וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדינת טרור": טורקיה ניסתה להתקרב לישראל, אך המבצע בעזה טרף את הקלפים

עודכן לאחרונה: 13.5.2021 / 11:27

אנקרה שלחה בחודשים האחרונים איתותים על רצונה לשפר את היחסים בין המדינות, אך מאז תחילת מבצע "שומר החומות" היא מובילה קו תקיף נגד ישראל. השתתפות של שטייניץ בפורום אנרגיה בוטלה, וארדואן אמר לפוטין כי על הקהילה הבינלאומית "ללמד לקח הרתעתי" את ישראל

בווידאו: צה"ל תקף חולית משגרי נ"ט/צילום: דו"צ

מאז תחילת מבצע "שומר החומות" ברצועת עזה ביום שני, טורקיה מובילה קו תקיף נגד ישראל, אחרי חודשים שבהם גיששה אחר נרמול היחסים. כך, למשל, בוטלה השתתפותו של שר האנרגיה יובל שטייניץ בכנס שהיה אמור להיערך בטורקיה בחודש הבא.

"אנחנו דורשים צעדים ממשיים", אמר היום (חמישי) סגן נשיא טורקיה, פואט אוקטאי, שתקף את המעצמות על כך שהן מגנות את האלימות מבלי לפעול. הוא קרא למדינות המוסלמיות להציג עמדה מאוחדת וברורה נגד ישראל, ואמר כי אלו שלא עושות זאת, שותפות ל"עינוי" שעוברים הפלסטינים.
בדומה לנשיא רג'פ טייפ ארדואן, הוא האשים את ישראל בהיותה "מדינת טרור".

טורקיה לא גינתה את ירי הרקטות המאסיבי לערי ישראל, שגבה את חייהם של שישה אזרחים, בהם ילד בן שש משדרות. לטורקיה יש יחסים קרובים עם חמאס, שחלק מבכיריו מתגוררים במדינה. אתמול התקיימו הפגנות בסמוך לקונסוליה הישראלית באיסטנבול, שבהן הונפו דגלים פלסטיניים, אחרי שבתחילת השבוע הוצת דגל ישראל ליד מעון השגריר בבירה אנקרה.

הפגנות פרו פלסטיניות מול הקונסוליה הישראלית באיסטנבול, טורקיה, 12 במאי 2021. רויטרס
מפגינים פרו-פלסטינים באיסטנבול, אתמול/רויטרס

טורקיה, שיחסיה עם ארצות הברית התדרדרו מאז שג'ו ביידן החליף את דונלד טראמפ בינואר, מחפשת לשפר את יחסיה עם מדינות ערב שעמן הסתכסכה בעשור החולף. משלחת מטעמה קיימה שיחות ישירות ראשונות עם מצרים מאז הדחתו של מוחמד מורסי מהשלטון ב-2013, ושר החוץ שלה ביקר בערב הסעודית לראשונה מאז רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול ב-2018.

גם ישראל קיבלה איתותים על רצונה של טורקיה לשפר את הקשרים שלא חזרו לסורם מאז משט המרמרה לפני יותר מעשור. אזרבייג'ן, בעלת ברית קרובה של טורקיה שנתנה מכלי הנשק של ישראל במהלך מלחמתה האחרונה מול ארמניה, אף הציעה לתווך בין המדינות. ואולם, המבצע בעזה והעימותים בירושלים טרפו את הקלפים.

נשיא טוריקה, ארדואן במהלך השתתפותו בכנס של מפלגתו באנקרה 24 במרץ 2021. AP
רוצה ללמד את ישראל "לקח". ארדואן/AP

ארדואן, בשיחה שקיים אתמול עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר כי על הקהילה הבינלאומית "ללמד לקח הרתעתי" את ישראל והוסיף כי אנקרה פועלת כדי לרתום מדינות נוספות לכך. הוא אף חזר על ההצעה שמקדמת טורקיה מאז 2019, שליחת משקיפים בינלאומיים לאזור כדי "להגן על הפלסטינים". ליוזמה הזו אין סיכוי ממשי, לאור הווטו שבו מחזיקה ארצות הברית במועצת הביטחון של האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully