וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי איום חמאס: מטחים לעבר גוש דן, באר שבע, השפלה ואזור נתב"ג

אזעקות נשמעו בת"א, בגוש דן, בשפלה, בבאר שבע, ביישובים בשומרון, בסביבת נתב"ג ובדרום הארץ. תושבים דיווחו על הדי פיצוצים בשמי האזור. במקביל, צה"ל תקף יותר ממאה מטרות טרור של חמאס ברצועת עזה ביניהן משרדו וביתו של מנהיג הארגון

בווידאו: מטחים לעבר גוש דן, השפלה ואזור נתב"ג/צילום: ניב אהרונסון, רויטרס

מבצע שומר החומות

  • מטחים כבדים לאזור המרכז, השפלה והדרום מעט אחרי חצות
  • נפילות רסיסים לאחר היירוט בפלורנטין בתל אביב, ראשון לציון ובת ים
  • צה"ל תקף יותר מ-100 תשתיות טרור של חמאס ברצועת עזה; גם את ביתו ומשרדו של מנהיג הארגון
  • לפי מד"א, מתחילת המבצע נהרגו 10 אזרחים, ונפצעו 727, כולל נפגעי חרדה
  • משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 147 הרוגים ו-1,100 פצועים

מטח רקטות נורה הלילה (ראשון) למרכז ודרום הארץ. בין הערים בהן נשמעו אזעקות היו תל אביב, באר שבע, ראשון לציון, חולון, ראש העין, אשדוד, יישובים בשומרון, סביבת נתב"ג, ויישובי עוטף עזה. בבת ים, בשכונת פלורנטין בתל אביב, ובראשון לציון התגלו רסיסים כתוצאה מיירוט מרבית הרקטות שנורו. הירי בוצע אחרי הפוגה של כמה שעות בשיגורים מרצועת עזה, וכן לאחר שחמאס הודיע כי הירי לעבר תל אביב ומרכז הארץ יתחדש בחצות, ואף הוציא הודעה כי "בהוראת מוחמד דף, תל אביב תחזור לעמוד על רגל אחת". ממד"א נמסר כי עשרה בני אדם נפצעו באורח קל לאחר שנחבלו בדרכם למרחב מוגן בעת הישמע האזעקות.

במהלך הלילה התחדש הירי מהרצועה לעבר באר שבע וסביבתה. חמש רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל ושבע נפלו בשטח פתוח. לא דווח עד כה על נפגעים. במקביל, צה"ל תקף יותר ממאה תשתיות טרור של חמאס בח'אן יונס, ביניהן אצטדיון פלסטין, ביתו ומשרדו של מנהיג חמאס, יחיא סנוואר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש בהצהרה בקריה כי המבצע לא תם וכי הוא "יימשך ככל שיידרש". הוא הוסיף כי "צפויים לעבור עלינו כמה ימים לא קלים". לגבי תקיפות צה"ל בעזה אמר ראש הממשלה כי "אנחנו עושים הכל כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה באזרחים וכדי לפגוע ישירות במחבלים".

יירוט כיפת ברזל בשמי פתח תקווה 16 במאי 2021. ראובן קסטרו
יירוט כיפת ברזל בשמי פתח תקווה, הלילה/ראובן קסטרו
מנהיג חמאס יחיא סנוואר בעזה 2019. 16 במאי 2021. AP
מנהיג חמאס יחיא סנוואר שמשרדו וביתו הותקפו על ידי צה"ל בעזה/AP

שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין קיים אמש שיחת טלפון עם שר הביטחון בני גנץ, בה הביע את דעתו על מצב ההסלמה, ואמר כי יש להשיב את הרגיעה. הוא הוסיף והביע דאגתו בנושא פגיעת אזרחים, וגנץ הדגיש בתגובה כי ישראל עושה כל מה שניתן להימנע מכך, וכי "מטרתה להשיג שקט ארוך טוול מול ארגון טרור שמכוון לפגיעה בריכוזי אוכלוסייה".

השיחה הגיעה לאחר המטחים הכבדים שנורו אתמול לאורך היום החל משעות הצהריים לאזור המרכז, לדרום ולשפלה, ובעקבות תגובת צה"ל שהפציץ בעזה, ככל הנראה בנוהל הקש בגג, את מגדל אל-ג'לא, בו ישבו כלי תקשורת דוגמת אל-ג'זירה ואי-פי. דובר צה"ל מסר כי מדובר בבניין רב קומות בו נמצאו נכסים צבאיים של המודיעין הצבאי של חמאס.

כמה רקטות פגעו ישירות במבנים ברמת גן, ראשון לציון, גבעתיים, אשקלון ויבנה ובמועצה אזורית אשכול. ברמת גן דווח על הרוג, גבר בן 56, כתוצאה מנפילת רקטה סמוך לביתו. נפילות נצפו מוקדם יותר גם בלוד, בטייבה ובספארי ברמת גן, וכמו כן רקטה נחתה ליד ימית 2000 בחולון. בהמשך הערב זוהתה נפילה במושב מועצה אזורית שער הנגב. הירי נמשך לאורך כל היום, בעיקר ליישובי הדרום, כשבשעות הערב התחדש הירי לכיוון אשקלון ונתיבות.

אזעקות הופעלו בצהריים בכמה יישובים בשומרון אולם לא דווח על פגיעות בנפש או ברכוש באזור זה. לאחר מכן, ירי הרקטות המשיך לעבר יישובי הדרום ויישובי עוטף עזה.

שיגור רקטה למתחם הרכבת הקלה בבת ים 16 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
שרידי רקטה שנפלה בבת ים, הלילה/מערכת וואלה!, אתר רשמי

בחמאס ובג'יהאד האסלאמי איימו "בתגובה מטלטלת" להפגזת אל-ג'לא, שלפי דובר צה"ל היה בניין רב קומות בו נצדובר הזרוע הצבאית: "על תושבי תל אביב והמרכז לעמוד על רגל אחת ולהמתין לתגובה שתרעיד את האדמה". גדודי אל-קודס מאיימים להרחיב את מעגל ההפצצה בשעות הקרובות ולהשתמש ברקטות ראשונות מסוגן, שלא בוצע בהן שימוש עד כה.

הערכת מצב בקרייה לקראת המשך התקיפות בעזה 15 במאי 2021. אלעד מלכה, משרד הביטחון
הערכת מצב בקריה, הערב/משרד הביטחון, אלעד מלכה
יירוט כיפת ברזל בשמי אשקלון 15 במאי 2021. רויטרס
שיגורי רקטות לאשקלון, הערב/רויטרס

דובר צה"ל הדי זילברמן התייחס הערב למבצע ולהישגים הצבאיים שהביא איתו עד כה. על התקיפה הנרחבת בלילה שבין חמישי לשישי אמר "אנחנו עדיין לא יודעים מה מספר הפעילים שנהרגו שם. נכון אפשר היה לחכות להזדמנות אחרת במבצע אחר אבל זה הזמן. עכשיו תוקפים את מדינת ישראל. בחרנו לעשות את זה עכשיו ואני חושב שפעלנו נכון בעניין הזה".

לגבי הפסקת אש אמר דובר צה"ל "אולי מדברים במקומות אחרים על הפסקת אש אצלנו אין את המילה הפסקה אצלנו יש רק אש. הרמטכ"ל הנחה את צה"ל היום בהערכת המצב להיערך למבצע ממושך ומדורג. אנחנו נסיים את השלב הנוכחי ונמשיך לשלב אחרים ככל שיידרש".

זילברמן התייחס ליכולותיו של חמאס והפעולות אותן סיכל צה"ל מצד הארגון. "חמאס הוא ארגון מסודר ויש לו יכולות אנחנו מצליחים להתמודד בצורה טובה עם רוב היכולות שלו. פגענו קשות ביכולת שלו לפשוט מהים כשפגענו בפעילים ימיים שלו". על הרקטות ארוכות הטווח אמר "יש לנו יממה מאוד מוצלחת של תקיפת המשגרים הרב קניים. הצלחנו לפגוע ב-15 משגרים כאלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully