וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחדש הירי מעזה: מטח כבד על המרכז והשרון, לראשונה: אזעקות בגליל התחתון

רקטות נורו מעזה לעבר יישובי גוש דן, השפלה והשרון. אזעקות נשמעו לראשונה ביישובים בעמק יזרעאל. בהמשך נורה מטח גם לאזור מודיעין. בניין נפגע בפ"ת, רכבים עולים באש. נפילות זוהו בראשון לציון ובחולון, אין דיווח על נפגעים. צה"ל תוקף מבנים אסטרטגיים של חמאס ברצועה

בווידאו: פגיעת רקטה בפתח תקווה/ראובן קסטרו, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים
  • ההרוג מירי הנ"ט: סמ"ר עומר טביב, בן 21 מאליקים
  • מטחים לעבר המרכז והדרום: פגיעות ישירות באשקלון ושדרות
  • מחשש למתקפת רקטות: באילת ובחיפה פתחו מקלטים
  • נתניהו מאיים: נכה בחמאס מכות שהם לא חלמו עליהן
  • הקבינט ידון בהרחבת המבצע בשעה 17:00
  • שישה ישראלים נהרגו בשיגורים מעזה
  • הפלסטינים מדווחים על 53 הרוגים, בהם 13 ילדים

מטח רקטות נורה הלילה (חמישי) ליישובי גוש דן, השפלה, השרון, הדרום ולראשונה גם ליישובים בגליל התחתון. אזעקות נשמעו ביישובים באזור נהלל. נפילות זוהו בראשון לציון ובחולון, לא דווח על נפגעים. בהמשך נורה מטח גם לאזור מודיעין. במטח השלישי שנורה למרכז, בניין בפתח תקווה ספג פגיעה, ובמקום עלו כמה רכבים באש. לבית החולים בילינסון בעיר פונו ארבעה פצועים, בהם אחד בינוני משאיפת עשן, ועוד שלושה במצב קל משאיפת עשן וחרדה. פגיעה נוספת זוהתה בקריית גת, שם נפלו רסיסים בבית ספר חב"ד בעיר.

בפתח תקווה נחתה הרקטה בין ארבעה בניינים וגרמה לנזק גדול כתוצאה משריפות שפרצו במקום, בעיקר בדירות בקומות התחתונות וברכבים.

מוקדם יותר אמש נורה מטח רקטות למרכז ולדרום, כשכמה מהן פגעו בבניינים באשקלון ובשדרות. כתוצאה מכך, שבעה בני אדם נפצעו בשדרות, מהם ילד בן שש באורח אנוש. הילד נפגע מרסיס שעף מהרקטה, שפגעה בדירה ליד. מלבדו, באירוע היו שני פצועים בינוני - אישה בת 40 וילד בן 4 - וארבעה פצועים קל. באשקלון כמה בני אדם נפצעו קל. רקטה נוספת נפלה בגן ילדים במועצה האזורית שער הנגב, שהיה ריק מאדם. במקביל, לאחר האיומים מעזה, באילת ובחיפה פתחו הערב מקלטים מחשש למתקפת רקטות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
רקטה נפלה בעיר פתח תקווה, 13 במאי 2021. ראובן קסטרו
הבניין שנפגע בפתח תקווה, הלילה/ראובן קסטרו

מוקדם יותר הותר לפרסום כי לוחם בגדוד 931 בחטיבת הנח"ל, סמל ראשון עומר טביב בן ה-21 מאליקים, הוא ההרוג מירי טיל הנ"ט שנורה מעזה לעבר רכב בעוטף עזה מוקדם יותר היום. מלבדו נפצעו שני חיילים נוספים באירוע באורח קשה ובינוני.

צוות מד"א טיפל בהם בזירה תחת ירי בלתי פוסק, ופינה אותם לבית החולים ברזילי באשקלון. טיל קורנט נוסף שוגר דקות לאחר מכן. חמאס קיבל אחריות על השיגור.

"סמוך לשעה 11:00 פגע טיל נ"ט בג'יפ", אמר דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן שיחה עם כתבים. לדבריו, הכוח הוצב במקום במטרה להגן על יישובי האזור, ולאבטח את השטח שבין הגדר לבין היישוב נתיב העשרה. זילברמן הסביר כי הכוח "נכנס ליישוב, הגיע לשכונת ההרחבה והיה חשוף לטיל הנ"ט בשטחי היישוב. הוא נפגע כחלק ממשימת האבטחה. לאירוע הזה מצטרף ירי פצמ"רים כדי להקשות על מאמצי הפינוי".

רקטה נפלה בעיר פתח תקווה, 13 במאי 2021. ראובן קסטרו
רקטה פגעה בבניין בפתח תקווה, הלילה/ראובן קסטרו
רקטה נפלה בעיר פתח תקווה, 13 במאי 2021. ראובן קסטרו
רקטה פגעה בבניין בפתח תקווה, הלילה/ראובן קסטרו
רקטה נפלה בעיר פתח תקווה, 13 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
רכבים עולים באש בפתח תקווה, הלילה/מערכת וואלה!, אתר רשמי
רקטה נפלה בבית בחולון, 13 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
רקטה שנפלה בבית בחולון, הלילה/מערכת וואלה!, אתר רשמי

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות רבות של חמאס ברצועה, בהם בתים של בכירים בעזה וחאן יונס. בנוסף, הותקפו הבנק המרכזי של חמאס ושני מבנים של המטה לביטחון פנים של הארגון. כוח של היחידה הימית של חמאס הותקף גם הוא על ידי כוח צה"ל.

בתגובה לפגיעה ברכב אמש, צה"ל תקף עשרות מטרות ברצועה בתוך דקות. בין היעדים היו חוליית חמאס שהתכוננה לשיגור מל"ט נפץ לישראל, משגרי נ"ט, ומשגר שהיה ערוך לירי של עשר רקטות לכיוון אשדוד ואשקלון. במבצע משותף עם שב"כ, חיסלו בכירים בפורום המטה הכללי של חמאס, שהיו מקורבים למנהיג הזרוע הצבאית מוחמד דף. צה"ל תוקף מבנים אסטרטגיים של חמאס ברצועה.

מוקדם יותר איים ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישראל תגיב ביד קשה לירי הרקטות מרצועת עזה. בדברים שאמר בבית החולים וולפסון בחולון, הצהיר נתניהו כי "נכה בהם מכות שהם לא חלמו עליהן".

"אמרתי אתמול שלבני החושך האלה, לטרוריסטים של החמאס והג'יהאד האסלאמי - שדמם בראשם. לפני שעה קלה חיסלנו מפקדים בכירים במטה הכללי של חמאס כולל את מח"ט עזה וגם מפקדים אחרים. זו רק ההתחלה", אמר נתניהו.

מאוחר יותר נאם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, והאשים כי "התוקפנות של ישראל חצתה כל גבול והיא הפרה כל חוק". הוא הוסיף: "אנחנו רוצים עתיד ללא כיבוש, מתנחלים או התנחלויות. לא נקבל כעובדה מוגמרת את מה שישראל רוצה לעשות נגד הנוכחות הפלסטינית בירושלים".

תיעוד: מבנה רב-קומות קרס בתקיפות צה"ל ברצועה

בווידאו: תיעוד של קריסת מבנה רב קומות בעזה שצה"ל תקף/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר
רקטה נפלה בבית בראשון לציון, 13 במאי 2021. -, אתר רשמי
רקטה פגעה בבית בראשון לציון, הלילה/אתר רשמי, -
בניין שנהרס בתקיפת חיל האוויר בעזה, 12 במאי 2021. רויטרס
"מכות שהם לא חלמו עליהן". בניין שנהרס בתקיפת חיל האוויר בעזה, היום/רויטרס

גורם ביטחוני בכיר התייחס הלילה להיקף התקיפות ברצועת עזה, והדגיש כי בנק המטרות של צה"ל מלא והמודיעין ממשיך למלא אותו בשעות האחרונות. "לא מיצינו את כל מה שיש לנו בארגז הכלים ואנחנו לא פוסלים אף סוג של פעולה. הכול על השולחן. הכול אפשרי או בתהליך הכנה. יכול להיות שנעשה דברים אחרים. החשבון של הצד השני השתנה. מאתמול בלילה (שלישי) הוא מגיב. נופלים לו בניינים והוא רודף אחרינו. צה"ל עושה וחמאס מגיב. אני לא בטוח שהוא שבע רצון. זה השתנה ב- 24 שעות האחרונות". הגורם ציין כי אף אחד לא שוחח עם צה"ל על הפסקת אש.

דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן

בווידאו: דובר צה" לוואלה - נפגע בכל בכיר צבאי ברצועה מהראשון ועד האחרון/צילום: דו"צ

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי שוחח בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והדגיש כי הוא מקווה שההסלמה בעזה תסתיים בהקדם האפשרי. הוא ציין כי לישראל יש זכות להגן על עצמה אחרי שיורים עליה אלפי טילים.

שר החוץ אנתוני בלינקן שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומסר לו כי הוא מגנה את מתקפות הרקטות על ישראל. עוד הדגיש בלינקן את החשיבות של הרגעת המתיחות באזור.

קודם לכן הביע בלינקן תמיכה בישראל, אך הבהיר כי עליה להימנע מפגיעה באזרחים חפים משפע ברצועת עזה. "אנחנו תומכים באופן מלא בזכותה של ישראל להגן על עצמה. אנחנו מגנים בצורה הברורה ביותר את ירי הרקטות. גם הישראלים וגם הפלסטינים צריכים לחיות בביטחון", אמר בלינקן, שהוסיף: "כשאנחנו רואים פגיעה באזרחים ובמיוחד ילדים שנהרגים יש לזה השפעה רבה. אני חושב שישראל צריכה לעשות הכול כדי למנוע פגיעה באזרחים גם בזמן שהיא מגנה על עצמה".

בלינקן אישר את הפרסום בוואלה! מוקדם יותר היום, כי סגן עוזר שר החוץ לעניינים ישראלים-פלסטינים האדי עמר ייצא לישראל לשיחות על בלימת ההסלמה. "אנו מודאגים מאוד מהאירועים בעזה ובישראל. האדי עמר יבקש בשם הנשיא ביידן ובשמי לבלום את ההסלמה", מסר בלינקן.

בשעות הערב, פורסם תיעוד של מבנה רב-קומות ברצועה שהתמוטט כליל בעקבות תקיפות צה"ל.

לצד זאת, ההגנה על גבול הרצועה תוגברה באמצעות טנקי מרכבה עם מעיל רוח, מחשש להמשך שיגורי נ"ט. בסך הכול, יותר מ-500 יעדים נפגעו. משרד הבריאות הפלסטיני עדכן כי 53 נהרגו בתקיפות, בהם 13 ילדים. 296 נפצעו. לפי הדיווח, 43% מההרוגים הם נשים וילדים.

נתניהו בבית החולים וולפסון: נכה בחמאס מכות שהם לא חלמו עליהן
12.5.21. פול חדשות 13, אתר רשמי
נתניהו בבית החולים וולפסון, היום/אתר רשמי, פול חדשות 13

תיעוד: אזעקה בלוד, הערב

בווידאו: תיעוד אזעקה בלוד לפני כניסת העוצר הלילי לתוקף/צילום: יותם רונן ולירן לוי, עריכה: עמית שמחה

שני מבנים רבי קומות הותקפו, אחד מהם בשכונת רמאל שבצפון הרצועה, בו שכנו בין היתר מטה המודיעין, מטה הגדה, מחלקת ההסברה וחטיבת עזה של חמאס. מצה"ל נמסר כי האזרחים ששהו בבניין הוזהרו טרם התקיפה. בהמשך עדכן צה"ל כי שני בכירים במערך המודיעין של חמאס חוסלו במהלך הלילה במבצע משותף עם שב"כ, ואחד נוסף נהרג בשעות הבוקר.

לפי דובר צה"ל, גם בורות שיגור רקטות ומטרות תת-קרקעיות הותקפו. "כל מי שירד לתת-קרקע - כשהם יעלו למעלה לא יהיו להם בתים לחזור אליהם", אמר. מנגד, כ-850 רקטות נורו וחצו את הגדר לישראל, ו-200 שוגרו ללא הצלחה. כלי טיס בלתי מאויש שחצה מרצועת עזה לעבר ישראל יורט.

בתוך כך, הערב הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס כדי לדון בהרחבת המבצע בעזה. גורם בכיר במערכת הביטחון אמר כי שר הביטחון בני גנץ דחה מסרים והצעות לתיווך מצרי בין ישראל לחמאס. לדבריו, לא ידוע על משלחת מצרית שעושה דרכה לעזה כדי לסייע בהרגעת המצב, למרות דיווחים על כך. גנץ הנחה להגביר את קצב התקיפות לאורך כל הרצועה.

ירי פגזי ארטילריה

בווידאו: דיווח על ירי ארטילרי בשידור חי לגבול הרצועה/צילום: אמיר בוחבוט

דובר צה"ל: בסיסים יתוגברו מחשש למתקפה

זילברמן התייחס בדבריו גם להתנקשות בארבעה בכירים בחמאס כחלק מהתקיפות ברצועת עזה. לדבריו, זו "פגיעה מאוד משמעותית. בסאם עיסא היה מח"ט העיר עזה. הוא שם מ-2017, היה מעורב בהרבה פיגועים, זה אובדן גדול לחמאס. מפקד שקיבל פקודות ישירות ממוחמד דף. תפסנו אותם בהפתעה מוחלטת, במספר מקומות שונים, גם בעזה בחאן יונס, בעת ובעונה אחת. במקביל - לא על הדקה, אלא על מספר דקות הפרש".

הוא ציין כי 25 פעילים של הארגון בדרגות שונות נהרגו בתקיפות. "עיסא, המח"ט, היה קרוב של מרוואן עיסא (בכיר חמאס מהצמרת הגבוהה ביותר של הארגון - א.ב). אנחנו גם תוקפים את הבתים של מפקדי חמאס, מקומות עבודה. אין להם לאן לחזור. אנחנו לא בוחלים באף אחד שמחזיק נשק, יהיה בכיר ככל שיהיה". זסילברמן טען כי בעקבות התקיפות היכולת המבצעית של חמאס נפגעה, אך הודה כי "זה לא אומר שאין להם יכולת לשגר לאזור המרכז". עוד אמר דובר צה"ל כי עד כה, למרות הפרסומים, בעקבות תפקיתו צה"ל התמוטטו רק שני מגדלים מעל עשר קומות, "וייתכן בהמשך שיפלו עוד מגדלים".

ההרוג מירי נ"ט סמל ראשון עומר טביב. דובר צה"ל
נהרג מפגיעת טיל נ"ט. עומר טביב/דובר צה"ל

זילברמן ציין עוד כי נעשה גיוס כולל של 3,000 חיילי מילואים, שחלקם יחליפו ביהודה ושומרון את פלוגות מג"ב, שיופנו לאכיפת החוק. ביחס להתפרעויות האלימות בערים המעורבות, אמר דובר צה"ל כי תוגברה האבטחה בבסיסים מסוימים מחשש לאלימות. "עיבינו את האבטחה בבסיסים מחשש שתהיה מתקפה", אמר, "חידדנו את זה: אם בלוד, לדוגמה, אז הבסיס סמוך ללוד - לא נשאיר אותו באבטחה רגילה אלא מעבים אותו".

מח"ט עזה ומפקדים במערך הייצור: בכירי חמאס שנהרגו בתקיפה בעזה

בין בכירי חמאס שנהרגו בתקיפות של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה נמצאים ראש מערך הסייבר ושיפור הטילים של הארגון, ראש מערך הייצור, ומפקד החטיבה של העיר עזה. במהלך התקיפה נהרס מתקן המחקר והפיתוח המרכזי של חמאס.

ההתנקשות כוונה לארבעה מפקדים בכירים בחמאס. הראשון, באסם עיסא הוא פעיל בכיר בארגון, ומפקד על חטיבת עזה מאז שנת 2017. בצה"ל ובשב"כ טוענים כי במסגרת עבודתו בארגון הוא היה מעורב לאורך השנים בפיגועים רבים, וכי "ניהל את הפעלת הכוח" בסבבי הלחימה מול ישראל.

בכירי ארגון הטרור חמאס שסוכלו בפעולה משותפת לצה"ל ושב"כ. דובר צה"ל
בכירי ארגון הטרור חמאס שסוכלו בפעולה משותפת לצה"ל ושב"כ/דובר צה"ל

תיעוד הג'יפ שנפגע, היום

בווידאו: תיעוד הג'יפ שנפגע מטיל בעוטף עזה/צילום: שי מכלוף

ההרוג השני הוא ג'מעה טחלה, ראש מערך הסייבר ופרויקט שיפור הטילים של הארגון, ו"מחזיק תיק מחקר ופיתוח", כפי שהוגדר על ידי כוחות הביטחון, שתיארו אותו כ"מוביל המרכזי של התעצמות חמאס". הוא נחשב ליד ימינו של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור.

ההרוג השלישי הוא גמאל זבדה, מבכירי מערך המחקר והפיתוח של חמאס, וראש מחלקת הפיתוח והפרויקטים במטה הייצור של הארגון. בכוחות הביטחון הסבירו כי הוא "המחולל המרכזי של מערך הייצור הרקטי של חמאס".

בכיר נוסף שנהרג הוא ח'אזם חטיב, ראש מחלקת המהנדסים במערך הייצור, וסגן מפקד המערך כולו. הוא נהרגו ראש המחלקה הטכנית במודיעין הצבאי, סאמי רדואן, וראש מחלקת הציוד התעשייתי במערך הייצור, וליד שמאלי, וכן עשרה פעילים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully