וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

100 ק"מ של סודות מתחת לאדמה: חיסול המטרו של חמאס - שלב אחר שלב

עודכן לאחרונה: 17.5.2021 / 11:12

צה"ל תקף הלילה את החלק השלישי של מערך המנהרות, במטרה לפגוע ב-15 ק"מ בנויים נוספים, בנוסף לעשרות שכבר קרסו. השיטה, הביצוע והחיבוק של גנץ וכוכבי: התכנית לחיסול העיר התחתית של של ארגון הטרור

צפו בהדמייה: כך נראה פרויקט ה"מטרו" של חמאס שהופגז/דו"צ

צה"ל יצא הלילה (שני) למתקפה רחבה נגד החלק השלישי של ה"מטרו של עזה", במטרה לפגוע ב-15 ק"מ של מנהרות נוספות, פרט לעשרות הקילומטרים שכבר קרסו בעקבות תקיפת חיל האוויר. גורמי ביטחון כי בסך הכול תקף צה"ל כמאה קילומטרים של מנהרות מתחת לעיר עזה במהלך המבצע.

בראיית המטה הכללי של צה"ל, מדובר בממד החשוב ביותר, מאחר שכל התחומים מתבססים עליו. לכן הוחלט לקדם אותו גם במחיר שלא ייהרגו בו מאות לוחמים, שמלכתחילה לא הוגדרו כיעד בתקיפה. בצה"ל מתעקשים כי היקף הרוגים גבוה לא הוצב כיעד בתקיפה הראשונה של המטרו, אלא הרס התשתית עליה עמל חמאס במשך שנים ארוכות. זמן קצר לאחר סיום התקיפה הראשונה, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי נפגש עם שר הביטחון בני גנץ. השניים התחבקו חיבוק ממושך. זה לא היה עוד חיבוק של "שלום שלום". לדברי גורמי צבא, החיבוק הזה המחיש יותר מהכול את גודל ההערכה על ביצוע המשימה והיקף ההצלחה.

ההריסות ברצועת עזה, 17.5.21. רויטרס
ההריסות ברצועת עזה. 100 ק"מ של סודות מתחת לאדמה/רויטרס

אחד מיעדי המבצע 'שומרי החומות' היה לתקוף ולפגוע קשה במספר תחומים בזרוע הצבאית של החמאס והג'יהאד האסלאמי: תלול מסלול (הרקטות ופצצות המרגמה), אתרי פיקוד ושליטה, כוחות נוחבה שפועלים במנהרות, כוחות נוחבה שפועלים בים, רחפנים וכלי טיס לא מאוישים, ייצור אמצעי לחימה והתעצמות צבאית. על כולם הונח יעד מרכזי: עולם המנהרות.

עולם המנהרות של חמאס מתחת לעזה ופאתיה משתרע על פני יותר ממאה ק"מ. המפה המדויקת שלו, שיודעת להוביל את המפקדים והלוחמים לכל הסתעפות ונקודת קצה, מוגדרת כאחד הסודות הגדולים ביותר בחמאס. בעיני רבים, המושג 'מנהרה' מצטייר כתעלה חשוכה שמובילה מאחד הבתים ברצועת עזה אל הגבול עם ישראל, מחשבה מוטעית ביסודה.

עוד בוואלה!

בתגובה למטחים לעבר הדרום: צה"ל תקף 9 בתי מפקדים בחמאס

לכתבה המלאה
כוחות ההצלה ברצועת עזה, 17.5.21. רויטרס
כוחות ההצלה פועלים ברצועה. מתחת לכל בית מפקד יש גישה למטרו/רויטרס

בעשר השנים האחרונות יצר חמאס עיר תחתית שבנויה מלמעלה ממאה ק"מ קילומטרים של מנהרות מסתעפות, שמות רחובות ומספרים, אתרים רגישים, מאות חדרים ומפקדות רחבות עמוק מתחת לפני האדמה. ב'מטרו של עזה' נבנו חדרי שהייה ללוחמים, אפסנאות נשק ותחמושת, אליהם מגיעים לוחמי הנוח'בה בלבוש אזרחי. מתחת לכל בית מפקד יש מנהרה שמובילה אותו למטרו. כדי לחמוק מעיני המודיעין הישראלי, הלוחמים יורדים למנהרה ומיד לאחר מכן מקבלים את הציוד ואמל"ח המותאמים ללחימה של כל אחד מהם. במקום חדרי פיקוד, חדרי שהיית מפקדים בכירים ואמצעי תקשוב ובקרה, כולל אנרגיה שמאפשרת שהייה ארוכה מתחת לקרקע ללא חשמל חיצוני.

חמאס בנה גם אתרי שיגורי רקטות ופצצות מרגמה עם יכולת הטענה וחימוש מחדש תוך כדי לחימה, אתרי שיגור נ"ט ואתרי תצפית, איסוף מודיעין, צליפה והרכבת מטענים. כוחות הנוח'בה, שמוגדרים ככוחות העלית של חמאס, פיתחו שיטת לחימה מיוחדת לחטוף חיילים באמצעות מנהרה שנוסתה בהצלחה במבצע צוק איתן, בעת חטיפת הלוחם אורון שאול ז"ל והקצין סגן הדר גולדין ז"ל.

פרויקט ה׳מטרו׳ של חמאס. דובר צה"ל
גישה לכל לוחם. המטרו של עזה/דובר צה"ל

לדברי גורמי הביטחון, חמאס העצים לא רק את הסתעפות המנהרות בשבע השנים האחרונות, אלא פתח יותר פירים וחיזק אותם, כדי שיעמדו במתקפות צה"ל ויאפשרו למחבלים לנוע ממקום למקום ולהתל בלוחמי צה"ל כשאלה עולים לפרק זמן קצר ביותר מעל פני הקרקע. המחבלים יורים, חוזרים למנהרה, יוצאים במקום אחר באותו מתחם וחוזר חלילה כדי להקשות על זיהוי המיקום המדויק שלהם.

לא מרפים. תקיפות צה"ל בעזה

בוידאו: תקיפות צה"ל בעזה/עריכה: אביעד בללי

התחום הנוסף הוא היכולת להפוך רכיב במנהור למטען רב עוצמה, שמעליו יכול לעבור טנק או נגמ"ש ולהתפוצץ. לכן, במטה הכללי של צה"ל בפיקוד הרמטכ"ל הוחלט לקדם את מימוש התוכנית לתקיפת המטרו של עזה גם ללא הרג של מאות מחבלים. גורם ביטחוני אמר לוואלה!: "מוקדם לקבוע כמה נהרגו תחתיו, החמאס בעצמו לא יודע. למרות זאת, ההישג שלנו היה שלילת היכולת הזו, כי ברגע שאתה פוגע ב'מטרו של עזה' אתה פוגע בכל שאר התחומים ומקזז להם יכולות. עוד יהיו הפתעות בנושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully