החשמל הממוצעת עומדת על שש שעות ביום בלבד.

בווידאו: מניין ההרוגים בעזה הגיע לכ-200 ביום השמיני למבצע "שומר החומות"/צילום: רויטרס
מתיאס שמייל, מנהל המבצעים של אונר"א, 18 במאי 2021. רויטרס
"אם הלחימה תימשך המצב צפוי להחריף דרמטית". שמייל/רויטרס
ביה"ס של אונר"א, עזה, 14 במאי 2021. GettyImages
פלסטינים מוצאים מחסה בבית ספר של אונר"א, עזה/GettyImages

מנהל המבצעים של אונר"א ציין עוד כי בחלקים רבים של עזה יש בעיות אספקת מים כיוון שההפצצות הישראליות פגעו באחד ממתקני התפלת המים וכן בצינורות להובלת מים ברחבי הרצועה. לדבריו, משרד הבריאות בעזה עדכן אותו כי בתי החולים ברצועה מתקרבים לקצה גבול היכולת להתמודד עם פצועים ומעריכים כי אם הלחימה תימשך עוד זמן רב הם עלולים לקרוס. "אם הגבול לא ייפתח הם עלולים למצוא עצמם ללא תרופות", הזהיר.

שמייל סיפר כי עבד באזורי סכסוך רבים ברחבי העולם אך מעולם לא חווה שמונה ימים רצופים של ירי טילים בלתי פוסק ושל הפצצות בלתי פוסקות. "אין לנו כאן מקלט - יש לנו רק את הדגל הכחול של האו"ם על הגג שמגן עלינו", הוא אמר. "אנחנו ביום התשיעי של הלחימה וזה לא נראה מכאן כאילו מתקרבים להפסקת אש", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully