וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לראשונה לא מרגיש דו קיום בחיפה": הקריאות לחרם על ערבים מעמיקות את השסע

עודכן לאחרונה: 12.5.2021 / 13:36

ברשתות החברתיות נשמעות קריאות בוטות להחרים עסקים של ערבים בכלל ובחיפה בפרט. הסוחרים והתושבים הערבים קוראים לפיוס: "זה כמו חלום בלהות, אנחנו מבואסים ומבוהלים". חד"ש ביטלה את ההפגנה שתוכננה להערב בוואדי ניסנס. ראש העיר: "נעבור את התקופה הקשה"

מפגינים במושבה הגרמנית בחיפה, 9.5.21. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
מפגינים במושבה הגרמנית בחיפה/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

ברשתות החברתיות נשמעות קריאות בוטות להחרים עסקים של ערבים בכלל ובחיפה בפרט, והיום (רביעי) בחיפה המסעדנים והסוחרים הערבים חוששים לעתידם. בתוך כך, בעיר חד"ש ביטלה את ההפגנה שתוכננה להערב בחיפה, בשכונת ואדי ניסנס. "בשל המתיחות". ההפגנה תוכננה עוד בשבוע שעבר במחאה על "טרור הכיבוש". במפלגה פועלים לקיום הפגנה ערבית-יהודית בעיר, אחרי עיד אל פיטר.

פאדי נג'אר, בעליה של מסעדת "דוזאן" הוותיקה בלב שדרות בן גוריון ישב במהלך כל הערב עם קומץ מעובדיו בתוך המסעדה שלו שאת דלתותיה הגיף ואת אורותיה המפורסמים החשיך. "רק ב-02:00 בלילה, אחרי שנגמר הכול עזבתי. היו רגעים של פחד גדול. הרגשתי שחזרנו למלחמה. קיפלתי את הכיסאות והשולחנות. הכנסנו הכל פנימה והסתגרנו. יהודים עשו לי נזק שברו את החלונות של עסק של חברה שלי. המשטרה עומדת ומסתכלת כששוברים את העסקים שלנו ואת המכוניות שלנו. העיקר סוסים ורימונים. המשטרה היא שמבעירה את ההפגנה. במקום לשמור על הרכוש התעסקו בפיזור של מפגינים. התחננתי להם, תוציאו את 15 היהודים הגזענים. גם בעבודה הזו של המשטרה הכל היה נגד צד אחד, גם בזה".

"היום נפתח שוב, בחשש רב", הוא אומר, "טבעית יש פחד שיהודים לא יבואו. ההפגנות האלה לא טובות לכולם ברחוב. אנחנו לא רוצים להיות מזוהים עם הפגנות. אבל לא נותנים לאנשים להפגין בכרמל אז הם באים להפגין פה והם משחירים את הפנים שלנו. כל היהודים שמכירים אותי ואת המסעדה ועובדיה יודעים שאנחנו רוצים רק שלום ומרקם של קיום משותף כי אין לנו ברירה. אנחנו נולדנו כאן וכאן נישאר וכך גם היהודים שבאים לפה. המתנחלים והפנאטים מכל צד הורסים הכול וככה מתחילה מלחמה. צריך להבין שאנשים לא ישתקו כשפולשים לבתים שלהם. תראו מה קרה למדינה. כשנוסעים לאירופה מתביישים להגיד שאנחנו מפה. הרסו לנו את השם שלנו בספורט, הרסו את השם שלנו באירויזיון".

פאדי נג'אר, הבעלים של מסעדת "דוזאן". באדיבות המצולמים
פאדי נג'אר, בעליה של מסעדת "דוזאן"/באדיבות המצולמים

אתמול סגר נג'אר את המוסד שלו באופן יזום, אבל ביום ראשון ושני המסעדה עוד נותרה פתוחה למרות שתיירים וסועדים מעטים פקדו את את המושבה הגרמנית. "כאילו עבדתי, אבל בשורה התחתונה כבר שלושה ימים לא עבדתי, כי זה לא נקרא לעבוד ככה. שילמתי שכירות ושילמתי לעובדים, אבל הקופה נותרה ריקה. שישה חדשים רצינו להתאושש מהקורונה, עכשיו הגיע מצב יותר גרוע וכבר יש מי שמתגעגעים לקורונה. כואב לי מאוד". ההסבר שלו לשואה הכלכלית שהוא חווה תפתיע רבים. הוא אומר: "הכל בגלל בגלל שני מתנחלים שנכנסים לשיח ג'ראח ולוקחים בתים שלא שלהם. הכל זה מתוכנן מראש הממשלה ביבי שהחליט שאם הוא יוצא הוא ישרוף הכול מאחוריו. הנה זה קורה. הוא לא ייתן לאף אחד להרכיב ממשלה שתיתן לנו להתאושש. אז אני שואל איפה הצדק. במקום להוציא שני מתנחלים משכונה בירושלים אז אנחנו קורעים לגזרים את המרקם הטוב בינינו, משליכים לכל הרוחות את היחסים הטובים שרקמנו במשך שנים".

אבנים הושלכו ושוטרים הותקפו: המהומות בחיפה

בווידאו: יידוי אבנים ותקיפות שוטרים בחיפה/צילום: שלומי גבאי ויואב איתיאל, עריכה: עמית שמחה

"זו פעם ראשונה שאני לא מרגיש דו קיום בחיפה", אומר סרחאן מחמיד, יו"ר ועד תושבי המושבה הגרמנית, "יעני, לא ראיתי נציגות מהעירייה ולא ראיתי את ראש העיר בשטח, יורדת לראות מה קורה איתנו, להרגיע את הרוחות. כלום. לא ראינו אף אחד. השוטרים אתמול לא התנהגו יפה בכלל. זה היה עצוב. האשימו רק את הערבים שהפגינו - ומיהודים שבאו מכל הארץ, מההתנחלויות ועד לקריית שמונה, לעשות פה פרובוקציות ובלגן עם נשק קר וחם הם התעלמו, ואפילו אבטחו אותם. אחד מהם צעק על השוטרים מי אתה בכלל אני משלם לך משכורת והשוטרים זה לא מזיז להם ולא זזים. אז כנראה הוא יודע מה הוא מדבר. אני בן חמישים, עצוב לי לראות את זה בחיפה כי לא ראיתי את זה אף פעם. התיירות מתה והיא מתה עוד לפני הרמדאן. ברמדאן הזה לא ראינו הרבה אנשים בכלל. מאז הקורונה כולם פה במשבר ולא יכולים עכשיו לקום על הרגליים הם התמוטטו לפני שנה. וחשוב לציין שלא רק במושבה הגרמנית סובלים".

מפגינים במושבה הגרמנית בחיפה, 9.5.21. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
מפגינים במושבה הגרמנית בחיפה, 11 במאי 2021/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

"זה כמו חלום בלהות ואני עוד לא כל כך מאמין שזה קורה לעיר שלי", אומר לוואלה! מועין חלבי, המנהל בעיר התחתית של חיפה יחד עם זוגתו רולא מסעדה הנושאת את שמה והמוכרת כדוגמא של עסק המבוסס על הקיום המשותף, "אנחנו מבואסים ומבוהלים. זה כמו שפתאום אנחנו במרכז סרט סוג ג' בנטפליקס תוך שנייה התלקח ואנחנו שואלים מה קורה פה לעזאזל, על מה ולמה. למרות שאנחנו לא באיזור של ההפגנות אז המצב אתמול לא היה טוב. מתיחות הורגשה באוויר. העיר התחתית שותקה עסקית כבר משעות אחר הצהריים ובסוף ראינו שזה 'לא עסק' ונאלצנו לסגור כבר ב-9 כשהשעה הרגילה היא 11, למרות שלא אמרו לנו. לימים הקרובים אין עוד אין ביטולים אבל לגמרי חוששים שגם זה יגיע".

רולא דיב, מועין חלבי, בעלי מסעדת "רולא" בחיפה. באדיבות המצולמים
רולא דיב ומועין חלבי בעלי מסעדת "רולא"/באדיבות המצולמים

"אין לנו אלא לאחל למצב להירגע. לא יודע איך בדיוק הגענו לפה וכרגע זה גם לא משנה", אומר חלבי, "זה לא הזמן לחפש אשמים אלא רק להרגיע, להרגיע ולהרגיע. צריך לקוות שכולם יתעשתו, שהרגשות תרגענה ותחזור קצת רציונאליות לחיים שלנו. שהחיים יחזרו למסלולם כי אין לנו ברירה אחרת. אנחנו חייבים לחיות ביחד וחייבים אפילו לחיות טוב ביחד. צר לי מאד לשמוע על מסעדה שנשרפת, קל וחומר כשמדובר במוסד כמו 'אורי בורי' ואני מחזק את ידיו ומציע לו את עזרתי בכל אשר ניתן לי כדי להחזיר אותו לקדמותו". הוא נותר אופטימי: "אני רואה את חיפה אלא כמופת הדו קיום גם אם קומץ מתפרעים מכיוון זה או אחר מנסה להרוס ואין תמונה אחרת בראש. זו עננה שתחלוף מהר".

יו"ר ועד ואדי ניסנס עו"ד חמודי מסרי: "אני שמעתי קריאות של חרם וקריאות לא לקנות מערבים, ברור שאני לא מצדיק חרם כזה ולא בעד חרם. אני גשר לשלום ודוגל בכך שהאהבה תנצח. זה גל שיעבור. מה שמדאיג אותי זה לא החרם אלא הקיצוניים משני הצדדים שמתקוטטים ברחובות".

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם אמרה בתום הערכת מצב שקיימה עם פיקוד המשטרה וכב"א: "זו העת לאחדות - יחד נעבור את הימים הקשים ולא נאפשר להפוך חציית קווים אדומים לשגרת חיים. אנו עוקבים בדאגה אחרי המתרחש ונמצאים בקשר מתמיד עם כלל הגורמים המוסמכים. עצוב, כי הזכות להפגין בדרך חוקית, הופכת שוב לאלימה ולבלתי חוקית, פוגעת קשות בשגרת החיים, משחיתה את המרחב הציבורי, רומסת ערכים ועסקים ומביאה למתחים, לטינה ולשנאה בין התושבים. העיר חיפה ידעה ימים קשים. יחד נדע היטב לעבור את התקופה הקשה הזו. יש על מי לסמוך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully