וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפרעויות ברחבי הארץ: ערבי בן 32 נורה למוות בלוד, 8 פלוגות מילואים של מג"ב גויסו

עם ההסלמה במצב הביטחוני והתגברות העימותים באזור הר הבית, התגברו התפרעויות של צעירים בחברה הערבית ביישובים ברחבי הארץ. השר אוחנה והמפכ"ל החליטו על גיוס מילואים מידי של משמר הגבול. בלוד נעצר יהודי בן 34 בחשד לירי בצעיר, תושבי העיר הציתו מכינה קדם צבאית

בווידאו: צעיר ערבי נורה למוות ו-3 נפצעו בהתפרעויות בלוד, מהומות בבית החולים אסף הרופא/צילום: דוברות אסף הרופא ומתוך טוויטר

תושב לוד ערבי בן 32 נורה הלילה (שלישי) למוות ברחוב ציפורן בעיר. שני צעירים נוספים נפצעו, אחד מהם באורח בינוני. הבוקר, בתום חקירה, עצרה המשטרה יהודי בן 34, תושב העיר. הצעיר שנורה למוות, מוסא חסון, פונה לבית החולים שמיר אסף הרופא בבאר יעקב, שם נקבע מותו.

המקרה קרה בתום התפרעויות בעיר, במהלכן צעירים ערבים בלוד וברמלה השכנה הפגינו, יידו אבנים וירו זיקוקים לעבר שוטרים. 16 מפגינים נעצרו בגין הפרת סדר ותקיפת שוטרים במקום. זמן קצר לאחר שנורה הצעיר התגודדו עשרות מפגינים מאותם אירועים ברחבת המיון באסף הרופא.

על פי צוות בית החולים, הם החלו להשתולל , זרקו אבנים, השחיתו ציוד, ואיימו על הצוותים הרפואיים. על פי הודעת בית החולים, הופנו איומים מפורשים כלפי חברי הצוות הרפואי ממוצא ערבי, על כך שהם ממשיכים לעבוד בבית החולים בתקופה רגישה זו. המשטרה הגיעה למקום ופיזרה את המתפרעים באמצעות רימוני הלם.

שריפת המכינה בלוד, מאי 2021. אבשלום ששוני, תמונות גולשים
השריפה במכינה בלוד, הבוקר/תמונות גולשים, אבשלום ששוני

מאיר ליוש תושב העיר אמר לוואלה!: "ערבים התחילו להתקרב לאזור השכונה, לזרוק אבנים ובקבוקי תבערה. קראנו למשטרה ובמשך 45 דקות הם לא הגיעו. עד שבשלב מסוים הערבים התחילו להסתער לכיוון השכונה ואחד התושבים שלף אקדח וירה לעברם בלית ברירה".

בתוך כך, בעקבות המחאות ברחבי הארץ, בתום התייעצות ביטחונית שקיים השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, הוחלט על גיוס מידי של שמונה פלוגות מג"ב במילואים לצורך תגבור כוחות המשטרה ומשמר הגבול ברחבי הארץ.

עוד בוואלה!

התפרעויות ברחבי הארץ: צעיר ערבי נורה למוות בלוד, 8 פלוגות מילואים של מג"ב גויסו

לכתבה המלאה
שריפת המכינה בלוד, מאי 2021. אבשלום ששוני, תמונות גולשים
אגף של עיריית לוד שהוצת. הבוקר/תמונות גולשים, אבשלום ששוני

במהלך הלילה הוצתו בלוד מכינה קדם צבאית, תלמוד תורה ואגף פיקוח של העירייה. בנוסף הוצתו כמה רכבים בהתפרעויות. דני זמיר מנכ"ל מועצת המכינות הקדם צבאיות הגיב על הצתת המכינה ואמר: "כמו במאורעות תרפ"ט קמו אמש בלוד שכנים ערבים על שכניהם היהודים בזזו, שרפו, התפרעו, הניפו דגלי פלסטין וביזו ספרי תורה. זה יכל להסתיים באסון, למרבה המזל התלמידים והצוות החינוכי היו באותה עת בירושלים ולא שהו במכינה. האלימות הזו לא תרתיע אותנו. הפגיעה האמיתית באמון עם השכנים תדרוש עבודה אמיתית של בחינה והיערכות. אנחנו נשקם את המקום ביחד עם התלמידים והצוות החינוכי ומכינת מעוז תצמח מחדש".

ראש העיר יאיר רביבו הגיב גם הוא ואמר: "בוקר עצוב לכולנו בלוד, 70 שנות דו-קיום וחיים משותפים נרמסו במחי יד על ידי צעירים פורעים ערבים ברצף אירועי פוגרום, השחתה, ונדליזם, פגיעה בסמלי שלטון, ניפוץ שמשות והשלכת בקבוקי תבערה לעבר בית העירייה החדש שרק בשבוע שעבר נכנסנו אליו, נזקים אדירים במוזיאון הפסיפס שבו הושקעו עשרות מיליוני שקלים, שריפת בתי כנסת, תלמוד תורה, עשרות רכבים, שריפת מכולות אשפה, השחתת דגלי ישראל וחמור מכך הורדת דגל ישראל והנפת דגל פלסטין, בליל פרעות שהביא לפציעתם של שוטרים ותושבים שמצאו עצמם נצורים. אין ספק שנחצה קו אדום בעוד שכלל לא מובן מאיפה זה בא בכלל, לא היה דבר שהצדיק מעשי שנאה כה חמורים אלה".

הוא הוסיף כי "לצערנו בלהט האירועים נורה צעיר תושב העיר למוות והמשטרה בודקת את נסיבות המקרה. אנו שולחים את תנחומינו למשפחה".

במחוז צפון הודיעה המשטרה על 67 עצורים בהצתות ויידוי אבנים. הבוקר יובאו לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם. כמו כן צפויים מעצרים נוספים. בנוסף, המשטרה עצרה הלילה 31 מפגינים שלטענתה התפרעו ויידו אבנים בצומת שוקת, רהט ושגב שלום. הם יובאו הבוקר להארכת מעצר. בשגב שלום, ערוער ותל שבע נרגמו רכבים, בהם רכבי כיבוי אש, באבנים ונזק רב נגרם להם.

תיעוד של הוצאת ספרי התורה מהמכינה הקדם צבאית בלוד

בווידאו: המכינה הקדם צבאית בלוד שהוצתה/צילום: ניב אהרונסון
כוחות כיבוי נרגמו באבנים בשגב שלום ובערוער, מאי 2021. דוברות כב"ה
רכב כיבוי אש שנרגם בשגב שלום. הלילה/דוברות כב"ה

ראש העיר חיפה, עינת קליש רותם קוראת למשטרה לפעול. לדבריה: "זכות ההפגנה עומדת לכל אזרח בישראל, כל זמן שהיא נעשית באישור המשטרה ואין בה שימוש באלימות". היא מוסיפה כי לצערה, "ההפגנות במושבה הגרמנית אתמול ושלשום אינן חוקיות והפכו אלימות" וטוענת כי "המפגינים, שמגיעים ברובם המוחלט מחוץ לחיפה, מאיימים לפגוע במרקם החיים המשותפים בעיר ובנוסף פוגעים בעסקים המקומיים שמתאוששים כלכלית אחרי שנה של קורונה".

היא קראה לתושבי חיפה להוקיע הפגנות אלימות, וכן "למשטרת ישראל אבקש שלא לאפשר לכל אלימות מאורגנת להיכנס לעיר". בניגוד לטענת קליש רותם, במחוז חוף של משטרה אומרים כי רוב העצורים בחיפה היו דווקא תושבי העיר.

הפגנות ביישוב פוריידיס, 10.5.21. יואב איתיאל, מערכת וואלה!
הפגנות בפריידיס, אתמול/מערכת וואלה!, יואב איתיאל

אמש החלו התפרעויות בחברה הערבית ברחבי הארץ במחאה על העימותים של המשטרה עם מתפללים בהר הבית ובמסגד אל אקצא. 15 בני אדם נעצרו בחשד שתכננו לפגוע בתחנת משטרה ברהט, לאחר שהתפרעו יחד עם עשרות אנשים נוספים מחוץ לתחנה. בתל שבע ובשגב שלום נעצרו סך הכל עשרים חשודים ביידוי אבנים, אחרי שלפי החשד תקפו נקודות משטרה בשני היישובים, יחד עם עשרות מפרי סדר נוספים.

המשטרה מסרה כי בשל התקריות, חלק מצירי הנסיעה הסמוכים נסגרו, ועוד ביקשה כי "ציבור משתמשי הדרך יישמע להנחיות השוטרים".

בחיפה כוחות משטרה עצרו 18 מפגינים, בעקבות הפגנה בהשתתפות עשרות אנשים שהפרו את הסדר, חסמו ציר תנועה, הבעירו צמיגים, יידו אבנים, ירו זיקוקים והשליכו בקבוקים לעבר המשטרה. ביום ראשון, נעצרו באותו המקום 16 מפגינים.

במהלך ההתפרעויות שוטר נפצע באורח קל ופונה לקבלת טיפול רפואי. מהמשטרה נמסר כי היא "תאפשר את זכות המחאה כל עוד זאת מתקיימת בגבולות החוק ולא הופכת למפגן אלימות תוך פגיעה בכוחות המשטרה והציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully