וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי צ'כיה: גם בולגריה מאשימה את רוסיה בפיצוץ מחסני נשק בשטחה

29.4.2021 / 17:26

סופיה גירשה דיפלומט רוסי אחרי שקשרה בין 4 פיצוצים במאגרי תחמושת בין 2011 ל-2020 לפיצוץ מחסן הנשק בצ'כיה וניסיון חיסול סוחר נשק בולגרי. התחמושת שהושמדה יועדה לאוקראינה וגיאורגיה, המסוכסכות עם רוסיה. מוסקבה מכחישה, אך המשבר בינה לבין אירופה מחריף

ארגזי תחמושת ריקים בסמוך לכביש המוביל למפעל נשק באזור העיירה גורני לום, בולגריה, 2 באוקטובר 2014. AP
ארגזי תחמושת ריקים בסמוך לכביש המוביל למפעל נשק בבולגריה, 2014/AP

בולגריה מאשימה את רוסיה במעורבות בארבעה פיצוצים במחסני נשק בשנים האחרונות, והיום היא הודיעה (חמישי) על גירוש דיפלומט רוסי. בפגישה עם שגריר רוסיה במדינה, ביקשה ממנו שרת החוץ יקטרינה זכריבה את שיתוף הפעולה של רוסיה בחקירת הפיצוצים והניסיונות להרעיל סוחר נשק מקומי. מוסקבה, שדוחה את הטענות של בולגריה, הבטיחה כי היא תגיב על גירוש הדיפלומט מסופיה.

החקירה של בולגריה מתקדמת על רקע עימותים דיפלומטיים בין מוסקבה לבין מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר, שהחריפו אחרי שצ'כיה האשימה החודש את רוסיה בפיצוץ מחסן נשק במדינה ב-2014. כמה מדינות באירופה גירשו דיפלומטים רוסים לאות הזדהות עם פראג, ומוסקבה נקטה בצעדים דומים כלפי נציגי אותן המדינות בשטחה.

בולגריה הייתה בעבר בעלת בריתה הקרובה ביותר של ברית המועצות במזרח אירופה, אך בשנים האחרונות היא גירשה תשעה דיפלומטים שנקשרו לפרשות ריגול. שרת החוץ של בולגריה הדגישה כי סופיה שומרת לעצמה את הזכות לנקוט צעדים נוספים ודורשת מהדיפלומטים הרוסים להימנע מפעולות שאינן הולמות את מעמדם.

סוכן הנשק אמיליאן גברב מדבר עם התקשורת בסופיה, בולגריה, 18 בינואר 2019. AP
סוכן הנשק אמיליאן גברב מדבר עם התקשורת בסופיה, 2019/AP

"בולגריה רוצה לשמור על יחסים שוויוניים ומועילים באופן הדדי עם רוסיה ולכן היא מתעקשת על שיתוף פעולה פעיל ותכליתי על מנת לשפוך אור על הנסיבות סביב התקריות", נמסר בהודעת משרד החוץ של בולגריה.

אתמול הודיעה התביעה בבולגריה כי יש בידיה סיבות להאמין שיש קשר בין הפיצוצים במחסני הנשק, שאירעו בין 2011 ל-2020, לניסון החיסול של סוחר הנשק הבולגרי אמיליאן גברב והפיצוץ במחסן הנשק בצ'כיה. התביעה מסרה כי החוקרים אוספים ראיות על מעורבותם האפשרית של שישה אזרחים בארבעת הפיצוצים במחסני הנשק שיועדו ליצוא לאוקראינה וגיאורגיה, שתי רפובליקיות סובייטיות לשעבר הנמצאות בסכסוך עם רוסיה.

סופיה כבר הגישה כתבי אישום נגד שלושה אזרחים רוסים, שלדבריה ככל הנראה משרתים במודיעין הצבאי הרוסי, על הרעלתו של גברב ושל שני בולגרים אחרים ב-2015. פראג האשימה אף היא את שירות המודעין הצבאי של רוסיה באחריות לפיצוץ ב-2014, שהסתיים במותם של שני אזרחים מקומיים.

עוד בוואלה!

רוסיה מגרשת 20 דיפלומטים צ'כים אחרי שהואשמה בפיצוץ מחסן התחמושת

לכתבה המלאה

התביעה מסרה כי החוקרים אוספים ראיות על מעורבותם האפשרית של שישה אזרחים בארבעת הפיצוצים במחסני הנשק שיועדו ליצוא לאוקראינה וגיאורגיה. שתי הרפובליקיות הסובייטיות לשעבר הנמצאות בסכסוך עם רוסיה, שפלשה לגיאורגיה ב-2008 וסיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014, ותומכת בכוחות בדלניים פרו-רוסים בשתי המדינות.

התביעה טענה כי בכל הפיצוצים - אחד בחברת הנשק הפרטית של גברב EMCO ב-2011, שניים בחברת הנשק הממשלתית VMZ ב-2015, ואחד ביצרנית הנשק הפרטית "ארסנל" בשנה שעברה - לא אותרו סיבות טכניות ברורות שהיו יכולות לגרום לכך. כל הפיצוצים הופעלו מרחוק, והם קרו אחרי פרוץ דליקות שנועדו לאפשר לעובדים לעזוב את האזור וכך להימנע מנפגעים.

"בכל ארבעת הפיצוצים, היצור שנועד ליצוא לגיאורגיה ואוקראינה הושמד", מסרה דוברת מטעם התביעה. עם זאת, חברת הנשק של גברב הכחישה כי התחמושת שהושמדה בפיצוץ ב-2011 הייתה מיועדת ליצוא לגיאורגיה והתנערו מהפיצוצים במחסני הנשק הממשלתיים. החברה דחקה בתביעה "לחפש אחרי הסיבות האמיתיות" לפיצוצים.

מוסקבה אמרה כי הטענות של צ'כיה הן אבסורדיות, ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, התייחס בביטול גם לחקירה של בולגריה. "או שהבולגרים לא ידעו כלום ורק עכשיו, אחרי שצ'כיה הכריזה על התקרית של 2014, החליטו להתעלות על צ'כיה ולהסתכל אחורה יותר על ההיסטוריה", אמר. "או שהם ידעו במשך כל הזמן הזה ומשום מה לא חשפו זאת".

צ'כיה הורתה למרבית הצוות הדיפלומטי הרוסי לעזוב את פראג בשבוע שעבר, אחרי שהאשימה אותה באחריות לפיצוץ מחסן התחמושת, ורוסיה גירשה בתגובה דיפלומטים צ'כים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully