וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה גז המזגנים החדש": הסם הממכר שמסכן את בני הנוער

11.6.2021 / 21:56

רוב האוכלוסייה עוד לא מזהה את מכלי המתכת שבהם "גז הקצפות", אך בקרב צעירים מדובר בתופעה פופולרית. אף שמדובר בחומר המיועד לשימוש בתעשיות המזון והדלקים, צריכתו על ידי מתבגרים נעשתה רווחת בתקופת הקורונה, ובמרכזי הגמילה חוששים מתסמיני פוסט טראומה: "סכנת נפשות"

בווידאו: בני נוער מספרים על הטרנד המסוכן, גז קצפות/צילום: ספיר לוי

מרבית האנשים הבוגרים עוד לא מזהים את מכלי המתכת הצבעוניים שפזורים בשדרות בן גוריון - מדובר בסם מסיבות שהולך ונעשה פופולרי בקרב בני הנוער: גז הקצפות. "זה עושה סטלה מידית, אבל יש כאלה שאומרים שאם אתה לוקח את זה לא נכון אתה יכול להקיא", מספר נער בן 16. "זו סכנת נפשות, ויכול לגרום לנזק מאוד רציני למוח".

עם זאת, התופעה הולכת ומתרחבת. יותר ויותר בני נוער לא חוששים להשתמש בגז, ואף לתעד זאת ברשתות החברתיות, בהן טיקטוק. "זה דופק רצח", מספר הנער, "נכנסות לך בועות למוח, זה משהו הזוי".

גז הקצפות הוא למעשה חמצן דו חנקני. מדובר בחומר בו משתמשים בתעשיית המזון, כחומר עזר לייצור קצפת, ובתעשיית ייצור הדלקים. בשל השפעתו החזקה על מערכת העצבים, הגז משמש בעולם הרפואה למטרות הרדמה, שיכוך כאבים ולטשטוש. מדובר בסם מסיבות טרנדי, בשל תחושות השלווה, רוגע ואופוריה שנוצרות עם שאיפתו. אולם, כשהוא נלקח במינונים גבוהים, הגז נקשר גם להופעתן של הזיות חזקות.

מיכל של גז קצפות. 29 באפריל 2021. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
מיכל של גז קצפות/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

השימוש בגז עלה באופן מדאיג בתקופת משבר הקורונה. הוא נצרך בעיקר על ידי צעירים ובני נוער, לרוב במסיבות, מועדונים ופארקים. כמו כן, משתמשים בו במסיבות טבע ובפסטיבלים. החומר בדרך כלל נמכר למשתמש במכלי מתכת קטנים, המכילים את הגז בצורתו הדחוסה. לעיתים המשתמשים שואפים את תכולת הגז ישירות ממיכל המתכת, או באמצעות העברתו לבלונים.

בחלק מהמקרים, הסם מסופק במכלים גדולים ונשאף באמצעות מסיכה רפואית. השימוש במכלי המתכת עלול לשחרר את הגז בעוצמה, ועשוי לגרום לכוויות באף, בפה ובלוע. הסכנות בגז רבות: החומר רעיל מאוד למערכת העצבים ולמערכת החיסונית. הגז עשוי לדכא את יצור מח העצם ואת יכולת ההתחדשות של מערכת העצבים. ייתכן נזק מוחי, הופעת פרכוסים, קושי בעשיית צרכים, פיתוח תלות בחומר והופעתן של מחלות פסיכוטיות כרוניות.

מודעה למכירת מיכלי גז לקצפת. ללא, צילום מסך
מודעה למכירת גז קצפות/צילום מסך, ללא

"הבעיה המרכזית בהתמכרות - שזו לא בעיה, זה פתרון שגוי למצוקה רגשית", אומר לוואלה! מנכ"ל ומייסד מרכז הגמילה "רטורנו", הרב איתן אקשטיין. "ככל שיש יותר מצוקה, כך נמצא יותר התמכרויות. התקופה הלחוצה של מגיפת הקורונה תרמה לזה. הנערים לא למדו, היו במתח, חרדה, דיכאון, וזה מוביל גם לשימוש בסמים. אם אני נער שחווה את כל התסכולים, ומציעים לי משהו שיגרום לי להרגיש נהדר, אז באותן שניות אני לא מרגיש את התסכול והחרדה שהייתה לי לפני כן".

מסיבה גאה. אילוסטרצייה ShutterStock.. ShutterStock, ShutterStock
השימוש בגז עלה באופן מדאיג בתקופת משבר הקורונה/ShutterStock, ShutterStock

אקשטיין מציין כי במרכז הגמילה ב"רטורנו" מטופלים כ-60 בני נוער, וכי רוב ההורים כלל לא יודעים מה הוא גז הקצפות. "הם רק יודעים שהילד שלהם עובר משהו, שהוא חווה עליות ומורדות קיצוניים במצב רוח", הוא מספר. "אני צופה שדווקא עכשיו באופן פרדוקסלי, עם החזרה לשגרה, כמו בפוסט-טראומה, אז הכול יתחיל לצוץ. גם עכשיו, אני צופה שיהיה 'פוסט-טראומה מהקורונה', שיוביל ליותר משתמשים בקרב הנוער - עכשיו זה יתחיל לצאת החוצה".

להורים, ממליץ אקשטיין, מומלץ להיות עירניים לגבי ילדיהם: "האם הילד מאוד סגור? האם יש לו חברים חדשים? האם הוא חוזר מאוחר בלילה או מסתגר ומחביא את הטלפון? ההורים צריכים לדעת שאם הילדים חוזרים שוב ושוב על אותה ההתנהגות של צריכת סמים, אז הם לא יפסיקו מעצמם ללא קבלת טיפול. במצב כזה ההורים צריכים להתייעץ עם גורם מקצועי".

מיכל גז קצפת. רועי טלמור, אתר רשמי
מכל גז קצפות/אתר רשמי, רועי טלמור

"לפני יומיים מצאתי מכל גם מחוץ לגן של הילדה"

רועי טלמור, מתנדב בוועד בשכונת מגוריו בחדרה ואחראי תשתיות וביטחון, סיפר לוואלה! על הסיורים שהם עושים בשכונה: "התחלתי למצוא מכלי סם גז קצפת. אני במקצועי שף, אז מכיר ומשתמש בזה במטבח, שמעתי שזה נהיה סם אופנתי. אני מוצא את המכלים באזורים שבני נוער יושבים בהם, בגנים הציבוריים, בתי הספר. זה הזוי שלפני יומיים מצאתי גם מחוץ לגן של הילדה שלי. זה כבר הגיע קרוב אליי".

טלמור מספר שחלק מהתפקיד שלו בוועד הוא להתריע, שכן הוא לא יכול לאכוף מבחינה חוקית, אבל הוא כן יכול לנסות ולחנוך את הצעירים. "אתם לא יודעים במה מדובר? אין בעיה, יש הסברים ברשת בדיוק למה זה גורם. לפי דעתי, זה גז המזגנים החדש של בני הנוער", הוא אומר. "אני פונה להורים - תשימו לב לזה, זו אופנה לא בריאה בקרב הנוער. צריך להסביר את זה בבתי הספר. הבת שלי קטנה, אבל אני חושב על העתיד. אני לא רוצה שמישהו שאני מכיר ייפגע מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully