וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מגרשת 20 דיפלומטים צ'כים אחרי שהואשמה בפיצוץ מחסן התחמושת

עודכן לאחרונה: 19.4.2021 / 9:29

מוסקבה האשימה את פראג ב"הרס" היחסים, אחרי גירוש 18 דיפלומטים רוסים שנקשרו בפיצוץ הקטלני ב-2014. האיחוד האירופי וארה"ב מתייצבים לצד צ'כיה, ומסתכלים בדאגה גם על אוקראינה ונבלני. ממשל ביידן הזהיר את הקרמלין: "יהיו השלכות אם נבלני ימות"

בווידאו: שגריר רוסיה בבריטניה, מתייחס למצבו של נבלני/צילום: רויטרס

רוסיה הורתה הערב (ראשון) ל-20 דיפלומטים צ'כים לעזוב את המדינה בתוך 24 שעות, אחרי שפראג סילקה 18 דיפלומטים רוסים שלטענתה היו מעורבים בפיצוץ מחסן תחמושת במדינה ב-2014. פראג אף טוענת ששני מרגלים רוסים המואשמים בהרעלת המרגל לשעבר סרגיי סקריפל בבריטניה ב-2018 היו קשורים לפיצוץ, שבו נהרגו שני אזרחים.

משרד החוץ של רוסיה הבטיח "לגרום ליוצרי הפרובוקציה הזאת להבין את האחריות שלהם להרס בסיס היחסים הנורמליים בין שתי המדינות". מוסקבה אמרה כי הטענות נגדה הן אבסורדיות, משום שבעבר היא הטילה את האחריות על הפיצוץ, שאירע במחסן תחמושת המרוחק כ-300 ק"מ ממזרח לפראג, על הבעלים.

"זהו המשך של צעדים אנטי-רוסיים שנקטה הרפובליקה של צ'כיה בשנים האחרונות, מתוך רצון לרצות את ארצות הברית למול הסנקציות האחרונות שהטילה ארצות הברית על רוסיה".

מנגד, מדינות אירופה וארצות הברית התייצבו לצדה של צ'כיה, בימים של מתיחות גוברת על רקע ההסלמה בסכסוך באוקראינה וההתדרדרות במצבו של מנהיג האופוזיציה הכלוא אלכסיי נבלני. שרי החוץ של האיחוד ידונו מחר במשבר בין צ'כיה לרוסיה.

שוטרים מחוץ לשגרירות רוסיה בפראג, צ'כיה, בזמן מחאה נגד מעורבותה בפיצוץ מחסן תחמושת, 18 באפריל 2021. רויטרס
זעם בצ'כיה. שוטרים מחוץ לשגרירות רוסיה בפראג במהלך ההפגנה, אתמול/רויטרס

זה המשבר החמור בין צ'כיה, החברה בנאט"ו ובאיחוד האירופי, לבין רוסיה מאז נפילת הגוש הקומוניסטי ב-1989. רבים במדינה חשדניים כלפי מוסקבה, שמחצה את "האביב של פראג" ב-1968 כששלחה כוחות לדיכוי שלטון שדגל בפתיחות גדולה יותר של המשטר.

כמאה מפגינים מחו היום מחוץ לשגרירות רוסיה בפראג, נופפו בדגלי האיחוד האירופי ונאט"ו וקראו "בושה". בלילה הקודם, המשטרה עצרה שבעה אנשים שהתיזו קטשופ על חומות המבנה, כסמל לדם.

"הריגת אזרחים צ'כים על אדמת המדינה בידי מדינה אחרת היא כמעט הכרזת מלחמה", אמר תומאס פז'ינסקי, אחד המפגינים.

ארצות הברית, שהטילה סנקציות על רוסיה בשבוע שעבר בעקבות התערבותה בבחירות לנשיאות, מתקפות סייבר, איומיה על אוקראינה ופעולות אחרות, הזהירה כי "יהיו השלכות" אם נבלני ימות.

שר החוץ של בריטניה, דומיניאק ראב, אמר כי צ'כיה "חשפה את התהום שאליו מוכן ה- GRUלרדת בניסיונו להוציא לפועל מבצעים מסוכנים וזדוניים".

גורם בנאט"ו אמר כי הברית תתמוך בחקירה שמנהלת צ'כיה נגד "הפעילויות הזדוניות" של רוסיה, שלדבריו הן חלק מ"התנהגות מסוכנת". הגורם, שדיבר בעילום שם, הוסיף כי "האחראים צריכים לעמוד לדין".

הקשר הבולגרי

ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש, שחשף אתמול את הקשר הרוסי לפיצוץ מחסן התחמושת בוורבטיצה, אמר כי המטרה הייתה סוחר נשק בולגרי. "לפי המידע, שפורסם גם בתקשורת, הייתה זאת מתקפה על תחמושת שכבר נרכשה ואוחסנה עבור סוחר נשק בולגרי", אמר באביש במסיבת עיתונאים. הוא הוסיף, מבלי לנקום בשם, כי בהמשך היה ניסיון לחסל את סוחר הנשק הבולגרי. לפי התקשורת הצ'כית, מדובר באמיליאן גברב, שלפי הרשויות בבולגריה ניצל מניסיון חיסול של שלושה אזרחים רוסים.

משטרת צ'כיה אמרה כי היא מחפשת אחר שני אזרחים רוסים שהגיעו לצ'כיה ימים לפני הפיצוץ תחת השמות אלכסנדר פטרוב ורוסלן בורישוב. אלו אותם שמות שבהם השתמשו שני סוכנים במודיעין הרוסי המבוקשים בבריטניה על הרעלתו של סקריפל ובתו ב-2018. השניים שרדו את חשיפתם לגז העצבים הקטלני נוביצ'וק, אך אזרח בריטי מת אחרי שנחשף לחומר הרעיל.

הקרמלין הכחיש מעורבות בתקרית הזאת, ושני הסוכנים נמצאים ברוסיה ומוגנים בחוק האוסר על הסגרתם.

שגרירות צ'כיה במוסקבה, רוסיה. רויטרס
שפל ביחסים. שגרירות צ'כיה במוסקבה/רויטרס

שר הפנים של צ'כיה, יאן האמשיק, אמר כי המשטרה ידעה על השניים מההתחלה, "אולם גילתה רק אחרי המתקפה בסולסברי שהם חברים ב-GRU, ביחידה 29155". האמשיק, המשמש גם שר החוץ, אמר כי פראג ביקשה ממוסקבה עזרה בתחקורם, אולם הוא לא מצפה לשיתוף פעולה ממנה.

הפיצוץ מ-2014 צף מחדש בזמן רגיש מבחינת פראג ומוסקבה. צ'כיה מתכננת להעמיד למכרז בניית תחנת כוח גרעינית חדשה, ושירותי הביטחון דורשים לפסול את חברת "רוסאטום" הרוסית מתוך שיקולי ביטחון, בעוד שהנשיא מילוש זמאן, הנחשב כפרו-רוסי, ובכירים אחרים תמכו בה.

עם זאת, שר התעשייה, קארל הבליצ'ק, שהיה בעד הכללת החברה הממשלתית במכרז, הודה כי הסיכוי לכך עתה נמוך מאוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully