וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצפיפות בכבישים העבירה רבים לדו-גלגלי - ותרמה לעלייה במתים

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 21:15

רבע מההרוגים בתאונות הדרכים ברבעון הראשון של 2021 הם רוכבי אופנוע וקטנוע. מצב הפקקים ההולך ומחריף, יחד עם הימנעות רבים משימוש בתחבורה ציבורית הביא לעלייה ברוכבים. כשלאלה מתווסף היעדר תקצוב של משרדי האוצר והתחבורה לשיפור הבטיחות, המבט קדימה לא מעודד

רוכב אופנוע נהרג בתאונת דרכים באור עקיבא, 29 באפריל 2021. דוברות איחוד הצלה, אתר רשמי
זירת תאונה בה נהרג רוכב אופנוע באור עקיבא, בשבוע שעבר/אתר רשמי, דוברות איחוד הצלה

מתוך 10 הרוגים בתאונות דרכים בשבוע שעבר, 5 היו רוכבי דו-גלגלי. בין ההרוגים, ארבעה היו בשנות ה-20 לחייהם. אלו מצטרפים ל-29 רוכבי דו-גלגלי שנהרגו מתחילת השנה בכבישים.

מדובר בעלייה של 10 הרוגים בארבעת החודשים הראשונים של השנה ביחס לשנה שעברה. אך גם בניכוי ההשפעה שהייתה למיעוט התנועה על הכבישים בשנת הקורונה, המספרים הללו מצטרפים למגמת עלייה מובהקת בנפגעי הדו-גלגלי בשנים האחרונות. מ-14% בשנת 2018 ל-18% בשנת 2019 ו-23% ב-2020. ברבעון הראשון של 2021 עולה המספר ל-25%.

סקירה של מקרי תאונות בפלח הדו-גלגלי מתחילת השנה אמנם מגלה כי התפלגות הגילאים נוטה לכיוון בני ה-30-20, אולם ללא מובהקות. אלו תאונות חוצות מגזרים, שמתרחשות בצמתים, בכבישים המהירים, בערים הגדולות ובפריפריה. התאונות הן עצמיות ובמעורבות רכב אחר. המשותף לכולן הוא אחוז גבוה מאוד של נפגעים בקרב רוכבי הדו-גלגלי.

תאונת דרכים בין אופנוע לרכב בצומת צריפין. מד"א
תאונת אופנוע בין רכב לאופנוע לפני כשבועיים, צומת צריפין/מד"א

אך מגמה אחרת וברורה שתמשיך ללוות את מצב תאונות הדרכים של הרוכבים לא תשתנה. השילוב של הצפיפות הגבוהה בכבישים, זו שלא הולכת להיעלם בעשור הקרוב ואף להחריף, וההימנעות של רבים מהתחבורה הציבורית מביאים עוד ועוד אנשים לבחור בדו-גלגלי כפתרון.

אך הבחירה הפרקטית הזו, כשאינה מגובה בהכשרה, ניסיון, תשתיות והסברה - היא קוקטייל נפיץ ומתכון לאסון. רבים מהרוכבים החדשים המוצאים בכלים הללו פתרון פרקטי וזמין, אינם מייחסים את החשיבות הנדרשת לשינוי המנטלי של רכיבה על דו-גלגלי לעומת נהיגה במכונית. החל ממאפייני הכלי, השליטה בו, מודעות הסביבה אליו, וכלה בציוד מיגון ראוי.

פערים משמעותיים קיימים גם בתחום הכשרת הרוכבים החדשים, הכשרה שאינה תואמת את תנאי הרכיבה בפועל ומתרכזת בפן הטכני של חוקי התנועה. כשהרף כל כך נמוך וידי בתי הספר לנהיגה עמוסות והם אינם מצליחים לעמוד בביקוש ללימודי נהיגה על דו-גלגלי - יצירת "בית חרושת לרישיונות" הייתה רק עניין של זמן.

עוד בוואלה!

בתוך דקות: שני רוכבי אופנוע נהרגו בתאונות בביתר עילית ובאור עקיבא

לכתבה המלאה
זירת התאונה בה נהרג רוכב אופנוע כבן 30 סמוך לאזור, 19 באפריל,2021. תיעוד מבצעי, מד"א
זירת תאונה בה נהרג רוכב אופנוע סמוך לאזור, החודש/מד"א, תיעוד מבצעי

גם הבעיות בתחומי התשתיות המתאימות לרוכבי דו-גלגלי רחוקות מפתרון. כך למשל, רק לאחר מאבקים בלתי פוסקים הצליחה ועדת המשנה לבטיחות בדרכים של הכנסת להביא לשינוי בשימוש בסוג הצבע לסימוני דרך, מכזה שהיה מבוסס שמן ובעל מקדם אחיזה נמוך מאוד לבעל תקן חדש. כמו גם המאבק של ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר הוועדה, לתקצוב התקנת מעקות בטיחות סלחניים לרוכבים. האוצר הבטיח את הכסף, אך הוא מעולם לא הועבר בפועל.

מאבק נוסף המיועד לשיפור הבטיחות של רוכבי הדו-גלגלי ומתנהל כיום, הוא זה הדורש ממשרד התחבורה והכלכלה לאפשר לרוכבי דו-גלגלי ייבוא אישי של צמיגים העומדים בתקן הישראלי. גם פה, סירוב של משרד התחבורה באמתלה של היעדר תקציב, מונע אישור שכזה והתוצאה היא רוכבים ש"מושכים" צמיגים שחוקים ובלויים בשל מחירי הצמיגים הגבוהים מאוד לדו-גלגלי בישראל.

המבט קדימה בנושאים הללו לא מעודד. הגורמים התורמים למצב העגום של רוכבי הדו-גלגלי לא רק שלא נראים כעומדים להשתנות בקרוב, לפחות אחד מהם - העומסים בכבישים שיביאו יותר ויותר אנשים לבחור בדו-גלגלי כתחליף לרכב - רק ילכו ויחמירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully