וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנתניהו שינה את המסלול: מצעד הדגלים פוזר בצל השיגורים

עודכן לאחרונה: 10.5.2021 / 19:16

מטחי רקטות שוגרו לעבר הבירה בעיצומו של מצעד הדגלים. המשטרה למארגני המצעד: "לפזר את המשתתפים באוטובוסים באופן מידי". זמן קצר לפני תחילת המצעד הורה נתניהו על שינוי תוואי המצעד והסבתו למעבר דרך שער יפו במקום שער שכם

בווידאו: אזעקות באיזור ירושלים במהלך הצעדה/צילום: מאיה הורודנצ'יאנו, יותם רונן, רויטרס ומירב כהן

המשטרה הורתה הערב (שני) לפנות את מצעד הדגלים בעקבות הירי לעבר ירושלים, בו זוהו שבעה שיגורים ורקטה אחת שפגעה בבית באזור הרי ירושלים. לפי גורם בכיר, קודם לכן, החליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי המצעד, יעבור בשער יפו - בניגוד לדעת המפכ"ל קובי שבתאי והשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה.

מסלול מצעד הדגלים לרגל יום ירושלים שונה, כשהוא מגיע לכותל דרך שער יפו ולא שער שכם. ההחלטה על שינוי המסלול התקבלה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהערכת מצב שערך, ובמשטרה אומרים כי היא נקבעה בניגוד לעמדת השר לביטחון פנים אוחנה והמפכ"ל שבתאי. מתחילת היום נפצעו כעשרה אזרחים, 21 שוטרים ולפי הפלסטינים כ-300 איש בעקבות המהומות בבירה.

פגיעה בבית בהרי ירושלים

בווידאו: פגיעה מירי טילים בהרי ירושלים/צילום: אדמה ותיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק היוצרים

גם במשכן הכנסת, מיד עם הפעלת האזעקה במרחב ירושלים, פונו חברי הכנסת יחד עם כל השוהים במבנה למרחבים מוגנים במתחם. בשייח ג'ראח נאלצו כוחות משטרה להפריד בין מפגינים לאחר שכמה ח"כים מהימין הגיעו לשייח ג'ראח. עימותים נרשמו גם מול ח"כים מהמשותפת, שערכו במקום מסיבת עיתונאים.

עוד בוואלה!

אחרי איומי חמאס: כ-40 רקטות נורו לעבר ירושלים והדרום; פצוע קל מירי נ"ט בעוטף

לכתבה המלאה

מליאת הכנסת מתפנה בגלל האזעקה

בווידאו: מליאת הכנסת מתפנה אחרי עידכון על אזעקות בירושלים/צילום: ערוץ הכנסת

גורם בכיר שהשתתף בהערכת המצב אמר כי "נתניהו מסתכל על התמונה הרחבה והכוללת של המצב ולא מתרשם מציוצים וקיבל את ההחלטה האחראית לביטחון ישראל". גורם אחר ציין כי שינוי מסלול מצעד הדגלים היה אחת הסוגיות בשיחה אמש בין היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן לבין מקבילו הישראלי מאיר בן שבת. סאליבן, העלה את הנושא כהצעה, ובן שבת הבהיר כי ישראל היא מדינה ריבונית ולא תאפשר התערבות בנעשה בבירתה. אלא שבסופו של דבר נתניהו שינה את דעתו והורה על שינוי מסלול מצעד הדגלים.

כמו כן, לשכת ראש הממשלה מסרה כי נתניהו הנחה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני על רקע האירועים בירושלים ובדרום.

מתיא, יהודה הנדלר, שילה בן אודיז. מגיעים כל שנה למצעד הדגלים ביום ירושלים, 10 במאי 2021. מאיה הורודניצ'אנו, מערכת וואלה!
מגיעים כל שנה למצעד הדגלים ביום ירושלים. מתיא, יהודה הנדלר ושילה בן אודיז. היום/מערכת וואלה!, מאיה הורודניצ'אנו

שלושה צעירים המגיעים יחד בכל שנה למצעד הדגלים ביום ירושלים, סיפרו לוואלה! כי לא הייתה להם כל התלבטות אם להגיע לבירה. עם זאת, בסוגיית שינוי תוואי המסלול, דעותיהם היו חלוקות.

שילה בן אודיז בן ה-19 צידד בהחלטת הדרג המדיני ואמר כי "זו החלטה קשה ולא אמורה להיות. בכל זאת - זו המדינה שלנו והעיר שלנו, אבל יודע שזה לא מנקודה רעה אלא כדי לשמור עלינו ועל הבטיחות שלנו". מנגד, מתיא בן ה-18 מפתח תקוה, סבור שההחלטה שהתקבלה היא טעות: "זה פרס לטרור. במקום לשמור מפני אלה שזורקים אבנים, פשוט סוגרים ליהודים את המעבר. הם ניצחו במלחמה שלהם", סיכם.

יהודה הנדלר, בן 18 מתל אביב הוסיף כי "זו הארץ שלנו וצריך לבסס את זה. זה לא הגיוני - ככל שנתנו להם יותר, גם במהומות שהיו בשער שכם, כך זה החמיר. עכשיו סגרו את הר הבית - וגם זה מחמיר".

לפני ההחלטה על שינוי המסלול, עימותים פרצו בשכונת שייח ג'ראח בירושלים לאחר שחברי כנסת מהציונות הדתית הגיעו לשכונה, אז החלו חיכוכים עם תושבי השכונה וחברי הרשימה המשותפת שקראו להם לעזוב את המקום. כוחות משטרה הגיעו למקום להפריד בין הצדדים.

במקביל, פורסמו תיעודים ברשתות החברתיות בהם נראים פלסטינים נערכים להמשך העימותים בהר הבית כשהם אוספים אבנים וחפצים שונים.

מפה ירושלים. ShutterStock
מסלול המצעד לאחר השינוי/ShutterStock

גורמים במשטרה אמרו כי ניסו להימנע הבוקר מפריצה להר הבית עד שחשו בסיכון חיי אדם בכותל, ושל הכוחות וכי הכניסה הייתה מדורגת. עוד ציינו במשטרה כי הם נמצאים בשיח רציף עם הוואקף, וציינו לטובה את מעורבותו שמנעה הסלמת אירוע אחר הלילת אל קאדר. הם ציינו כי גם היום כשמתפרעים ניסו לשרוף את נקודת המשטרה בהר הבית הגיע שייח וניסה למנוע אותם.

מוקדם יותר אירע אירוע חריג כשנהג רכב יהודי נסע בדרך יריחו בעיר והותקף באבנים בידי פלסטינים שניסו לבצע בו לינץ'. בשלב מסויים, תוך כדי ניסיון הימלטות, איבד הנהג שליטה על הרכב, עלה על מדרכה ופגע בכמה עוברי אורח. מיד לאחר מכן, התגודדו עשרות פלסטינים סביב הרכב תוך כדי יידוי אבנים, כשבשלב מסויים נחלצו שוטרים לעזרת הנוסעים ברכב. אחד השוטרים ירה באוויר באקדחו. נהג הרכב ושני נוסעים שנסעו עמו נפצעו באורח קל.

ריקוד הדגלים המסורתי ביום ירושלים-התכנסות בנות רח' בצלאל, בנים ליד בית הכנסת הגדול, 10 במאי 2021. ראובן קסטרו
התכנסות חוגגי מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו

"הגענו דרך הרחוב של שער האריות, שני רחובות שכתושבים אנחנו יודעים שאמורים להיות מאובטחים על ידי המשטרה ביום ירושלים, בפועל הרחובות מלאים בצעירים ערבים ללא נוכחות משטרה", סיפר הנהג בריאיון לוואלה!. "כמו חיות טרף הם מחכים לראות רכב יהודי, עבר רכב עם שלושה יהודים עם כיפות, עפו אבנים, חתכתי צומת באדום והעליתי משטרה על הקו, והאבנים ממשיכות לעוף".

שער האריות: נהג ישראלי איבד שליטה על רכבו בשל יידוי אבנים. שלו שלום, TPS
ניסיון הלינץ' בשער האריות, היום/TPS, שלו שלום

"עשרות אבנים וסלעים נכנסו לרכב, השמשות מנופצות ואין לי לאן לברוח. יותר כואב מהכול לראות את מדינת ישראל 54 שנים אחרי הגבורה שגילינו במקום הזה, בפתח שער האריות לראות את ההשפלה ואת הכניעה של המטרה לטרור ולאלימות ומקפלים את הזנב בין הרגליים. מדובר פה על חיות אדם ועשרות רוצחים", המשיך הנהג בתיאור.

מהומות בהר הבית 10 במאי 2021. רויטרס
שוטרי מג"ב בעיר העתיקה, היום/רויטרס

המהומות החלו כשעשרות פלסטינים יידו אבנים וירו זיקוקים מהר הבית לעבר שער העופל. במקביל מאות החלו ביידוי אבנים לכיוון שער המוגרבים. כוחות משטרה נכנסו להר במטרה להדוף את המתפרעים, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. הסהר האדום דיווח על 305 פצועים בעימותים, שבעה במצב קשה.

ריקוד הדגלים המסורתי ביום ירושלים-התכנסות בנות רח' בצלאל, בנים ליד בית הכנסת הגדול, 10 במאי 2021. ראובן קסטרו
התכנסות חוגגי מצעד הדגלים בירושלים, היום/ראובן קסטרו
  • עוד באותו נושא:
  • הר הבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully