וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בצומת תפוח הוא רק התחלה: כך חמאס מתכנן להבעיר את השטח

עודכן לאחרונה: 2.5.2021 / 23:59

צה"ל נכשל בסיכול הירי אך האתגר עוד לפניו. לפי הערכות, מועדים רגישים ברצועה וביו"ש שיתקיימו בתקופה הקרובה עשויים להפוך אותה לאלימה ונפיצה במיוחד. בעודו מנהל תהליך הסדרה, חמאס מקדם בכל עת ניסיונות לבצע פיגועים. בינתיים, צה"ל מתגבר כוחות בגדה המערבית

הפיגוע הערב בצומת תפוח לא הפתיע את צה"ל. בשבועות האחרונים התריע מפקד פיקוד המרכז האלוף תמיר ידעי על השתלבות של מספר אירועים: המתח סביב הר הבית ושער שכם, שמקרינים באופן ישיר על יהודה ושומרון; חג הרמדאן שלאורך שנים מלווה במתח ביטחוני; סוגיית הבחירות ברשות הפלסטינית והמצב הכלכלי הקשה ברקע הטיפול הלקוי של הרשות בקורונה.

הבוקר הזה החל בניסיון פיגוע חריג של אישה בת 60 בצומת גוש עציון, שנורתה ונפצעה קשה על ידי כוח צה"ל ולאחר שעות נקבע מותה. המחבלת עם רקע בריאותי ומצב כלכלי קשה וההנחה היא שהפיגוע היום היה ניסיון שלה לשים קץ לחייה באמצעות תקיפת חיילים. בשעות הערב היה זה כבר פיגוע אחר. מחבל אחד לפחות הגיע לצומת תפוח בשומרון, ניצל הזדמנות של חוסר ערנות מצד לוחמי סיירת גבעתי, פתח באש לעבר שלושה אזרחים ונמלט מהמקום ללא פגע. במקרה זה צה"ל לא הצליח לגדוע את תחושת ההצלחה של אותה חוליית מחבלים, והתוצאה היא שכעת מתנהל מצוד אחר חוליה חמושה שמסוגלת לבצע בכל רגע פיגוע נוסף ובזמן שהיא מסתובבת היא מעוררת השראה לחוליות מקומיות אחרות.

לפי ניסיון העבר מדובר במאפייני חולייה מקומית שמכירה היטב את האזור ואת נתיבי הבריחה מהצומת ויודעת לנצל את החולשה של כוחות הביטחון השוטף של צה"ל תוך הפגנת תעוזה, למרות היקף מצלמות האבטחה במרחב. בינתיים, צה"ל הודיע על תגבור הכוחות הלוחמים ביהודה ושומרון, לאחר הערכת מצב שביצע הדרג הפיקודי.

זירת פיגוע ירי בצומת תפוח, 2 במאי 2021. סריה דיאמנט, פלאש 90
המצלמות והלוחמים לא עצרו את הפיגוע. זירת הירי, היום/פלאש 90, סריה דיאמנט

כמו כן, הפיגוע הוא מסוג ההתקפות שלא דורשות תכנון מורכב או משאבים רבים אלא רק החלטה או פקודה לצאת ולבצע את פיגוע הירי. התקרית הדומה האחרונה הייתה בינואר 2019, אז בוצע ירי מרכב חולף לעבר אוטובוס בצומת פוקוס ואזרח אחד נפצע קל. בשנת 2020 סוכלו על ידי השב"כ 283 פיגועי ירי ובשנת 2021 נרשמה ירידה תלולה. ולמרות זאת שפע המצלמות במרחב לא סייעו עד כה לעצור את המכונית הנמלטת.

עוד בוואלה!

שני פצועים באורח קשה בפיגוע ירי בצומת תפוח

לכתבה המלאה
הרמטכ"ל, אביב כוכבי ומפקד יחידת רפאים אל"מ ע'  בכפר כאבול. דובר צה"ל
האתגר יתעצם בשבועות הקרובים. הרמטכ"ל כוכבי/דובר צה"ל

האתגר יתעצם בשבועות הקרובים. לפי הערכות בצה"ל חמאס מתכוון להגביר את ההסתה ואת הטרור בשטחי יהודה ושומרון החל מיום שישי הקרוב, הוא היום השישי האחרון לחג הרמדאן - מועד המאופיין בדרך כלל בדרשות קיצוניות במסגדים ובהסתה פרועה שקוראת לפיגועים נגד ישראל.

לאחר מכן יתקיים מועד רגיש נוסף, "לילת אל קאדר" (הלילה בו מציינים את מסירת הגרסה הראשונית של הקוראן ובו מקווים לתשובה על כל התפילות, א.ב). לאחר מכן מציון עיד אל-פיטר ולאחריו ביום שני בשבוע הבא יום ציון ירושלים שלפי הערכות בפיקוד המרכז עשוי להיות אחד הנפיצים והאלימים שהיו בשנים האחרונות.

כאילו לא די בכך, לאלה יתווספו נאומים והצהרות של בכירי חמאס ופתח בנוגע לדחיית הבחירות. בכירי חמאס מרגישים שעקב דחייתן נגנבה מהם לעת הזו היכולת להשתלט על מוקדי כוח בשטחים ואילו בכירים בפתח רואים בדחייה פגיעה בשיפור מעמדם לקראת היום שאחרי אבו מאזן.

בימים הקרובים יקיים הרמטכ"ל אביב כוכבי הערכת מצב ביטחונית שבועית לקראת דיון בראשות שר הביטחון בני גנץ וגם לקראת תחילת תרגיל המלחמה הגדול שיתחיל ביום ראשון הבא. בסוף הערכת המצב יקבל הרמטכ"ל החלטה האם לתגבר את יהודה ושומרון בכוחות נוספים. דבר אחד ברור בשלב הזה: בזמן שהנהגת חמאס מנהלת תהליך הסדרה עם ישראל בתיווך מצרים היא מקדמת בכל עת ניסיונות פיגועים רצחניים נגד ישראל ביהודה ושומרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully