וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ייתכן שזה קשור לקורונה": עלייה של 15% בשיעור התקפי הלב בתחילת 2021

4.5.2021 / 8:46

מנתוני המרכז הרפואי וולפסון עולה כי ברבעון הראשון השנה יש יותר אירועי לב וכי ב-2020 חלה עלייה של 11% באירועים הלבביים לעומת 2019. פרופ' רונן רובינשטיין, מנהל מערך הלב: ההסבר יכולים לנבוע ממתח ולחץ וכן מהימנעות להגיע לטיפול בשנת הקורונה מחשש להידבקות

בשנת שעברה, שנת הקורונה, חלה עלייה של 11% בשיעור של האירועים הלבביים, וברבעון האחרון של השנה הנוכחית חלה עלייה של 15% בהתקפי לב, לעומת התקופה המקבילה ב-2019, כך עולה מנתונים של המרכז הרפואי וולפסון בחולון.

"התחושה שלנו שזה קשור לקורונה", מסביר לוואלה פרופ' רונן רובינשטיין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי וולפסון ומוסיף, "בעולם התקבלו דיווחים דומים של יותר התקפי לב ותמותה מהתקפי לב. האמריקאים רואים עלייה של 5% בתמותה של התקפי לב ב-2020 מ-2019".

ישראל היא בין מדינות היחידות בעולם שהתקפי לב היא שנייה סיבת התמותה השנייה לסרטן, ברוב המדינות זו הסיבה השכיחה ביותר. פרופ' רובינשטיין מסביר כי הסיבה היא הגישה הנוחה והנגישה של החולה הפוטנציאלי ישראלי לסל הבריאות: "הרפואה המונעת הורידה בצורה דרמטית את שיעור התמותה ממחלות לב בישראל. מחלות לב הן במקום השני עם שיעור של 15% ממקרי התמותה, לעומת זאת סרטן עם 25% מקום ראשון. אנחנו לא יודעים עדיין אם יש תמותה עודפת ב-2020 כי אצלנו יש עיכוב משאר העולם, אך על פי התיעודים הראשונים אנחנו לא שונים מיתר המדינות".

על פי נתוני בית החולים, בשנת 2020 טופלו במערך הקרדיולוגי בוולפסון כ-279 מקרי אוטם חריף בשריר הלב מהסוג החמור ביותר (ST) לעומת 252 בשנת 2019 (גידול של 11%). ברבעון הראשון של 2021 טופלו כ-67 חולים לעומת 50-55 ברבעונים ראשונים מהשנים הקודמות.

ב-20 השנים האחרונות שיעור התקפי לב הקשים ירד ב-50%, פרופ' רובינשטיין חושש שלראשונה מ-2012 השנה נראה עלייה: "אני כולי תקווה שהשנה הזאת לא תעשה מגמה הפוכה, בחודשים הקרובים נראה אם באמת יש עודפי תמותה, כמו בארה"ב".

מוניטור העוקב אחרי פעולת הלב במהלך ניתוח. ShutterStock
"יש סטרס מתמשך שמזרז את האירועים הלבביים"/ShutterStock

"לעלייה במחלות הלב יכולים להיות שני הסברים. הראשון הוא מתח ולחץ. כבר שנה אנחנו ב'פיגוע מתמשך' אז יש סטרס מתמשך שמזרז את האירועים הלבביים. ראינו את זה גם אחרי האינתיפאדה ומלחמת הלבנון. המתחים הללו גורמים לעלייה בשיעור התקפי לב כי גוף ונפש קשורים האחד בשני", מסביר רובינשטיין.

הסיבה שנייה עליה מצביע פרופ' רובינשטיין היא שמטופלים לא הלכו לקופות החולים ובתי החולים ונמנעו מבדיקות ומרפואה מונעת, בשל החשש להידבק בנגיף וגם בגלל הסגרים הארוכים שנכפו עלינו השנה. "את העלייה בתחלואה ובתמותה נראה בשכבות סוציואקונומיות נמוכות יותר. בגלל תנאים שהם חיים בהם, וגם בגלל הגישה לטיפולים רפואיים".

כעת, שהקורונה בדעיכה, צריך להתחיל למזער נזקים. "עוד לא מאוחר, יש חשיבות למניעה משנית דווקא בבעיות לב. הטיפולים התרופתיים החדשים היום מורידים ב-40% את הסיכון. אנחנו מקווים למרות שהייתה עלייה, נחזור לדרך המלך בחודשים הקרובים".

פרופ' רובינשטיין ממליץ לחזור לפעילות גופנית שגרתית, לדבר ולהיפגש עם חברים, ולדבריו רצוי להוריד חשיפה לדברים שמעלים סטרס, לא להזניח את טיפול התרופתי ולא להתעלם מסימפטומים. "זה הזמן להתייחס ללב. הרפואה מרחוק לא יכולה להחליף את הטיפול הפרונטלי. בשנה האחרונה אכלנו יותר, עשינו פחות פעילות גופנית ולא נפגשנו עם חברים - אלו גורמים מזרזים למחלות לב ולכן צריך לחזור לחיים בריאים", מסכם פרופ' רובינשטיין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully