וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל"ג בעומר ייחגג ללא מדורות: "מאכזב, אך לפחות בלי זיהום אוויר"

הדלקת מדורות נאסרה בכל רחבי הארץ להוציא את הילולת רבי שמעון בר יוחאי המסורתית ומתחמים מיוחדים שהוכשרו להבערת אש על ידי הרשויות המקומיות. החגיגות במירון: אלפי שוטרים נפרסו באזור, שני חוגגים שהפריעו להם נעצרו ושוחררו מאוחר יותר. בן 30 נפצע קשה בעבודות ההקמה

הרב הראשי שלמה עמאר בהדלקת מדורות ל"ג בעומר בקבר הרשב"י, מירון, 11 במאי 2020. דוד כהן, פלאש 90
הדלקת מדורת ל"ג בעומר בקבר הרשב"י בהר מירון, שנה שעברה/פלאש 90, דוד כהן

ישראלים רבים יציינו הערב (חמישי) את ל"ג בעומר, תחת איסור גורף על הדלקת מדורות בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים. בשל מזג האוויר השרבי הצפוי ברחבי הארץ, וחשש מהתפשטות שריפות, נציב הכבאות וההצלה דדי שמחי פרסם צו האוסר על הדלקת המדורות עד ליום ראשון.

מהצו הגורף בעניין מוחרגים מתחמים שהוכשרו למטרת הדלקת מדורות והבערת אש בשטח פתוח על ידי הרשויות המקומיות, וקיבלו אישור של הרשות הארצית לכבאות והצלה; וכן הילולת רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) המסורתית בהר מירון, בה ישתתפו מאות אלפי בני אדם באירוע שיימשך אל תוך הלילה.

אחרי שגם בשנה שעברה נאסרה הדלקת מדורות - בשל מגבלות ההתקהלות לנוכח התפרצות נגיף הקורונה - יש כאלו המאוכזבים שהמנהג לא יחודש גם השנה. "מאכזב שהשנה אין מדורות, במיוחד אחרי שנה כזו שנפגשנו מעט מאוד בגלל הקורונה, ואנשים שכחו כמעט לחלוטין מה זה להיות ביחד. ימים כאלו של חג וקיום מסורת מאחדים את החברה", אומרת אוריין קלדרון, תלמידת כיתה ו' בבית הספר המתמיד ברמת גן. עם זאת, היא הדגישה כי להתפחות יש גם צד חיובי. "מצד שני, זה טוב כי המדורות גורמות לזיהום אוויר גדול, ויש לנו רק עולם אחד לחיות בו. במקום המדורה אפשר ליצור מפגש חברתי וכך לשמור על המסורת ועל העולם".

הדלקת מדורות ל"ג בעומר בקבר הרשב"י, מירון, 11 במאי 2020. דוד כהן, פלאש 90
כ-5000 שוטרים נפרסו ברחבי המתחם. הר מירון, שנה שעברה/פלאש 90, דוד כהן

בכל שנה מגיעים למירון מאות אלפי מבקרים, אולם בשנה שעברה היו שם רק כמה עשרות בעקבות ההגבלות. בהתאם להחלטת משרד הבריאות ובמטרה למנוע את התפשטות הקורונה, תוגבל כמות האנשים במתחם ההדלקות במירון לעשרת אלפי בני אדם, בעוד שאר המרחבים בהר יהיה פתוחים לקהל הרחב, ויהיו פזורים בו מסכי ענק כדי לאפשר לקהל לצפות בבטיחות בהדלקות בשידור חי.

בכירי משרד הבריאות שאפו שרק בעלי תו ירוק יגיעו להילולה, אך בסופו של דבר יוכלו להיכנס אליה גם ילדים, ומספר המדורות בתוך מתחם הקבר והמבקרים יוגבל. במשרד הכריעו כי הכניסה לאזור ההדלקות מוגבלת לבעלי תו ירוק, אך הבהירו כי הדבר לא ייבדק. עם זאת, המשטרה המליצה כי אנשים מבוגרים, נשים הרות, ילדים וחולים יימנעו מהגעה להילולה.

על פי מתווה משרד הבריאות, לתוך מבנה ציון הקבר תתאפשר כניסה של 20 בני אדם בו זמנית. עוד צוין במתווה כי על המשטרה יהיה להקפיד על כך. לא ברור כיצד הנחיה זו תקוים: במהלך ההילולה נכנסים לתוך המבנה מאות בני אדם, ובתוך ציון הקבר וסביבו יש התקהלות גדולה. מפקד מחוז הצפון ניצב שמעון לביא פנה לציבור בבקשה כי "כל כל מי שמגיע לציון הקבר מתבקש להיכנס ולצאת במידי ולא להתעכב במקום, על מנת לאפשר לשאר המאמינים שממתינים להיכנס למקום".

עוד בוואלה!

במשטרה נערכים להילולת הרשב"י: "המבצע הגדול ביותר בתקופת הקורונה"

לכתבה המלאה

כבר אתמול החלו להגיע להר חוגגים, בכמות ניכרת יותר ביחס למספר האנשים שבשנים הקודמות הגיעו בימים שקדמו לאירוע המרכזי, זאת ככל הנראה מאחר והחג יוצא בסמוך ליום שישי ולכניסת השבת. בשל כך, מהמשטרה נמסר כי מדובר בשנה "מיוחדת", שכן "האירוע כולו מתפרש על פני לילה אחד בלבד, בעוד שבשנים עברו התפרש על פני יומיים". כתוצאה מלוח הזמנים הצפוף, ההדלקות יחלו הערב בשעה 20:30, ולא בחצות כפי שלרוב קורה. על פי המסורת הנהוגה האדמו"ר מבאיאן הוא שידליק ראשון את האש על גג ציון הקבר.

כ-5,000 שוטרים ולוחמים נפרסו החל מהבוקר ב-7:00 ועד יום שישי בסמוך לכניסת השבת בכל צירי התנועה המגיעים למירון במעגלי אבטחה וברחבי המתחם. לאחר ששני חוגגים הפריעו לעבודת המשטרה במתחם הנשים של ההילולה, הם נעצרו והורחקו מהמקום. בהמשך הודיעה המשטרה שהשניים שוחררו. "משטרת ישראל עושה מאמצים כבירים כדי לאפשר את האירוע כסדרו כשבעדיפות עליונה עומדת הבטיחות וביטחון החוגגים במירון והשיבה בשלום לבתיהם", נמסר מהמשטרה. בנוסף למשטרה, נערכים לחגיגה גופי חירום והצלה של המשרד לביטחון פנים - מד"א כבאות והצלה וגופים נוספים בהם עזר מציון, איחוד הצלה, רשות הטבע והגנים, ופיקוד העורף.

הילולה במירון 22 במאי 2019. קובי ריכטר/TPS, אתר רשמי
ההילולה במירון./אתר רשמי, קובי ריכטר/TPS

"סוף סוף רואים גם אותנו - נהגי האוטובוס"

יותר מ-1,500 נהגי אוטובוס יסיעו המונים מהחוגגים אל ההר ובחזרה לאזורי מגוריהם, כשארגון נהגי האוטובוסים מבית ההסתדרות הלאומית יתפרס בשטח גם הוא, על מנת לוודא שהההסעות עוברות בשלום. מהארגון נמסר כי הוא הקים פינות מנוחה המיועדות לנהגים, וכי הוא רכש לכבודם של הנהגים "מעל ל-8,000 כוסות קפה, 3,000 עוגות קונדיטוריה, 200 ק"ג של אביטחים ופירות, וכן עמדות ברביקיו שיכללו מעל ל-500 ק"ג בשרים".

יוני קריספין, נהג בחברת "אפיקים" וחבר ארגון נהגי האוטובוסים, משתתף בהסעות למירון כבר מעל ל-20 שנים, ושיתף כיצד מדי שנה היו פזורות במתחם במירון עמותות וארגוני צדקה שונים שהיו מחלקים לנוסעים שתייה ואוכל, אך "אף אחד לא עצר ושאל למה לא לתת כוס שתייה גם לנהגים שמביאים אותם ונוסעים סביב השעון מ-16:00 עד 4:00 לפנות בוקר, נחים כמה שעות וחוזרים להסיע את החוגגים".

מדורת ל"ג בעומר בני ברק 22 במאי 2019. ראובן קסטרו
מדורות ל"ג בעומר בבני ברק, בשנה שעברה/ראובן קסטרו

"היינו מביאים סנדוויצ'ים מהבית ובחמש השנים האחרונות דאגו לנו לתחנות מנולה שכוללות אוכל, שתייה פינות עיסוי ושלל פינוקים. השנה מכניסים לראשונה אוטובוס שיכול להגיע עד אלינו לטובת הנהגים שלא מצליחים להגיע לתחנות המנוחה. אני מתרגש שבשביל כולם שסוף כל סוף רואים גם אותנו - הנהגים", הוא בירך על היוזמה החדשה.

ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים אמר כי הארגון"מפעיל מערך לוגיסטי ענקי עבור הנהגים כדי להוקיר להם תודה, ולדאוג כי יזכו למנוחה ולכיבוד הראוי ביותר. אנו שמחים להיות אלה שעומדים יד ביד עם הנהגים ומלווים אותם בכל זמן, מקום ושעה. ציבור הנהגים הוא חשוב ביותר וראוי שיזכה לכל הכבוד הראוי".

בעבודות ההקמה: צעיר נפל מגג

במהלך עבודות ההקמה, גבר כבן 30 נפצע במהלך הלילה באורח קשה לאחר שנפל מגג מבנה במקום. הוא פונה לבית החולים זיו בצפת, כשמצבו מוגדר לא יציב.

ד"ר רועי בבילה, רופא בארגון מד"א, סיפר כי מיד עם קבלת הדיווח על התקרית הגיעו לפצוע, "שנפל מגג הבניין, ושכב בחצר כשהוא בהכרה מעורפלת וסובל מחבלות בפלג גופו העליון". לדבריו, כחלק מההיערכות הגדולה של מד"א לאבטחה הרפואית במירון, הצוותים "פרוסים באופן נרחב עם אופנועים, אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ בהר".

"הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני בחצר, הכנסנו אותו לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבית החולים זיו בצפת כשמצבו קשה ולא יציב", הוסיף הרופא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully